Nejzdravější lék: SMÍCH | Pro ženy | Blesk.cz

Nejzdravější lék: SMÍCH

30. září 2008 | 12:18

Pozitivní životní naladění prokazatelně zlepšuje zdraví a prodlužuje život. Lidé plní optimismu mnohem lépe zvládají krizové situace, včetně nemocí. Ještě zdravější je ale smích. Proč?

Když se smějeme, naše tělo vyplavuje endorfin - hormon, který způsobuje pocit štěstí a tlumí bolest. Při smíchu pracuje bránice, která masíruje své okolí. Zvýší se činnost srdce a plic, takže se lépe okysličí celé tělo.

Už antičtí lékaři doporučovali smích jako prostředek k posilování plic a regeneraci celého organismu. Myslitelé brali smích jako univerzální názor na svět, který uzdravuje a obrozuje.

To, čím se bavíte, hodně vypovídá o vaší skutečné povaze.
To, čím se bavíte, hodně vypovídá o vaší skutečné povaze.
Autor: archiv firmy Nivea

A co falešný smích - nacvičená grimasa? I ta umí pozitivně vyladit nositele i jeho okolí. Pokud se postavíme před zrcadlo a budeme se na sebe usmívat, budeme se cítit lépe, uvolníme se a posílíme tím obranné schopnosti svého organizmu. Od úsměvu je už jen krůček k opravdovému smíchu. A smích je naštěstí silně nakažlivý. Šíří se jako lavina a málokdo se ubrání.

A když se ubrání, je to jeho škoda, protože smíchem se zvyšuje produkce imunoglobulinu a posiluje se tak imunitní systém. Navíc se při smíchu v těle vytváří řada dalších látek posilujících imunitu.

15 důvodů, proč se smát

1. Zlepšíme svůj krevní oběh

2. Okysličíme celé tělo

3. Procvičíme bránici, hrudí a břišní svaly

4. Prohloubí se nám dech, procvičí srdeční sval

5. Zvýší se produkce slin, což zlepší stav chrupu

6. Pohybem břišních svalů se zlepší naše trávení

7. Uvolňujeme svalové křeče a napětí organismu

8. Urychlí se hojení zranění i léčba onemocnění

9. Endorfin působí proti bolesti

10. Regenerujeme svou nervovou soustavu

11. "Rozpouštíme" stres, zaháníme negativní emoce

12. Zlepšujeme imunitu svého těla

13. Zlepšujeme svou paměť

14. Zkrášlujeme svou tvář

15. Zlepšujeme své vztahy s ostatními lidmi

Vyprávěli si vtipy
Indický psychiatr Madan Kataria se v Bombaji věnuje léčbě přepracovaných a deprimovaných lidí. Začal používat smích jako terapii. Založil první klub sestávající z pěti členů, kteří si nejdříve jen navzájem vyprávěli vtipy. Později Dr. Kataria spojil tradiční jógu s nejnovějšími poznatky o pozitivním vlivu smíchu a vytvořil svůj léčebný systém, sestávající z prohloubeného dýchání, cvičení a společného hlasitého smíchu. Dnes se k němu jezdí učit terapeuti z celého světa. Zavedl Den smíchu, který připadá vždy na první květnovou neděli.

 

Když se smějeme, naše tělo vyplavuje endorfin - hormon, který způsobuje pocit štěstí a tlumí bolest.
Když se smějeme, naše tělo vyplavuje endorfin - hormon, který způsobuje pocit štěstí a tlumí bolest.
Autor: PROFIMEDIA.CZ

Jóga smíchu
Je to forma jógy, která obsahuje jednoduché cviky vyvolávající smích a dobrou náladu.
Svámí Mahešvarananda (i u nás dobře známý jógový guru) učí své žáky kromě jógy i písničku s jednoduchým textem: já mám radost. To je celé. A věřte, že přezpívaná v radostné melodii opravdu dokáže dodat dobrou náladu a optimismus na dlouhou dobu. Sám je věčně rozesmátý a s takovými lidmi je všem dobře.
Gautama Buddha (asi kolem r. 500 př.n.l.) se nejprve bál pocitu štěstí, ale nakonec jej přijal. Všichni přece známe sošky smějícího se Buddhy. Na rozdíl od různých bolestivých a odříkavých postupů se v nové formě cvičení objevoval blažený tělesný pocit a radostné emoce. A tuto cestu, ke které patří i smích, zvolil jako pravou.

SLOVA SLAVNÝCH

"Proboha, radujte se více! Je to jediný a nejspolehlivější lék na všechny nemoci."
Nikolaj Vasiljevič Gogol

"Smích je svátkem obličeje."
Jan Werich

"Člověk tak mocně naříká při každé bolesti, a tak málo se raduje, když žádnou nemá."
Georg Christoph Lichtenberg

"Čistota je půl zdraví a veselost celé."
Božena Němcová

"Nejztracenější den našeho života je ten, v němž jsme se nezasmáli."
Sébastien Roch Nicolas Chamfort

"Dovede-li se člověk zasmát sám sobě, nevyjde ze smíchu po celý život."
Lucius Annaeus Seneca

Dožijte se vyššího věku!
V Japonsku, kde podle tradice patří k bontonu stále vyladěný úsměv na tváři, se muži dožívají průměrně 77 let a ženy 84 let. Je to stát s nejvyšším průměrným věkem obyvatel na světě. Zajímavá shoda…

Lékařské studie dokazují, že dvacet sekund srdečného, hlasitého smíchu nahradí tři minuty strávené cvičením v posilovně.

5 situací, při kterých raději vypustíme srdečný hlasitý smích

* Při vysokém tlaku
*
Při zánětech v břišní dutině
* Při kýle
*
Při vyhřezlé ploténce
* Krátce po operačním zákroku

SLOVO ODBORNÍKA

Karel NEŠPOR, Psychiatrická léčebna Bohnice

Představte si posmívající se veverku

K největším propagátorům terapie smíchem v Česku patří MUDr. Karel Nešpor primář mužského oddělení závislostí Psychiatrické léčebny v Praze. Dokonce o tom sepsal knihu Léčivá moc smíchu.

Může člověk svým pozitivním vyladěním ovlivnit svůj zdravotní stav?
"Ano. Například vojákům, kteří vyhráli bitvu, se rychleji hojily rány."

Jak se rozesmát, když mi není do smíchu?
"Zkuste třeba napodobit veverku na stromě smějící se psovi dole. To byste nevěřila, jak se člověk uvolní."

Do naší kanceláře často zabíhá nový kolega s milým, nesmělým úsměvem na tváři. Kupodivu tím některé kolegyně nesmírně irituje. Co je to za jev?
"Úsměv je nakažlivý a obvykle vztahům velmi prospívá. Může se ale stát, že někdo nemá náladu a při setkání se smějícím se člověkem se cítí osaměle. I při smíchu je vhodný takt."

Jak vpašovat smích do atmosféry pracovní nebo domácí krize?
"Třeba lišácký úsměv. Při něm člověk přimhouří oči, až se mu udělají v koutcích očí vrásky."

Doporučil byste nějaké cvičení?
"Pro začátek navrhuji vyzkoušet nejlehčí cvičení v lehu na zádech, s rukama podél těla. Abychom měli lepší prožitek, můžeme je položit zlehka na břicho a vnímat jeho chvění a vibrace či přímo otřesy. Krátce se rozdýcháme, zhluboka se nadechneme a začneme se smát. Nejdříve vtipu, zažité veselé příhodě, vlastní nešikovnosti, jen tak bez důvodu a nakonec i svým problémům.
Vnímáme pohyby bránice, pocity v těle, rozpoložení mysli. Smějeme se chvíli, půl minuty. (Pozor na namožení bránice a břišních svalů). Pak třikrát zhluboka nadechneme a vydechneme. Můžeme vyzkoušet několik variant: smích tichý i hlasitý, se zavřenýma i otevřenýma očima. Ale každý den maximálně tři taková cvičení. Hlavně ze začátku, kdy ještě nejsou svaly zvyklé na takový nápor smíchu."

Autor: Helena Varju
Klíčová slova: zdraví;smích;
Související články