Zatočte s viry | Pro ženy | Blesk.cz

Zatočte s viry

27. února 2006 | 10:00

Nenechte se na začátku jara zaskočit chřipkou nebo nachlazením! Chcete vědět, jak s bacily vyhrát?

Chřipka nás většinou zaskočí nepřipravené, ať už to je v jakémkoliv ročním období. Ale na konci zimy nebo začátkem jara s tím počítáme ještě méně. Poradíme vám, jak souboj s bacily vyhrát. Při prvních příznacích je důležité zůstat doma. Nemoc je potřeba vyležet, vypotit se a nešířit viry dále. Samozřejmě byste měla jíst hodně ovoce a zeleniny a užívat i léky na snížení teploty, proti kašli a na uvolnění dýchacích cest. Tělo nenamáhejte, nejezte těžká jídla, nepijte alkohol, nekuřte. Dopřejte si hodně vitaminů, hlavně vitaminu C, a to i v podobě tablet. JAK POVZBUDIT IMUNITU Každé ráno vypijte sklenici čerstvě vymačkané šťávy z citronu, případně ji ochuťte medem. Denní dávku vitaminů a minerálních látek doplňte vitaminy v tabletách a potravinovými doplňky. Z nich dejte přednost biovitaminům, které se vyrábějí z přírodních surovin, neobsahují cukry ani konzervační látky. Pro organismus jsou vhodnější než syntetické vitaminy. Dokonalým preventivním ochráncem zdraví jsou vitaminy patřící do skupiny antioxidantů (C, E, A) a spolu s nimi i minerály zinek a selen, které zvyšují obranyschopnost organismu při infekci. Jsou potřeba při nadměrné zátěži i ve vyšším věku. Únavu a nedostatek energie překonáte s vitaminy skupiny B. DŮLEŽITÝ JE RYCHLÝ ZÁSAH Jedním z nejúčinnějších preparátů proti prochladnutí a chřipce je vitamin C, nejlépe v kombinaci s výtažkem echinacey - aktivuje imunitní systém, působí proti virům, blokuje šíření infekcí. Preventivní užívání tohoto přípravku v chřipkovém období může zabránit propuknutí choroby. POSILNĚTE IMUNITU Probiotika posilují imunitní systém, tím se člověk stává odolnějším proti nemocem. Slovo probiotikum pochází z řečtiny a znamená látku blahodárnou pro život. Probiotika mají pozitivní účinek v trávicím traktu (hlavně v tenkém a tlustém střevě). Hlavním úkolem trávicího traktu je trávení potravy a ochrana organismu před nevítanými vetřelci, jako jsou toxiny, viry a patogeny. Probiotikum je vlastně živá bakterie, která má příznivý účinek na střevní flóru a její fungování za předpokladu, že se nachází ve střevě v dostatečné koncentraci. NEPŘÍTEL STRES Už odmalička je třeba dbát na to, aby každý jedinec měl dobrou střevní flóru. Lze toho dosáhnout konzumací probiotických přípravků. Užitečné probiotické mikroorganismy vytvoří v zažívacím traktu ochranný obal a stimulují imunitní systém. V současnosti lidé potřebují více probiotik než v minulosti, protože jsou pod větší stresovou zátěží. Nemalý význam hraje i to, že ve větší míře užívají antibiotika, což vede k oslabení činnosti střevní flóry. Počet dobrých bakterií se snižuje nejen pod vlivem stresu, léků, infekcí, ale přirozeně i se stoupajícím věkem. CO POMÁHÁ? Zdravá strava obohacená o probiotické výrobky, hodně čerstvé zeleniny, ovoce, vlákniny a ryb. CO OSLABUJE? Uzeniny, konzervované potraviny, lihoviny, velké množství černé kávy. NEZAPOMEŇTE * Během chřipkového období nezapomínejte na pravidelný přísun tekutin a vlákniny! * Organismus stále potřebuje nejméně 2 litry tekutin denně. * Odborníci doporučují dát si každé ráno sklenici teplé vody s několika kapkami citronové šťávy, posílí to imunitní systém. * Pamatujte i na pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu. Půl hodiny rychlé chůze zlepší zásobování organismu kyslíkem a posílíte tím svůj imunitní systém. * Nezapomínejte ani na větrání pokojů. Virů a bakterií se nejlépe zbavíte tak, že je vyvětráte. * Blahodárný účinek na zdraví má i pravidelné saunování. DŮLEŽITÉ! Probiotika se mohou dostat do organismu prostřednictvím potravy i tablet. Ovšem jsou aktivní jen během svého průchodu střevem - proto se musí užívat pravidelně. K dosažení příznivého účinku je třeba, aby probiotika byla "živá" a musí se konzumovat v dostatečném množství. VÍTE, ŽE: * PŘI LÉČBĚ ANTIBIOTIKY je třeba tělu dodávat ve zvýšené míře vitaminy B, aby se obnovila střevní flóra. * DOSTATEK VITAMINŮ je základním předpokladem pro to, aby tělo úspěšně zvládlo jakoukoliv chorobu. * VITAMINY se můžete i předávkovat, proto pozorně čtěte příbalové letáky. * VITAMINOVÉ DOPLŇKY jsou vhodné v období sníženého obsahu vitaminů v ovoci, tedy hlavně na jaře. * IMUNITNÍ SYSTÉM DĚTÍ je nejvíc ohrožený do věku 6 měsíců. Toto období se dá překonat správnou výživou, hlavně kojením a nevystavováním dítěte infekčnímu prostředí. To však neznamená, že děti budete držet ve sterilním prostředí! I tady platí "zlatá střední cesta".

Související články