To, že máme doma vypínat světla a nenechávat puštěné spotřebiče, abychom nezaplatily při vyúčtování majlant, víme, ale stejně tak je důležité, mít správně zvolenou firmu, od které energie kupujeme. Za malý byt s nižší spotřebou tak ročně můžeme ušetřit až 1500 korun, u rodinného domu až 5000 korun a pokud elektřinou vytápíme, tak ještě víc.
Máme pro vás tipy:
1. Porovnejte ceny a poplatky
Zjistěte, kolik dodavatel účtuje za kilowatthodinu (kWh) a jaké má stálé měsíční poplatky. Cena elektřiny i plynu se může lišit v závislosti na tarifu a distribuční oblasti. On-line srovnávače, jako je například TZB-info.cz, Eru.cz nebo Ušetřeno.cz, mohou pomoct s porovnáním cen od různých dodavatelů v reálném čase.
2. Hlídejte dobu
S dodavateli můžete samozřejmě podepsat buď smlouvu na dobu neurčitou, nebo na dobu určitou (většinou jeden až tři roky). Maximální výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou je tři měsíce. Při přechodu k jinému dodavateli je nutné ji včas vypovědět a pohlídat si, aby nedošlo k jejímu automatickému prodloužení.
3. Fixace cen
Součástí smlouvy na dobu určitou je často fixace ceny plynu nebo elektřiny. To znamená, že dodavatel garantuje po celou dobu platnosti smlouvy stejnou cenu. Zvažte, zda chcete fixní (pevnou) cenu za energie na určitou dobu, nebo flexibilní cenu, která se může měnit. Fixní ceny mohou být výhodné, pokud očekáváte růst cen, ale mohou vás také omezit, pokud ceny na trhu klesnou.
4. Slevy a výhody
Někteří dodavatelé nabízejí dodatečné výhody a slevy pro své zákazníky, jako jsou programy věrnosti, slevy na další služby nebo bonusy za převedení svých známých k nim. Zhodnoťte tyto bonusy a zjistěte, zda by vám mohly přinést další úspory nebo výhody.
5. Náš zákazník, náš pán
Prozkoumejte recenze a zkušenosti zákazníků s konkrétním dodavatelem. Portály jako Měšec.cz nebo Energetická burza mohou obsahovat recenze a hodnocení. Dobré zákaznické služby jsou užitečné při řešení faktur, změn smlouvy nebo technických problémů. Hodně napoví, jestli dodavatel podepsal Etický kodex obchodníka s energiemi, který vymezuje, jak má správně vypadat profesionální jednání obchodníka se zákazníkem.
6. Pozor na slovíčka
Když už se rozhodnete podepsat novou smlouvu, velmi pečlivě si ji přečtěte. „Množí se totiž případy, kdy zákazník uzavře novou smlouvu v domnění, že jde o smlouvu na dobu určitou s fixovanou cenou, ale přitom jde pouze o fixaci úvazku. Místo výhod v podobě pevné ceny za to, že zákazník nesmí odejít, mu zůstala jen povinnost neodejít, ale s cenou může dodavatel libovolně hýbat,“ píšou odborníci na webu Energetického regulačního úřadu.
Co na to odborník?
Odpovídá: Roman Šmíd, obchodní ředitel společnosti EPET Jak poznám, že nový dodavatel dodrží podmínky a během roku je nezmění? Pokud máte fixovanou cenu, tak dodavatel podmínky měnit nesmí. Pokud by nebyla dodržena smluvní cena, doporučuji se obrátit se stížností na Energetický regulační ústav. |