Dieta s čokoládou | Pro ženy | Blesk.cz

Dieta s čokoládou

12. prosince 2005 | 17:00

Naše dobrovolnice Jana Bednářová si občas dopřála čokoládový bonbón, teď si místo něj dává čtvereček čokolády s vysokým podílem kakaa. A hubne!

V předvánočním shonu vás tentokrát nebudeme nutit do další série cvičení s Hankou Kynychovou. Protože ale řada z vás "ujíždí" na čokoládě, zeptali jsme se odborníka, jestli ji máme při dietě zavrhnout. Hurá, nemusíme! Ženy mlsají čokoládu často a pravidelně. Nejčastěji si první tyčinku či bonbón rozbalí už dopoledne. A večer přijde to nejhorší: člověk se zklidní, po večeři mu slehne a začíná přepočítávat stav zásob ve spižírně. Čtvrtina žen uvádí, že mezi dvacátou hodinou a půlnocí nastává něco jako "čokoládový masakr". Nicméně cvičitelka Hanka Kynychová, která pro vás připravuje seriál o cvičení a hubnutí, tvrdí, že to je důsledek nevyvážené stravy. "Já takové stavy nemívám, můj jídelníček obsahuje dostatek všech potřebných živin," říká. Čokoládu ovšem nezavrhuje, občas si ji také dopřeje. "Doktor Pfleger mi občas přiveze ze svých cest tu zdravou, s vysokým podílem kakaa kolem 80 a 90 procent, ta mi moc chutná. Případně si někde u benzínky koupím ledové kaštany. Když už, tak si prostě dávám čokoládu čokoládovatou, ne třeba tu s oříšky a podobně," popisuje svůj vztah k čokoládě. Ostatně ani náš odborník na výživu, který radí našim osmi dobrovolnicím, čokoládu nezakazuje - pokudse ovšem jí s mírou. A také musí být kvalitní. Tato sladká pochoutka totiž není jen spolehlivým podhoubím pro růst tukových polštářů, jak se mnoho lidí mylně domnívá. SRDCE A CÉVY JÁSAJÍ "Čokoláda představuje bohatý zdroj různých živin, které jsou našemu zdraví prospěšné," říká PharmDr. Richard Pfleger. Obsahuje hlavně antioxidanty, které chrání cévy a srdce tím, že v krvi snižují hladinu silně škodlivých volných radikálů. V čokoládě je dokonce 10x víc antioxidantů než v populárním červeném víně! Abyste však současně s ochranou srdce a cév nejedla i velké množství tuku a cukru, musíte si čokoládu pečlivě vybírat. Pro člověka, který nechce tloustnout, je nejvhodnější ta, která má podíl kakaa vyšší než 70 %. Její výhodou je, že má nízký glykemický index. Právě proto nemá organismus tendence ukládat si získanou energii do zásob. Navíc má tato pochoutka natolik výraznou chuť, že stačí sníst jediný čtvereček, aby mlsoun uspokojil svou chuťna sladké. Koneckonců, ověřila si to i jedna z našich osmi dobrovolnic, paní Šárka Štefaniková. Patří k těm, kdo "ujíždějí" na sladkém, a tak ji mrzí, že si musí odpírat čokoládové bonbóny. Ovšem její první setkání s kvalitní čokoládou skončilo nevalně. "Byla jsem u svých známých a ti mi dali čokoládu s 99 procentním podílem kakaa. Vzala jsem si jen jeden čtvereček a víc jsem nechtěla. Je hnusná!" říká s odporem. Dodnes má paní Šárka zbytek čokolády schovaný doma, známí jí hořkou pochoutku vnutili s tím, že když už je tak drahá, musí ji zbaštit celou. To však u naší dobrovolnice nehrozí. S úsměvem tvrdí, že po zkonzumování jediného dílku této kvalitní čokolády ji přešla nejen chuť na sladké, ale také na všechno ostatní! PRAMEN ZDRAVÍ Náš odborník na výživu ale trvá na tom, že čím tmavější čokoláda, tím je zdravější. "Zdraví prospěšná je konzumace tmavé čokolády. Čím vyšší je obsah kakaa, tím vyšší je obsah zdraví prospěšných antioxidantů," zdůrazňuje dr.Pfleger. Kromě vysokého podílu kakaové hmoty obsahuje kvalitní čokoláda také 12 procent bílkovin, 9 procent celulózy, 2,6 % minerálních látek, dále theobromin, kofein a další organické látky. Zatímco v kvalitní tmavé čokoládě najdete 30-95 % kakaové hmoty, v mléčné čokoládě jí bývá zpravidla jen 7-15 %. Zbytek představují tuky a cukry, které se spolehlivě starají o to, aby se tukové zásoby v organismunetenčily. V mnoha případech naopak rostou. Co ukázal výzkum Příznivý účinek kvalitní čokolády se prý snižuje, když se po jejím snědení napijeme mléka. Zjistili to vědci z Národního ústavu na výzkum stravování a výživy v Římě a z Ústavu biomedicíny a přírodních věd ve skotském Glasgowě. Sledovali změnu hladiny jednoho antioxidantu (epikatechinu) po podání 100 g hořké čokolády či stejného množství stejné čokolády spolu s 2 dcl mléka nebo 200 g mléčné čokolády. Dobrovolníkům v 1. skupině (hořká čokoláda) stoupla hladina antioxidantů hodinu po konzumaci o 20 %, u zbývajících účastníků se nezměnila.


PharmDr. RICHARD PFLEGER * Od roku 2002 je nezávislým poradcem pro výrobce potravních doplňků. * Spolupracuje s předními sportovci. * Specializuje se na látky rostlinného původu a jejich využití v sportovní výživě. HANKA KYNYCHOVÁ * Narodila se v Kroměříži. * Vystudovala střední pedagogickou školu. * Je instruktorkou aerobiku I. třídy. aerobiku Heleny Jarkovské. * Absolvovala Českou školu * V letech 1995-1996 byla vicemistryní ČR ve sportovním aerobiku. (www.hejbejse.cz)
Z historie Čokoláda se dostala do Evropy z Jižní Ameriky, přivezli ji ze svých cest španělští dobyvatelé. Skutečné popularity dosáhla konzumace čokolády v průběhu 16. století. Na její popularizaci měl kromě Madame de Pompadour podíl i lékař Henry Stubb, který spojil konzumaci čokolády s navozením sexuální touhy. Poté, co byla čokoláda používána jako neškodné afrodiziakum, objevil Holanďan Coenraad van Houten v roce 1828 způsob zpracování a separace kakaové masy. Jeho objev o padesát let později ještě doplnil Peter Vevey, který přidal do kakaového prášku mléko a vytvořil tak klasickou formu čokolády, kterou známe dodnes.

Související články