10 tipů, jak zahnat podzimní chmury | Pro ženy | Blesk.cz

10 tipů, jak zahnat podzimní chmury

15. listopadu 2005 | 15:00

Také jste propadli tak jako každý rok depresi? Přečtěte si několik rad, jak hodit podzimní chmury za hlavu

Jsou takové dny, kdy byste nejraději prohodili budík oknem a zůstali v posteli. Venku je klasicky podzimně lezavo, válí se mlha a hned ráno máte "depku jako kulicha". Co udělat? Vyzkoušejte některou z našich rad. 1. Náladu vylepší světlo - ne ale, že si na sebe hned rozsvítíte tu nejzářivější lucernu. Nejste u výslechu, jen potřebujete probudit smysly. Pomáhá lampička u postele. Teprve až si zvyknou oči, je čas pomýšlet na vstávání. 2. Neskákejte z postele jako srna, protože by vás mohlo "střelit". Raději se slastně protáhněte od hlavy po paty - nalaďte se do příjemna. Klidně ještě pod peřinou, kde se rozlévá blahodárné teplo. 3. Zapomeňte na shon - v takových dnech by vás snaha předhonit svou špatnou náladu jen vyčerpala. Kolegové i nadřízení vám spíš prominou půl hodinky zpoždění, než aby museli celý den koukat na kyselou okurku... 4. Zahrajte si tu svou - jestli máte u postele rádio nebo nějaký zdroj hudby, vložte do něj právě tu, která vám zaručeně zvedá náladu - a hned na uvítanou si ji pusťte. Je na vás, zda to bude něco relaxačního, nebo Alexandrovci... 5. Omyjte se studenou vodou - nemusí to být hned sprcha, stačí, když to odbudete v umývadle. Klidně si zazpívejte z plna hrdla. Nestyďte se trochu vlídně pohovořit se svým obrazem v zrcadle - jestli ho rozesmějete, bude líp i vám. 6. Můžete-li si dovolit ráno luxus koupele, rozhodně si ji dopřejte. Sice by měla být o maličko studenější než ta, co vás večer uspává, ale zato jí můžete dodat více vůně - zeleného čaje, levandule nebo moře - skvělé jsou koupelové soli. 7. Ještě stále jste malátnější, než byste potřebovali? No pak nezbývá než zapomenout na listopad za oknem a otevřít ho... pořádná dávka vzduchu je asi to, co vaše tělo potřebuje. 8. Organismus po ránu nakopne nejvíc sklenice čerstvé vody než hrnek kafíčka. To si nechejte na potom. Jestli vodu neradi, přidejte do ní citrónovou šťávu nebo si dejte džus s citrusů. Obecně lze využít vitamín C a zinek. Neškodí ani mít po ruce koenzym Q10. Skvělý je žen-šen v jakékoli podobě nebo yucca, která z těla únavu doslova vyžene. 9. Slyšeli jste jistě o L-carnitinu, kterému je připisována schopnost odbourávat tuky a pomáhat nám s hubnutím. Je to možné ale hlavně proto, že doslova rozpohybuje náš metabolismus - no a to je to, co se nám při řešení podobného rána velmi hodí. Kvalitní přípravek jistě nepořídíte za tři stovky, ale vyplatí se - a nejen dnes. 10. Snídaně by měla obsahovat bílkoviny a "zdravé cukry" - ty dodají tělu energii a dobijí vám baterky. Ideální je celozrnné pečivo třeba s džemem od babičky, doplňte ovocem. Bábovka od neděle by vás sice na chvíli "nakopla", ale brzy by přišel útlum... Foto popis| Posnídat samé „mňamky“, to na špatnou náladu rozhodně zafunguje! Foto popis| Venku chlad, šero a vám se nic nechce -podzimní deprese dorazila… Foto autor| Foto profimedia.cz


RADA PSYCHOLOGA Jak zatočit s depkou? Dobré jídlo, pohyb a spánek... Na to, jak se vypořádat s podzimní depresí, jsme se zeptali i psycholožky Zdenky Sládečkové. "Jestli depresí myslíte špatnou náladu v důsledku ubývajícího světla a podzimního sychravého počasí, doporučuji hlavně správnou životosprávu: stravu bohatou na vitamíny, dost pohybu, který nás baví, a také relaxace a spánek jsou velmi důležité. Neměli bychom podceňovat také správné oblečení do chladu - zvláště ženy trpí na "studené konce". Nestyďte se nasadit rukavice a teplé boty, protože prochladnutí je také vyvedení organismu z pohody. Zkrátka v těchto dnech bychom se měli všestranně hýčkat." Krásný vzkaz pro nás všechny, kdo hledají záminku, jak si třeba dát dortík navíc - sladké přece také funguje proti depresím... "Funguje, ale aby to nedopadlo tak, že se dostanete větrníkem ze špatné nálady a za hodinku budete mít depku z toho, že jste ho snědla a přiberete..." Lze rozpoznat nějaké odlišnosti v prožívání deprese u mužů a u žen? "Ten základní pocit špatné nálady, bezmoci a beznaděje, únavy... ten je u všech stejný. Liší se navenek - tím, jak na něj reagujeme. Muži bývají útoční, protivní, agresivní. Ženy pláčí, trpí lítostivostí a stačí jim nepopřát dobré ráno dost srdečně a rozhodí je to..." Jak jim pomoci - pokud jsme tedy v tu chvíli v lepší náladě? "Pokud jste zaměstnanec takového člověka, raději utečte z dohledu. Jestliže ale patříte mezi okruh jeho nejbližších, rozhodně pomůže, když si o tom povykládáte - popřemýšlíte, jak by šlo pomoci. Za projevenou účast ale nečekejte raději žádný momentální vděk nebo kladnou reakci. I když je člověk v depresi vzteklý nebo právě zoufale pláče, bude vědět, že v tom není sám, a to mu pomůže."

Související články