Škola in-line bruslení | Pro ženy | Blesk.cz

Škola in-line bruslení

17. dubna 2010 | 05:00

Láká vás jízda na bruslích, ale obáváte se, že to nezvládnete? Zkušený trenér Jakub Makalouš říká, že to naučí skoro každého. Základem jsou rozjezdy, brzdění, zastavování a zatáčení.

Školu jízdy krok za krokem připravil s finalistkou Miss ČR 2008 Romanou Pavelkovou.

Premiéra na trávě

Poprvé je nejlepší otestovat brusle na trávě. Projděte se v nich, udělejte dřep. Až si budete jistí, že udržíte rovnováhu, zkuste holubičku, stání na jedné brusli a skákání.

Rovnováhu vyzkoušejte na trávníku
Rovnováhu vyzkoušejte na trávníku
Autor: Jiří Černohorský, styling – Dušan Bebčák

Rozjezd

Pro začátek si najděte poloprázdné parkoviště s hladkým asfaltem, abyste nikomu nepřekáželi a měli klid na tréning. Při rozjezdu jsou paty u sebe a špičky směřují do stran, tedy postoj do véčka. Nohy lehce pokrčte a jděte do mírného předklonu. Začněte přenášet váhu z jedné nohy na druhou a zvedejte střídavě brusle a prodlužujte intervaly zdvihnutých nohou. S nabráním rychlosti zjistíte, že vlastně bruslíte.

Základem je střídavé zdvihání levačky a pravačky
Základem je střídavé zdvihání levačky a pravačky
Autor: Jiří Černohorský, styling – Dušan Bebčák

Stabilní postoj

Jedete po rovině nebo z mírného kopečka, neodrážíte se. Zaujměte stabilní postoj, aby vás nerozhodily kamínky, větvičky nebo spáry na asfaltu. Předsuňte mírně jednu nohu před druhou, rozložíte tak váhu těla do delší plochy. Vyhnete se zatížení obou předních koleček a jejich zasekávání o kanály a jiné překážky na povrchu. Pořád mějte na paměti, že musíte mít pokrčená a uvolněná kolena a být v mírném předklonu.

V tomhle postoji vás nepřekvapí ani větvičky na asfaltce
V tomhle postoji vás nepřekvapí ani větvičky na asfaltce
Autor: Jiří Černohorský, styling – Dušan Bebčák

Brzda pluhem

Základem každé jízdy je umění brzdit. Nejjednodušší způsob, jak zastavit, je plužení, podobně jako na lyžích. Co nejvíce roznožte nohy od sebe a špičky vytočte k sobě. Pomalu snižujte boky a tlačte kolena dovnitř. Brusle začnou brzdit hraněním o asfalt. Pokud dáte nohy málo od sebe, brusle se vám sjedou, tak jako modelce na snímku. To je nejčastější a největší chyba při plužení.

Takhle je to špatně, brusle se vám sjely k sobě
Takhle je to špatně, brusle se vám sjely k sobě
Autor: Jiří Černohorský, styling – Dušan Bebčák

Klasické zastavení

Jednoduše můžete zastavit brzdičkou přimontovanou nejčastěji na pravé brusli. Brzdí se třením gumového špalku o asfalt. Pokud jste levák, přendejte si brzdičku na druhou brusli. Rozjeďte se a předsuňte brusli s brzdou dopředu ještě před špičku druhé boty. Poté snižte těžiště, jako byste se chtěli posadit na židli, zvedněte špičku přední brusle a opřete se do brzdy. Zadní noha vám bude oporou a zabrání pádu.

Nejsnadnější způsob brzdění, zvládnou ho i začátečníci
Nejsnadnější způsob brzdění, zvládnou ho i začátečníci
Autor: Jiří Černohorský, styling – Dušan Bebčák

Brzda téčkem

T-stop je technika zastavení při vyšších rychlostech. Sjíždíte při ní kolečka a ta se musí častěji měnit. Proto se vyplatí střídavě brzdit levačkou i pravačkou. Snižte těžiště, pokud brzdíte pravou bruslí, levá jede v přímém směru, pravou lehce nadzvedněte, vytočte ji do pravého úhlu k asfaltu. Levou brusli dejte vnitřními kolečky na povrch, obě nohy vytvoří tvar písmene T.

Zastavení téčkem není jednoduché, vyžaduje trénink
Zastavení téčkem není jednoduché, vyžaduje trénink
Autor: Jiří Černohorský, styling – Dušan Bebčák

Nácvik zatáčení

Určete si bod, který budete objíždět, třeba láhev. Rozjeďte se směrem k bodu, který chcete zprava doleva objet. Celkově se snižte a přeneste těžiště k místu, které objíždíte, tedy levé straně. Pomyslně se nakloňte k bodu, který objíždíte. Předsuňte levou nohu a její špičkou určujte směr. Střídavě zvedejte levou a pravou. Častou chybou jsou nohy přilepené k asfaltu.

Zatáčení si natrénujte objížděním nějakého bodu
Zatáčení si natrénujte objížděním nějakého bodu
Autor: Jiří Černohorský, styling – Dušan Bebčák

Jízda vzad

Zaujměte stejný postoj jako při rozjíždění. Paty dejte k sobě a špičky směřují do stran. Uvolněte se, lehce pokrčte kolena a mírně se předkloňte. Střídavě zvedejte levou a pravou nohu a přenášejte váhu z jedné brusle na druhou. Nezapomeňte pohledem kontrolovat, co se děje za vámi, a hlídat si směr své jízdy.

Při jízdě dozadu si hlídejte, kam jedete
Při jízdě dozadu si hlídejte, kam jedete
Autor: Jiří Černohorský, styling – Dušan Bebčák


Můžu jezdit po silnici?

Podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, je bruslař považován za chodce a platí pro něj:

● Musí užívat především chodníky nebo stezky pro chodce, ale nesmí ohrozit bezpečnost pěších.

● Pokud je stezka rozdělená do dvou pruhů pro chodce a pro cyklisty, vyplývá ze zákona, že si může bruslař zvolit jakýkoliv z obou pruhů. Je totiž chodec a zároveň se v zákonu dočtete, že pruh pro cyklisty může použít i osoba na kolečkových bruslích.

● Pokud in-line bruslař jede po silnici, měl by se držet stejně jako chodec na levé straně.

Autor: Simona Novotná
Další články z kategorie