Nechoďte s kůží na trh | Pro ženy | Blesk.cz

Nechoďte s kůží na trh

12. června 2008 | 13:32

S oteplením přichází radikální změna šatníku, odkládáme mikiny i bundy a odhalujeme stále více ze svého těla. Ale své kůži bychom měli dopřát daleko větší péči...

Pokožka je náš největší hmatový a citový orgán, protkaný spoustou nervových zakončeních. Chrání nás před vnějším prostředím, chladem i horkem a prozrazuje nejen emoce, ale i funkčnost vnitřních orgánů. Kvalita kůže se ale vždy odvíjí od celkového zdraví a kondice.

Co platí na ekzémy?
Červené flíčky, odlupující se šupinky kůže, častější tvorba mazových zátek, už to jsou signály, že s kůží něco není v pořádku. Lékaři radí pozastavit se nejprve nad skladbou jídelníčku – vypustit tradiční dráždidla ve formě sladkostí nebo bílé mouky a naopak přidat vlákninu a probiotika. Proč začít s péčí o kůži právě u jídla? "Střevo je nejdůležitějším imunitním orgánem v těle," objasňuje doc. MUDr. Pavel Kohout, Ph.D. z II. Interní kliniky fakultní Thomayerovy nemocnice v Praze a člen Společnosti pro probiotika a prebiotika. "Přibližně 70 procent buněk našeho imunitního systému se nachází právě zde, proto může být složení střevní mikroflóry považováno za klíčové v udržení trvalého zdraví a potažmo i pěkné pokožky. Bohužel dnešní životní styl přirozené obranyschopnosti moc neprospívá. Zatímco dříve lidé přijali ve stravě 25 až 50 gramů vlákniny, dnes je to sotva 10 až 15 gramů, a přitom vláknina představuje důležitý substrát pro střevní bakterie. Divíme se, kolik je kolem nás alergií a ekzémů. Není to podivné, ale naopak zcela přirozené – změnili jsme způsob života, a tak se změnily i naše nemoci."

Pozor na solárka

Když se například u moře nebo kdekoliv jinde venku spálíte, může za to UVB záření – kůže vám tím jasně dává najevo, že něco není v pořádku. V soláriích se však nesetkáte s UVB zářením, ale s UVA zářením, které pokožku sice nespálí, ovšem proniká pod její vrchní část (pokožku) do další vrstvy (škáry). Zde poškozuje kolagenová i elastická vlákna, a to bez varování. Navíc při chybějícím UVB záření se nezaktivuje přirozená obranyschopnost kůže proti skutečnému slunečnímu záření. Toto tvrzení tedy popírá oblíbený argument, že je dobré kůži na slunění nejprve připravit v soláriu.

V soláriích se nesetkáte s UVB zářením, ale se zářením UVA , které pokožku sice nespálí, ovšem proniká pod její vrchní část do další vrstvy.
V soláriích se nesetkáte s UVB zářením, ale se zářením UVA , které pokožku sice nespálí, ovšem proniká pod její vrchní část do další vrstvy.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Dopřejte si bakterie
V současné době tak často zmiňovaná probiotika (tělu prospěšné bakterie) doporučuje také MUDr. Kohout. "Tyto živé mikroorganismy, obsažené například v živých jogurtech, příznivě ovlivňují střevní mikroflóru, která znesnadňuje jiným, patogenním mikroorganismům množení ve střevech a detoxikuje škodlivé složky tráveniny. Právě probiotika mohou snížit riziko vzniku fenoménu dneška – atopického ekzému u lidí, kteří mají k této nemoci dispozice. Probiotika ekzém sice nevyléčí, ale příznivě ovlivňují průběh onemocnění, a jak ukázal i výzkum, mohou významně zpomalit rozvoj nemoci."

Proč méně sladit
Nemáte žádné starosti s kůží, jen byste rádi co nejdéle udrželi její mladistvý vzhled? Pak rozhodně omezte příjem cukru. Ale nejde jen o stárnutí - v organismu cukr reaguje s kolagenem a výsledkem je méně pružná pokožka a náchylnost k barevným změnám typu stařeckých skvrn. Řešením není bohužel ani surový nebo třtinový cukr. Ty sice dodají tělu nepatrně více minerálů, ale sklonu k tvoření stařeckých skvrn ani nepružnosti kůže nezabrání.

Zapomeňte tedy na zázračné krémy a spíš se spolehněte na ovoce a zeleninu. Prakticky každý čerstvý produkt dokáže s vaší pletí hotové zázraky a představuje bohatý zdroj antioxidantů. Důležitý je také dostatek čerstvých ryb a drůbeže. Pokud svůj jídelníček obohatíte o tento zdroj vysoce kvalitních bílkovin, pleť se projasní i bez líčidel.

Na spáleniny okurka!

Po sluneční lázni používejte třezalkový olej, který pomáhá hojit poškozenou pokožku a slouží i jako ochrana před dalším slunečním zářením. A když už se spálíte, pokožku ochlazujte studenými sprchami (nikoliv však ledem!), vypijte hodně vody a na postižená místa přikládejte okurku, která zvlhčuje i chladí.

Naspálená místa přikládejte okurku, která zvlhčuje i chladí.
Naspálená místa přikládejte okurku, která zvlhčuje i chladí.
Autor: archiv

Se sluníčkem opatrně
Tvrzení, že opalování je zdravé, protože tělo potřebuje sluneční záření kvůli vitaminu D, je pravdou jen zčásti. Potřebnou denní dávku tohoto vitaminu získáte během 10 minut a stačí, když paprsky dopadnou například jen na váš obličej; vše ostatní je nadbytečné a škodí. Proč? Kožní buňky vyrábějí barvivo melanin, které má chránit pokožku před slunečním zářením. Pokud je však ozařování příliš časté a intenzivní, poškozuje se genetický materiál buňky a ta se může zvrhnout ve zhoubný nádor. Všechna poškození kůže sluncem jsou nevratná a absorbované záření se v lidské kůži sčítá.
Když pokožka zčervená, varuje vás, že se máte schovat před sluncem. Jenže opalovací krémy právě začervenání potlačují, lidé rovnou hnědnou a myslí si, že je vše v pořádku. Navíc žádný krém nepůsobí stoprocentně. Třeba přípravek s ochranným faktorem 25 umí odfiltrovat 96 procent škodlivého UVB záření. A čím vás paprsky ohrožují? Kůže se skládá ze tří vrstev: pokožky, škáry a podkoží. UVB záření způsobuje spálení pokožky a může narušit struktury buněk (následně hrozí až rakovina kůže). UVA paprsky zase pronikají hluboko pod kůži (do škáry) a mají na svědomí předčasné stárnutí pleti, pigmentové skvrny a podobně. Před UVC zářením nás naštěstí zatím chrání vrstva ozónu.

Vychytávky pro každého

* Trápí vás opary? Smíchejte ve stejném poměru citronovou šťávu s glycerinem a aplikujte několikrát denně.

* Pokud vřídky začnou hnisat, přikládejte na ně obklady s podušenou cibulí. Vytáhne hnis a současně chladí.

* Abyste si z koupaliště nepřinesli plísně, chraňte se nejen během koupání, ale i po návratu domů. Dopřejte chodidlům 20 minut lázně složené z 1 dílu jablečného moštu a 16 dílů vody, pak nohy opláchněte studenou vodou.

NAŠE ZDRAVOTIPY

* Opalování bez sluníčka

Jak dosáhnout pěkně zbarvené pokožky?
Zdravý a bezpečný způsob nabízí tablety Revital Super beta-karoten, obohacené o vitaminy E a C, selen, lutein a zeaxantin. Součástí každého balení je navíc dárek: pastilky s vitaminem C.
60 tablet plus pastilky prodávají lékárny za 99 Kč.

* Šikula do kabelky

I když se cíleně neopalujete, přece jen je třeba chránit obličej před slunečními paprsky. Stále po ruce nebo v kabelce můžete mít krém Face Dacom Sun block s včelím voskem, Beta-karotenem, vitaminem E a kakaovým máslem. Spolehněte se na UV filtr 30.
Krém o obsahu 25 ml za 62 Kč dostanete v lékárnách.

* Pomoc (nejen) při spáleninách

Když už to přeženete a spálíte se, pomůže vám ACTIValoeTM +dexpanthenol sprej. Využijete ho i tehdy, je-li kůže "jen" podrážděná po slunění, přesušená a popraskaná nebo když vás bodne hmyz.
Sprej o obsahu 50 ml za 99 Kč koupíte v lékárnách.

* Jak se poprat s oparem

Někdy drobné, jindy větší puchýřky, které nejen nepřidají na kráse, ale také pěkně bolí, má na svědomí nakažlivý virus Herpes simplex. Pokud vás opary trápí často, zkuste krém Vectavir, který slibuje vyřešit váš problém za 4 dny.
Krém o obsahu 2 g za 174Kč prodávají lékárny.

Autor: Věra Vojtěchová, drakš
Klíčová slova: hobby;zdraví;přírodní;
Související články