Předcházejte nemocem | Pro ženy | Blesk.cz

Předcházejte nemocem

5. prosince 2005 | 07:00

Viróza a chřipka se liší především v tom, jak se cítíme. Při chřipce stoupne horečka velmi rychle a člověk se cítí jako "zpráskaný"

Chřipka je mnohem nebezpečnější, proto rozhodně není na místě ji "přecházet". Počítejte s několika týdny na lůžku. Nejvíce bacilů číhá v dopravních prostředcích. Zdravotní stav může zkomplikovat, když se organismus po překonání chřipkového viru nakazí jakoukoliv infekcí. Pokud je tělo oslabené chřipkovými bacily, mají to bakterie a jiné viry velmi jednoduché. Často se během chřipky přidá i zánět dutin. Především u seniorů, malých dětí a lidí s oslabeným imunitním systémem mohou mít tyto druhotné infekce následky nebezpečné životu. Aby se tato rizika snížila na minimum, předepisují lékaři pacientům antibiotika. Jemná rostlinná medicína Nejpopulárnější preparáty obsahují výtažky z rostlinky Echinacea. Mají za úkol pomáhat při léčbě infekcí a posilovat imunitní systém. Dosud se účinek těchto látek prokázal jen v laboratořích, ne však při kontrolovaných studiích u pacientů. Posilněte svůj imunitní systém Jak můžete zocelit svůj organismus před nachlazením a jak snížíte riziko nákazy chřipkou? Pomáhá hlavně zdravá strava, dostatečná hygiena a očkování. Tipy, jak předejít nachlazení: * Vyrovnaná strava bohatá na vitaminy je přirozenou ochrannou proti nemocem. * Důležité je, aby váš jídelníček denně obsahoval čerstvou zeleninu a ovoce. * Kiwi, kysané zelí a paprika obsahují hodně vitaminu C, který zvyšuje obranyschopnost organismu. * Cibule, česnek a i hodně bylinek působí antibakteriálně (šalvěj, heřmánek, máta). Velké množství horkého čaje podporuje díky inhalování výparů z bylinek pocit pohody a zároveň pomáhá vyplavit z těla choroboplodné zárodky. * Doplňkem stravy mohou být i vitaminové tablety a zinek. Častěji si umývejte ruce Snížíte tak možnost nákazy bakteriemi. Ruce dobře umyté mýdlem jsou nejjednodušší ochranou proti choroboplodným zárodkům. Ty na vás číhají v hromadných dopravních prostředcích, na klikách u dveří i na zvoncích u dveří bytu. Pramenem nákazy číslo jedna jsou totiž vlastní ruce, kterými se lidé často dotýkají svého obličeje. Očkování se vyplatí Očkování chrání mladé lidi před chřipkou s 80% pravděpodobností. U starších lidí klesá ochrana na 30 až 40 %, ale i v případě onemocnění má chřipka mírnější průběh. Vedlejším účinkem očkování proti chřipce je většinou jen lehké zčervenání pokožky v místě vpichu. Bolesti končetin a únava se mohou vyskytnout hlavně u dětí. Nejvhodnější období pro očkování je od září do listopadu.Účinnost očkovací látky nastane po jednom až dvou týdnech a trvá 6 až 12 měsíců. Triky proti stresu Při velkém stresu pracuje imunitní systém na plné obrátky. Člověk je obzvlášť zranitelný právě v momentu, kdy stres poleví - tedy přes víkend nebo na dovolené. Ideální je v tomto období sportovat. Pravidelný trénink 3x týdně 30-45 minut stimuluje imunitní systém. Uvolňovací cvičení, jako je autogenní trénink, ale například i zpěv ve sboru také udržují imunitní systém ve střehu. Saunování podporuje krevní oběh i imunitní systém. Domácí léčba - levná a účinná * Při rýmě a zánětu dutin inhalujte a provádějte výplachy slanou vodou. * Pijte horké nápoje, protože rozšiřují cévy a přenášejí imunní buňky do sliznic postižených nemocí. * Černý bez a lípa pomáhají pořádně se vypotit. * Heřmánek a fenykl uvolňují hleny. * Proti teplotě zabírají ne příliš studené tělové zábaly. Kuřecí bujón - stoupající páry uvolňují hleny, polévka posílí obranyschopnost organismu. Recept: 1 kuře, 2 mrkve, 1 pórek a půl celeru zalijte vodou a vařte na slabém ohni 4-6 hodin ve slané vodě. * Proti škrábání v krku pomáhá kloktání šalvějového čaje, sklenice horkého mléka s medem nebo studený zábal na krk. Doporučení: * Ve vozech hromadné dopravy mějte před ústy a nosem šálu. Tím odblokujete viry v případě, že na vás někdo kýchne. Noste i rukavice. * Zvlhčujte vzduch v místnosti. Suchá nosní sliznice je více náchylná k nákaze. Vhodné jsou pokojové rostliny, vlhké ručníky na topení a zvlhčovače vzduchu. * Nepřehřívejte místnosti. V obýváku stačí 20 °C a teplota 16-18 °C je ideální pro ložnici. * Denně si udělejte výplach nosu ve slané vodě. Udržuje to vlhkou sliznici a dezinfikuje.

Související články