Pondělí 28. září 2020
Zataženo, déšť 11°C

Protistresové triky

11. září 2006 | 10:00

Vaše psychika je téměř to nejcennější, co máte. Pečujte o ni jako o ten nejdrahocennější poklad!

Dovolená už je nenávratně pryč a před námi je opět množství práce a starostí. Trápí vás školní povinnosti dětí, pošmourné počasí a zkracující se dny? To všechno působí negativně na psychiku. Ale my víme, jak si s tím poradit! Psychologové radí po návratu do práce takzvaně přeřadit na nižší rychlost. Namísto telefonování nebo sledování televize raději zavřete oči a ponořte se do svého nitra. Zavřete oči, zvolna dýchejte a myslete na něco příjemného, soustřeďte se na svůj dech nebo na tlukot srdce a vydržte tak nejméně jednu minutu. V době, kdy pracovní povinnosti nabírají vyšší obrátky, potřebujete alespoň tyto záchytné ostrůvky relaxace. Jídlo zlepší náladu Nervy si můžete posílit i správným výběrem jídla. Pozor, toto není doporučení, abyste se za podzimních večerů ládovala svou milovanou čokoládou. Vybírejte si jídlo obezřetně. Nejvhodnější jsou potraviny s komplexními sacharidy. Jejich zdrojem jsou brambory, celozrnné pečivo, těstoviny a rýže. Vitamin B1 v pomerančích, B6 v banánech a B12 ve vejcích zlepšují výkonnost nervové soustavy a podporují produkci serotoninu, který příznivě ovlivňuje naši náladu. Občas si dopřejte velkou porci zeleninového salátu nebo si zacvičte - to vám také zvedne náladu. Hořčík - ochrana před stresem Hořčík potlačuje stres. Při jeho nedostatku mají svalové buňky v srdci, cévách a trávicím traktu sklony ke křečím. To může způsobit, že se člověk začne chovat nervózně a působí hekticky. Výzkumy prokázaly, že čtyři z pěti pacientů, kteří přežili infarkt, trpěli nedostatkem hořčíku. Přírodním a příjemně sladkým zdrojem hořčíku jsou meruňky. Uvolněte svaly Pokud se chcete uvolnit, je relaxace svalstva to nejlepší. Jak na to? Lehněte si na záda. Postupně zatněte veškeré svaly na těle a vydržte tak 10 sekund, pak svaly uvolněte. Fáze uvolnění by měla trvat asi půl minuty. Když při napětí cítíte v některých svalech bolest (například při napnutí zad nebo šíje), narazila jste na oblast, která je nejvíce zatížená stresem - měla byste tyto partie protahovat důkladným strečinkem a případně si zajít na masáž. Masáž jako první pomoc Objednejte se na relaxační masáž, kde se masér postará o každý kousek těla. Ke správné relaxační masáži patří příjemná vůně, náladová hudba a atmosféra pohody. Masáž je první pomoc - umožní vám "vystoupit" z rozjetého rychlíku povinností. Vyberte si takový salón, kde se budete cítit uvolněná, ne jako "houska na krámě", kde masérky berou jednu klientku za druhou jako na běžícím pásu. Nezapomeňte se hýbat Podzim je jedním z nejvhodnějších období pro sportování venku. Letní vedra už polevila a pohyb venku je velmi příjemný. Nemáte-li chuť jít si zaběhat nebo si vyjet na kole, podnikněte alespoň delší procházku. Podzimní příroda je pastvou pro oči a v krajině vládne klid, který každému spolehlivě utiší rozbouřené nervy. Vydejte se na dlouhou procházku do přírody aspoň jednou týdně. Možná zaznamenáte i malý úbytek na váze... Rostlinky pomáhají uvolnění Zelené rostliny v místnosti nejen zlepšují náladu, ale působí i proti stresu. O nenáročné druhy květin se dokáže postarat i začátečník. Ještě lepším lékem proti stresu je práce na zahrádce. Soustředíte totiž svou pozornost na to, co právě děláte, a zapomenete na starosti v práci i doma. Už po osmi minutách vám klesne tlak až o 10 procent. Spánek nadevše Dny se zkracují a je logické, že i spánek se hlásí o slovo dříve než za dlouhých letních večerů. Nebraňte se mu. Když si tělo řekne, klidně vlezte do postele třeba už v devět hodin. Pokud jste chtěla ještě udělat něco v domácnosti, odložte to na ráno a vůbec se kvůli tomu netrapte. Spánek před půlnocí je totiž mnohem "výživnější" než po půlnoci. Následující den budete zvládat nápor povinností lépe.


NÁŠ TIP Cítíte-li se úplně "vyšťavená" a vystresovaná, pomůže vám malý snack, vaší linii vůbec neuškodí pár kousků sušených fíků, datlí, hrst oříšků nebo půlka avokáda. Nebo se zakousněte do šťavnatého jablka.

Související články