5 tipů: Jak na pitný režim v zimě

20. prosince 2010 | 14:51

Dostatečný příjem tekutin máme spojený zejména s doporučením pro letní dny. Ne všichni si ale uvědomujeme, že zimní a chladné dny s sebou přináší na náš pitný režim stejné nároky. Většina lidí tráví v zimě hodně času ve vytápěných a klimatizovaných prostorách, kde se organizmus dehydruje. Stejně působí na člověka mrazivé povětří. Proto je dobré denně vypít alespoň dva až tři litry tekutin.

1. Místo limonád s ledem přicházejí více ke slovu nápoje teplé, jež zrychlí prokrvení a organizmus se po návratu z chladu do tepla rychleji rozehřeje. Klasicky nás může prohřát bylinkové čaje s příchutí heřmánku, anýzu nebo fenyklu. Pokud máte děti, kterým bylinky nechutnají, ideální jsou i čaje tzv. dětské s různými ovocnými příchutěmi.

2. Pozor na klasické „zahřívací“ nápoje, jako je svařené víno, grog nebo horký punč. Obsahují alkohol, s jehož konzumací bychom měli být v zimě opatrní. Zejména v zimě nám totiž alkohol prokazuje medvědí službu. V první chvíli po vypití nás sice krásně zahřeje, jenže poté se nám jeho působením roztáhnou cévy a my, místo abychom si teplo uchovali, ho začneme ztrácet. Tepelné zásoby rychle zmizí a nám je za chvíli ještě větší zima než před vypitím nápoje na zahřátí.

3. Pokud se chystáme do mrazu na delší dobu, neměli bychom pít alkohol vůbec. Navíc, pokud nepatříme zrovna k vyznavačům zimních sportů, je třeba myslet na to, že alkohol je hodně energeticky bohatý a může se podílet na vzniku nevítaných tukových polštářů.

4. Jak jsou na tom jednotlivé druhy nápojů s energetickou hodnotou můžete jednoduše zjistit v E-kalkulačce na www.ekalkulacka.cz. K doporučeníhodným nápojům nepatří černá káva ani silný černý čaj (pokud je nedoplníte alespoň sklenkou vody), protože ty namísto dodání tekutin organizmus odvodňují a stahují sliznice.

5. Slabý černý čaj je možné pít bez větších omezení. Osvěžující je využít původní ruský zvyk a přidat do čaje osvědčený citrón. V posledních letech se velké oblibě těší i čaj zelený, který se však sladit nedoporučuje.

Autor: NBr, Věra Boháčová