Odpovídá:
MUDr. Markéta Hellerová,
náměstkyně ministra zdravotnictví pro zdravotní péči
Podle čeho si můžeme zvolit zdravotnické zařízení, ve kterém se necháme ošetřit?
Když jde o vážný akutní stav, kdy vás odváží sanitka a prioritním úkolem je zachránit váš život, nemocnici si vybírat nemůžete.
Jestliže se chystáte na plánovaný výkon do nemocnice, můžete si zdravotnické zařízení vybírat. Pak je na místě, abyste věděla, kde se jak léčí, jaké jsou čekací doby a jaká je kvalita péče, a mohla jednotlivé nemocnice porovnat. Takové informace zatím chybějí, a také proto je v nových zákonech obsažena povinnost takovéto informace pacientům sdělovat. Úkolem všech poskytovatelů zdravotní péče, zdravotních pojišťoven, ale také v jistém smyslu i pacientských organizací je poskytnout vám co nejvíce informací o kvalitě léčby.
Jak postupovat, jestliže nejste spokojeni s úrovní péče?
Pokud následně shledáte, že podmínky v určité nemocnici byly "otřesné", je třeba si stěžovat vedení nemocnice nebo vaší zdravotní pojišťovně, popřípadě krajskému úřadu. Tato stížnostní agenda bude novými reformními zákony posílena o nové instituty, které pomohou pacientům. Pokud se budou cítit poškozeni, pomůže jim zjednat nápravu například i formou mimosoudního vyrovnání. Případný převoz do jiné nemocnice byste musela řešit se svou zdravotní pojišťovnou a musely by pro něj být závažné důvody.