Ještě zdravější zelenina? aneb Vyplatí se žít BIO? | Pro ženy | Blesk.cz
Čtvrtek 1. říjen 2020
Svátek slaví Igor, zítra Olívie
Oblačno, déšť 15°C

Ještě zdravější zelenina? aneb Vyplatí se žít BIO?

6. srpna 2009 | 06:35

Vše s předponou bio a eko frčí. Jsou lidé, kteří si připadají in, když říkají: „My jíme pouze biopotraviny, ovoce a zeleninu. Je to zdravější a chutnější.“ Mají však pravdu? Tak napůl.

Nápis BIO mohou nést pouze produkty ekologického zemědělství. Znamená to, že se při jejich pěstování nesmějí používat pesticidy, umělá hnojiva apod. Je zakázáno používat umělá barviva, aromatické a konzervační látky a jiné přídavné látky. Dodržování pravidel kontrolují nezávislé organizace, pověřené ministerstvem zemědělství. Každý BIO výrobek musí mít certifikaci.

Jak poznáte BIO výrobek?

Certifi kovaný BIO výrobek je viditelně označen bio logem s nápisem: Produkt ekologického zemědělství. V České republice je to tzv. biozebra.

Blesk na to: Pokud je výrobek certifikován jinde než v České republice, najdete na jeho obalu bio znak dané země. Někdy není jednoduché se ve značkách vyznat.

V čem je BIO lepší?

Biopotraviny obsahují větší množství zdraví prospěšných látek. Výživová hodnota je tedy vyšší. Navíc neobsahují žádné chemikálie.

Blesk na to: Podle některých studií je ale poměr minerálů, vitaminů a u bio i normální zeleniny skoro stejný.

Nepřítomnost pesticidů

Prodejci biopotravin tvrdí, že produkty neobsahují pesticidy.

Blesk na to: To ale neznamená, že v biopotravinách žádné nemohou být. Ve vodě a půdě jsou malé zbytky starých pesticidů, které se těžko rozkládají. Pokud tedy rostou z této půdy, mohou je obsahovat.

Proč jsou BIO výrobky dražší?

Protože výroba i zpracování bio produktů je ekonomicky náročnější než pěstování a výroba těch běžných. A tyto náklady se nutně musí odrážet i v konečné ceně.

Blesk na to: Do ceny se často promítne i dovoz biopotravin. Rozhlédnete-li se v prodejnách, odkud pochází biopotraviny, často zjistíte, že z Egypta, Španělska apod. Další sporná otázka je, zda dovoz (letecky, po silnici) biovýrobkům neubírá na jejich ekologičnosti.

Srovnání cen zeleniny

Druh zeleniny Penny Albert Billa Lidl
Salát ledový 14,90 Kč 9,90 Kč 14,90 Kč 14,90 Kč
Ředkvičky svazek 6,90 Kč 5,90 Kč --- 5,90 Kč
Okurka 14,90 Kč/kg 14,90 Kč/kg 9,90 Kč/kus 9,90 Kč/kg
Petržel svazek 24,90 Kč 19,90 Kč 29,90 Kč ---
Salát hlávkový 7,90 Kč 8,90 Kč 9,90 Kč ---
Cibule 6,90 Kč/svazek --- 34,90 Kč/500g, bio 12, 90 Kč
Mrkev 11,90 Kč/svazek 9,90 Kč/svazek 44/90 Kč/750g bio 11,90 Kč/svazek

IPZ zelenina: Česká varianta bio

Na trhu se objevila ryze česká zelenina vysoké kvality, která nese označení IPZ. Jedná se o zeleninu vypěstovanou na českých a moravských polích v systému IPZ (Integrovaný systém produkce zeleniny).

Při pěstování jsou upřednostňovány ekologicky přijatelné metody a v minimální míře používány chemické látky. „Pěstování zeleniny tímto způsobem podléhá velmi tvrdým pravidlům. Jsou zde vysoké nároky nejen na samotnou půdu, ale i na správné pěstování zeleniny, na její uskladňování a prodej,“ řekl Blesku Aleš Schneiberg ze společnosti Bramko, která certifikaci IPZ vlastní. V současné době nabízí tuto zeleninu například Penny Market.

Velkou výhodou takto pěstované zeleniny je cena. Na rozdíl od bio ovoce a zeleniny nemusíte platit horentní sumy. „Díky tomu, že je zelenina s certifikátem IPZ pěstovaná u nás, nestojí o moc více než zelenina pěstovaná běžným způsobem. Jde často jen o pár korun, někdy je cena stejná jako u konkurence,“ dodává Pavel Kebísek z obchodního řetězce Penny Market.

Název odborníka: Biopotraviny doporučuji!

Nedávná studie britských odborníků bio potraviny šmahem odsoudila s tím, že nemají žádný vliv na zdraví člověka. Jak se na to dívá profesor Josef Dlouhý? „Z šetření bylo vyřazeno vše, co se týkalo používání umělých hnojiv a pesticidů čili toho zásadního.“

Obsah živin není hlavním a jediným cílem ekologického zemědělství. Zásadní jeho předností je právě to, že neobsahuji žádné cizí chemické látky a pesticidy.“ Statistika ministerstva zemědělství:

  • Bio kupuje v ČR 39 % lidí, z toho 14 % pravidelně.
  • Nejčastěji mléčné výrobky, pečivo, ovoce a zeleninu.
  • Logo BIO zná 54 % a bioprodejce v okolí 74 % spotřebitelů
Autor: Iva Dvořáková
Klíčová slova: bio, jídlo
Diskuse ke článku
.