Hněv je nebezpečný! | Pro ženy | Blesk.cz

Hněv je nebezpečný!

20. března 2006 | 10:00

Jak zvládnout negativní emoce? Hněv může být nebezpečný především pro vaše zdraví

Pokud se často a snadno rozzlobíte, kazíte si den a špatnou náladu si pak vybíjíte na členech rodiny. Ale hlavně si kazíte zdraví! Zlost není jen emoce, ale i fyziologický stav, při kterém se zvyšuje krevní tlak a napětí svalů. Vyvolává uvolňování stresových hormonů, které zrychlují tep a ohrožují imunitu. Dejte mu volný průběh Není to tak dávno, co se považovalo za zdravé, když člověk dal volný průběh svému hněvu. Nyní se říká, že jde vlastně o přilévání oleje do ohně. Soustavně nespokojení a naštvaní lidé, ať už svoji zlost projeví, nebo potlačí, trpí podle vědeckých výzkumů nemocemi všech druhů. Mají sklon utápět se v alkoholu, hodně kouří a přejídají se. Pozor! Výbuchy hněvu zlost jen prodlužují, zvyšují riziko srdečních chorob a možná i rakoviny. Potlačit ho? Úplné potlačení pocitu nespravedlnosti nebo hněvu je však také nezdravé. I při tom totiž dochází k zvýšení krevního tlaku, bolestem hlavy a zhoršení nálady. Křivdě je potřeba se bránit. Nejlepší je naučit se nejdříve trochu vychladnout. Infarkt Podle názorů odborníků často překračujeme hranice možností svého těla a ničíme se. Hněv zabíjí, protože psychika má velký vliv na tělesné funkce. Lidské tělo je přizpůsobené reagovat na náhlou stresovou situaci tělesnými změnami. Srdce zrychlí tep a usilovně pumpuje, cévy se roztáhnou, musí rychleji přivádět krev do svalů, aby člověka neschvátil infarkt. Pokud ale nebudete dávat pozor na svoje emoce, tak dříve či později skončíte v nemocnici, protože srdce nezvládne tak častý zvýšený průtok krve. Následkem zvýšeného průtoku krve a vylučování stresových hormonů z adrenalinových žláz praskají hladké stěny cév a v nich se časem ukládají tukové buňky. Cévy se v důsledku toho zužují, snižuje se v nich průtok krve, mozek se nedostatečně okysličuje a všechno vrcholí infarktem nebo i smrtí.


Pomáhají relaxační techniky Zvládání negativních emocí má příznivý vliv na zdravotní stav. Proto se pacienti po infarktu učí, jak správně reagovat na nepříznivé podněty. Nejen jim může pomoci odborná rada. Psychoterapeut navrhne vhodné relaxační techniky, např. meditaci nebo hluboké dýchání. Kdo jich dokáže využít, lépe stresové situace zvládne.
Jak se uklidníte Dívejte se na svět se zdravým nadhledem. Přesuňte negativní emoce ze srdce do hlavy, z emocionální roviny do roviny intelektuální. Když začnete hledat odpovědi, budete se zaobírat místo negativních emocí racionálními úvahami a hněv dostanete pod kontrolu.

Související články