Nezničte cenné vitaminy | Pro ženy | Blesk.cz

Nezničte cenné vitaminy

3. dubna 2006 | 10:00

Zelenina je plná vitamínů, tak to ví jistě každý! Jak ale správně připravit salát, abychom o cenné látky nepřišli? Je nutné dodržet některá pravidla

Zeleninové saláty jsou lehké, plné vitaminů, doslova ideální proti jarní únavě i na pročistění organismu. Je potřeba je však připravovat velmi šetrně, aby si zachovaly co nejvíce vitaminů, všechny živiny i aroma. Není to složité. Je však nutné dodržovat některá pravidla. 1. Listy nekrájejte, ale trhejte Celé listy salátu nejprve opláchněte v míse pod studenou vodou a až potom natrhejte. Trhání namísto krájení má svůj význam - při styku se železem se ničí cenné vitaminy. Listy salátu nechte dobře odkapat. 2. Salát dělejte těsně před jídlem Salát je dobré připravovat těsně před podáváním, aby nezvadl. Bylinky, které do něj přidáváte, též nasekejte těsně před použitím. Ponechají si tak více živin a vůni. Bylinky mají mnoho účinků na náš organismus, zlepšují stravitelnost zeleniny. 3. Zachraňte cenné látky z bylinek Nejdříve umyjte celou rostlinu, opatrně osušte utěrkou a až poté otrhejte lístky. Takto se v nich uchovají výživné látky. Bylinky krájejte nožem na malé kousky. Nemixujte je. 4. Zmražené nerozmrazujte Pokud používáte zmrazené bylinky do salátů nebo do jídel, přidávejte je v nerozmraženém stavu, aby neztratily živiny a aromatické látky. 5. Marinujte bylinky Ideální je, pokud bylinky, které chcete použít do vařených jídel, naložíte do oleje. Zůstanou aromatické, nahradí také sůl a koření.


Co raději ořezat a vyhodit Kedluben - pozor na stopky a malé lístky, také spodní část kořenové bulvy. Květák - vyhoďte střed (ten lidé často jedí, protože chutná jako mladý kedluben), nejméně dusičnanů je v povrchové části růžice. Hlávkový salát - odstraňte vnější listy a vnitřní hrubou část, nejméně dusičnanů je ve středu a tzv. srdíčku. Mladá cibulka - její nať není vhodná pro malé děti, v bílé části cibulky je nejméně dusičnanů. Kapusta - odtrhněte vnitřek a okraje listů, zvýšený obsah je i ve stopkách. Mrkev, petržel - uprostřed obsahuje až 90 % z celkového množství dusičnanů, vnější vrstvy okolo 10 %, odřízněte i špičku kořene a vrchní část pod natí. Řepa - vrchní část pod listy obsahuje 65 % z celkového množství dusičnanů. Nezralá zelenina - zelenina sbíraná v plném stadiu zralosti má vždy nižší obsah dusičnanů než nezralá. Ředkvičky, cukety, salátové okurky - oloupejte je, ve slupce se dusičnany koncentrují nejvíce.

Související články