10 vitamínových omylů | Pro ženy | Blesk.cz

10 vitamínových omylů

25. března 2006 | 08:00

Co nás ochrání před nachlazením? Vitamíny! Ovšem pozor, existuje o nich několik mýtů

O víkendu nás po mnoha týdnech chladu poprvé pořádně pohladilo sluníčko. Ovšem pozor, zdánlivě se probouzející jaro je po dlouhých, šedých, studených měsících pěkně nebezpečné. Náš imunitní systém je totiž velmi oslabený. Viry a bakterie udeří plnou silou, a tak je jarní nachlazení doslova jistotou. Co nás může zachránit před poleháváním v posteli v době, kdy venku sluneční paprsky budou lákat k vycházkám? Dostatek vitamínů! Ideální vitamínové bomby jsou pochopitelně ovoce a zelenina. Ovšem dejte si pozor. Mnoho samozvaných expertů třeba tvrdí, že například hlávkový salát obsahuje mnoho zdravých látek. A jde o jeden z mnoha oblíbených omylů. Přečtěte si sami deset nejznámějších.


Denně snězte několik syrových mrkví. Je to sice lepší než se cpát čokoládovými tyčinkami, ale při konzumaci syrové mrkve se díky tvrdým buněčným stěnám nedostanete k takřka žádnému betakarotenu. Lepší je mrkev nastrouhat a lehce podusit na trošce oleje. Tak získáte optimálně betakarotenu. Ekologické ovoce má více vitamínů. I když se na ekologické produkty používá mnohem méně různých postřiků proti hmyzu a na ochranu stromů, na obsah vitamínů to nemá naprosto žádný vliv. Není jich tam méně ani více. Cukr je zloděj vitamínů. Mnohdy si můžete přeomylů... číst tvrzení, že při odbourávání cukru a uhlohydrátů se spotřebovává vitamín B1. Pokud si dopřáváme sladkostí, ničíme jeho zásoby. Je to pochopitelně nesmysl. Pouze u zcela jednostranné stravy, kdy se nedostává vitamínu B1, by k takové situaci mohlo dojít. Příležitostné hříchy v cukrárně jsou neškodné. Konzervované ovoce má méně vitamínů. Čerstvé ovoce má za sebou velmi dlouhou cestu, než se dostane na pulty supermarketů, kde se pak mnoho dní povaluje. Přesně v té době přitom ztrácí kvůli světlu a teplu vitamíny. Konzervované ovoce si naproti tomu při korektní výrobě uchová vysoké množství vitamínu C. To samé platí u mražených fazolí, které mají dokonce dvakrát více vitamínu C než "čerstvé". Mikrovlnka ničí vitamíny. Při krátkém ohřátí, které mikrovlnka poskytuje, nebo při dušení zůstávají vitamíny netknuté. Vitamín E posiluje libido. Tenhle nesmysl vychází ze špatně vysvětlených pokusů na krysách. Zvířata nedostávala delší dobu vitamín E a kvůli tomu nebyla schopná rozmnožování. Teprve když jim byl dodán, měla mladé. S lidským libidem to nemá nic společného. Vitamíny posilují inteligenci. Pokusy britských vědců dokázaly, že nedostatek vitamínů má vliv na duševní rozvoj dětí. Při vyrovnání deficitu vitamínů se inteligence zlepšila. To ovšem platí jen při totálním nedostatku vitamínů. U normálních lidí nemá množství snědených vitamínů na inteligenci vliv. Špenát je "železná bomba". Tento mýtus vychází z tipů analytiků minulého století. Ti mylně uvedli, že na 100 gramů špenátu je 22 mg železa. Ve skutečnosti je to jen 2,2 mg. Nejvíce železa obsahují sójové boby, 8,6 mg na 100 gramů. Vitamín C chrání před nachlazením. Toto tvrzení od nositele Nobelovy ceny Linuse Paulinga nebylo nikdy vědecky prokázáno. Ale rádi tomu věříme. Hlávkový salát je zdravý. Podle přesných měření obsahuje 100 g salátu 1,23 g bílkovin, 1,10 g uhlohydrátů a 1,52 g vlákniny. S obsahem 0,22 g tuku je velmi nízkotučný. Vedle toho pak obsahuje 250 mg dusičnanů. Je skvělý, ovšem jen jako prostředek na hubnutí.

Autor: INT, han
Související články