Úterý 22. září 2020
Svátek slaví Darina, zítra Berta
Jasno 23°C

Správné potraviny

31. července 2006 | 10:00

Zdravá a chutná strava složená z celozrnných produktů, zeleniny a ovoce chrání před mnoha nemocemi

Čím čerstvější ovoce a zelenina přijde na stůl, tím lépe. Odborníci na výživu ovšem zjistili, že například kečup je mnohdy zdravější než čerstvá rajčata a hodnota vitaminů v jablkách závisí na jejich barvě. Ne každá potravina, která vypadá zdravě, dodá tělu potřebné látky. Červené nebo zelené jablko Není jablko jako jablko. Pod červenou slupkou se nachází přibližně 5x více vitaminu C než pod zelenou. Ale oba druhy mají stejné množství balastních látek. Brokolice nebo květák Pokud si mezi nimi nedokážete vybrat, dejte přednost brokolici. Obsahuje o třetinu více bílkovin, 2x více vitaminu C, který je důležitý i pro hladkou pleť a 16x více vitaminu A, který podporuje fungování imunitního systému. Brokolice obsahuje i tolik vápníku jako mléko a tím působí příznivě na kosti. Žlutý nebo vodní meloun Vodní meloun je sice v létě vynikajícím prostředkem k uhašení žízně, ale žlutá odrůda melounu je bohatší na vitaminy A a C. Na upřesnění - meloun je tykvovitá zelenina, a nikoliv ovoce, jak si většina lidí myslí. Losos nebo pstruh Losos má sice 2x více kilojoulů než pstruh, ale zato obsahuje 3x více nenasycených mastných kyselin. Kromě toho obsahuje hodně stopových prvků, které jsou nezbytné pro těhotné a kojící ženy. Kečup nebo rajčata Je to neuvěřitelné, ale vědecky dokázané: rajčata jsou mnohem zdravější, když se z nich připraví omáčka, polévka nebo kečup. Po zahřátí se v nich totiž aktivuje speciální ochranná látka proti zhoubnému bujení. Červené víno nebo bílé víno K lehkým jídlům, rybám nebo k letnímu občerstvení se hodí bílé víno. I když zdravější je červené. Obsahuje tzv. polyfenoly, které významně snižují riziko infarktu. Višně nebo třešně Kyselé plody nepodporují jen dobrou náladu, ale udrží vás i ve formě. V porovnání se svými sladkými příbuznými obsahují višně o třetinu méně cukru, zato však mají až sedmkrát více protirakovinných látek a také obsahují "elixír mládí" beta karoten. Černý rybíz nebo červený rybíz Černý rybíz obsahuje okolo 190 mg vitaminu C/100 g. Má tedy velký náskok před svým červeným příbuzným. Denní potřeba organismu představuje 15 černých bobulí rybízu. Olivový olej nebo slunečnicový olej Oba obsahují vitamin E, který chrání buňky. Olivový olej se kromě toho může pyšnit i tím, že chrání cévy a je prevencí proti infarktu. Čočka nebo fazole Je všeobecně známo, že luštěniny jsou zdravé. Ale čočka má oproti fazolím tu výhodu, že obsahuje kyselinu listovou. Ta je potřeba k tělesnému vývoji, proto by čočku měly jíst v hojném množství především těhotné ženy. Hořká čokoláda nebo bílá čokoláda Čím víc kakaa čokoláda obsahuje, tím je zdravější. V hořké čokoládě se dokonce nachází tolik látek proti rakovině a infarktu jako ve dvou sklenkách červeného vína. Důležité: * Pět porcí ovoce a zeleniny denně působí pozitivně na krevní oběh, srdce a snižuje riziko vzniku rakoviny. * Dopřejte si 2x týdně mořské ryby (nejlépe ty tučné - lososa, tuňáka, makrelu), zajistíte tím tělu optimální množství omega-3 mastných kyselin, které posilují nervy a udržují pružnost cév. * Kdo sníží příjem masa o 10 %, sníží tím i riziko infarktu až o 9 %. Vegetariáni jsou o 60 % lépe vyzbrojeni proti rakovině. Úplně však maso ze svého jídelníčku nevyřazujte. Ošidila byste své tělo o důležité látky, které jinde než v mase nenajdete. * Jen 30 % lidí ve věku 49 až 59 let dává přednost zdravé a pestré stravě.

Související články