Inkontinence není tabu! | Pro ženy | Blesk.cz

Inkontinence není tabu!

30. května 2008 | 07:03

Stud a obavy tady rozhodně nejsou na místě! Inkontinenci lze výrazně omezit. Stačí dodržovat pár jednoduchých rad.

Uvádí vás toto téma do rozpaků? Překonejte své předsudky! Inkontinence je nechtěný únik moči, o čemž spousta lidí raději mlčí, protože se stydí. Ale toto onemocnění je dnes mnohem rozšířenější, než se zdá.

S inkontinencí se během života potýká zhruba polovina žen. Nejčastěji se sice objevuje u dětí a žen, ale nevyhýbá se ani mužům. Pokud se u vás objevují některé z příznaků, nestyďte se vyhledat lékaře. Léčba nebo omezení projevů tohoto onemocnění bývá velmi snadná.

Příznaky

- opožděný začátek močení

- odkapávání moči (únik moči znamená i pár kapek, například při zakopnutí nebo zakašlání)

- přerušovaný nebo slabý proud moči

- pocit nedostatečného vyprázdnění

- nutkavé a časté močení

- močení v noci

- bolesti při močení

Druhy inkontinence a příčiny

Akutní inkontinence je pouze přechodná. Většinou ji vyvolá jiná nemoc, například zánět močových cest, zácpa nebo užívání některých léků.

Chronickou inkontinenci způsobuje zejména oslabení svalů pánevního dna, oslabení svěrače močové trubice nebo poruchy nervové soustavy. Nejčastěji to bývá inkontinence stresová (únik moči při zakašlání, kýchnutí nebo smíchu) a urgentní (neovladatelné nucení k močení).

Na vznik inkontinence má vliv mnoho faktorů. U mužů je to zbytnění prostaty a u žen porody, menopauza, sedavé zaměstnání nebo dlouhá námaha. Kromě věku a pohlaví hrají nezanedbatelnou roli také rodinné dispozice, obezita a užívané léky.

Možnosti léčby

Kromě úpravy životosprávy pomáhá řada posilovacích cviků, léky nebo jednoduchá chirurgická léčba. Každodenní problémy řeší speciální vložky nebo kalhotové plenky, které jsou k dostání v lékárnách a v prodejnách se zdravotnickými potřebami. Navštivte urologa nebo gynekologa a ten vám poradí nejvhodnější postup.

Upravte si životosprávu

* Dodržujte pitný režim. Pití rozložte na celý den, 2–3 hodiny před ulehnutím ke spánku už nepijte.

* Omezte jídlo a nápoje, které dráždí močový měchýř (káva, čaj, coca-cola, alkohol, ostrá jídla, citrusové plody, čokoláda, rajčata, sycené nápoje).

* Udržujte si přiměřenou tělesnou hmotnost.

* Snažte se mít pravidelnou stolici.

* Nekuřte.

Vsaďte na cvičení

Různé cviky vám poradí lékař, nebo je najdete na internetu. Ale nejdůležitější je pravidelnost cvičení. Stačí pět minut denně a zlepšení se dostaví zhruba do 8 týdnů. A nemusíte cvičit jen doma, využijte každou volnou chvilku, třeba čekání v dlouhé řadě u pokladny.

KEGELOVO CVIČENÍ

Cvičení pánevního svalstva

Tyto cviky posilují svaly, které zadržují moč v močovém měchýři.

- Představte si, že chcete zadržet odchod střevních plynů.

- Stáhněte konečník (nebo se snažte konečník "vtáhnout") a napočítejte do tří. Ženy by měly mít pocit nadzdvižení v oblasti pochvy.

- Uvolněte svaly a znovu napočítejte do tří. Snažte se kontrolovat stažení i uvolnění svalů.

- Opakujte 10x, cvičte aspoň 3x denně a střídejte při cvičení polohy (leh, sed, stoj).


HORKÝ TIP

Proti infekci

Jako prevence i při akutní infekci močových cest se osvědčily produkty na bázi extraktů z brusinky velkoplodé. Novinka Urinal Akut jako jediná na trhu garantuje zákazníkovi množství účinné látky, která snižuje riziko infekce tím, že zabraňuje uchycení bakterií v močovém ústrojí. Balení s 10 tabletami (stačí na 5 dnů) stojí 197 Kč.

Autor: len
Klíčová slova: bpž, zdraví, inkontinence
Související články