Sobota 19. září 2020
Svátek slaví Zita, zítra Oleg
Polojasno 20°C

Cibule pro zdraví

15. května 2006 | 10:00

Všude je jí dost, je léčivá a navíc i dietní. Řeč je o obyčejné cibuli. Jak ji zdravě zařadit do našeho jídelníčku?

Už naši předkové si cenili cibuli hlavně pro její léčivé schopnosti. My vám nyní prozradíme, jestli si ji můžete zařadit do dietního jídelníčku. Cibule je nejen nenahraditelnou součástí mnoha jídel, protože jim dodává výbornou chuť, zároveň je i plná výživných látek. * Osvědčená klasika Nejpoužívanější žlutá cibule je velmi štiplavá. Díky vysokému obsahu cukru při dušení sládne. Syrová se nejvíce hodí do jídel, která by měla být ostřejší. * Jarní cibulka Na pultech obchodů už se objevila ostrá jarní cibulka, která patří k dodavatelům prvních vitaminů po dlouhém zimním období. Nejlépe chutná syrová, jako součást pomazánek. * Sladká červená Chcete-li zachovat její krásnou barvu, měla byste ji dusit jen krátce. Chutná sladce až mírně štiplavě. Je vhodná hlavně do syrových jídel. * Královna šalotka Kuchaři ji považují za královnu mezi cibulovými druhy. Má skvělé aroma a je delikatesou jak syrová, tak i dušená. * Bílá cibule Mírnější druh, který není tak štiplavý. Hodí se hlavně do různých marinád a salátů. * Při cukrovce Odborníci přišli na to, že cibule snižuje hladinu glukózy v krvi, proto se její konzumace doporučuje diabetikům. * Vhodná při dietách Pokud se snažíte hubnout a uvažujete o přísadách do jídel, bez obav mezi ně zařaďte cibuli. Kromě toho, že má ověřené léčivé účinky, má i malé množství kilojoulů - 200 kJ na 100 g. * Léčivé účinky Jestliže často jíte cibuli a česnek, snižujete riziko rakoviny žaludku. Tyto dva druhy zeleniny zabraňují vzniku rakovinotvorných buněk a neutralizují karcinogeny.

Související články