Školu jízdy krok za krokem připravil s finalistkou Miss ČR 2008 Romanou Pavelkovou.
Premiéra na trávě
Poprvé je nejlepší otestovat brusle na trávě. Projděte se v nich, udělejte dřep. Až si budete jistí, že udržíte rovnováhu, zkuste holubičku, stání na jedné brusli a skákání.
Rozjezd
Pro začátek si najděte poloprázdné parkoviště s hladkým asfaltem, abyste nikomu nepřekáželi a měli klid na tréning. Při rozjezdu jsou paty u sebe a špičky směřují do stran, tedy postoj do véčka. Nohy lehce pokrčte a jděte do mírného předklonu. Začněte přenášet váhu z jedné nohy na druhou a zvedejte střídavě brusle a prodlužujte intervaly zdvihnutých nohou. S nabráním rychlosti zjistíte, že vlastně bruslíte.
Stabilní postoj
Jedete po rovině nebo z mírného kopečka, neodrážíte se. Zaujměte stabilní postoj, aby vás nerozhodily kamínky, větvičky nebo spáry na asfaltu. Předsuňte mírně jednu nohu před druhou, rozložíte tak váhu těla do delší plochy. Vyhnete se zatížení obou předních koleček a jejich zasekávání o kanály a jiné překážky na povrchu. Pořád mějte na paměti, že musíte mít pokrčená a uvolněná kolena a být v mírném předklonu.
Brzda pluhem
Základem každé jízdy je umění brzdit. Nejjednodušší způsob, jak zastavit, je plužení, podobně jako na lyžích. Co nejvíce roznožte nohy od sebe a špičky vytočte k sobě. Pomalu snižujte boky a tlačte kolena dovnitř. Brusle začnou brzdit hraněním o asfalt. Pokud dáte nohy málo od sebe, brusle se vám sjedou, tak jako modelce na snímku. To je nejčastější a největší chyba při plužení.
Klasické zastavení
Jednoduše můžete zastavit brzdičkou přimontovanou nejčastěji na pravé brusli. Brzdí se třením gumového špalku o asfalt. Pokud jste levák, přendejte si brzdičku na druhou brusli. Rozjeďte se a předsuňte brusli s brzdou dopředu ještě před špičku druhé boty. Poté snižte těžiště, jako byste se chtěli posadit na židli, zvedněte špičku přední brusle a opřete se do brzdy. Zadní noha vám bude oporou a zabrání pádu.
Brzda téčkem
T-stop je technika zastavení při vyšších rychlostech. Sjíždíte při ní kolečka a ta se musí častěji měnit. Proto se vyplatí střídavě brzdit levačkou i pravačkou. Snižte těžiště, pokud brzdíte pravou bruslí, levá jede v přímém směru, pravou lehce nadzvedněte, vytočte ji do pravého úhlu k asfaltu. Levou brusli dejte vnitřními kolečky na povrch, obě nohy vytvoří tvar písmene T.
Nácvik zatáčení
Určete si bod, který budete objíždět, třeba láhev. Rozjeďte se směrem k bodu, který chcete zprava doleva objet. Celkově se snižte a přeneste těžiště k místu, které objíždíte, tedy levé straně. Pomyslně se nakloňte k bodu, který objíždíte. Předsuňte levou nohu a její špičkou určujte směr. Střídavě zvedejte levou a pravou. Častou chybou jsou nohy přilepené k asfaltu.
Jízda vzad
Zaujměte stejný postoj jako při rozjíždění. Paty dejte k sobě a špičky směřují do stran. Uvolněte se, lehce pokrčte kolena a mírně se předkloňte. Střídavě zvedejte levou a pravou nohu a přenášejte váhu z jedné brusle na druhou. Nezapomeňte pohledem kontrolovat, co se děje za vámi, a hlídat si směr své jízdy.
Můžu jezdit po silnici?
Podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, je bruslař považován za chodce a platí pro něj:
● Musí užívat především chodníky nebo stezky pro chodce, ale nesmí ohrozit bezpečnost pěších.
● Pokud je stezka rozdělená do dvou pruhů pro chodce a pro cyklisty, vyplývá ze zákona, že si může bruslař zvolit jakýkoliv z obou pruhů. Je totiž chodec a zároveň se v zákonu dočtete, že pruh pro cyklisty může použít i osoba na kolečkových bruslích.
● Pokud in-line bruslař jede po silnici, měl by se držet stejně jako chodec na levé straně.