Teď o svých prožitcích v oblacích vydal David Hecl knihu Mluví k vám kapitán, což je vlastně obsáhlý rozhovor. Odpovídá v něm poctivě a trpělivě na vše, co se kolem létání točí. „A možná i na to, co vás nikdy nenapadlo,“ říká tajuplně profesionální pilot, který pracoval pro Československé aerolinie, Korean Air nebo Emirates.
Jak se zbavit jednou provždy fobie z létání?
Létání je statisticky nejbezpečnější druh dopravy. Někde jsem četl, že bezpečnější už je snad jen cestování výtahem. Pro zbavení se strachu z létání se pořádají kurzy. Kdyby ani takový kurz nepomohl, tak můžu doporučit skleničku vína či panáčka před odletem. Alkohol může pomoci uklidnit či zmírnit pocit úzkosti a strachu během letu. Nicméně jeho konzumaci doporučuji jen s mírou. Její překročení naopak může tyto projevy prohloubit.
Říká se, že nejnebezpečnější fází letu je vzlet a přistání, je to pravda?
Ano. Obě fáze letu se odehrávají v blízkosti země. Za letu v cestovní výšce je letadlo většinou daleko od všech překážek, takže tam nebezpečí nárazu nehrozí. A navíc na konci každého letu jsou unavení nejen cestující.
Chtěli jste někdy být pilotem? Postavte si boeing v garáži >>>
Už jste přistával nouzově?
Nouzové přistání je z hlediska definice situace, kdy došlo k vážné poruše letadla, a let nemůže pokračovat na cílové letiště. Takové situace se mi zatím vyhýbají. A budu moc rád, když to tak i zůstane.
Turbulencím se ale asi úplně vyhnout nedá…
Na ty mám poměrně zajímavou vzpomínku. Bylo to ještě u ČSA, na letu z Prahy do Rijeky, kam jsme o prázdninách vezli děti s jejich učiteli na tábor pro alergiky. Podle letového plánu měl let trvat padesát minut, ale já měl pocit, že trval tři hodiny. Házelo to hodně a celou dobu. Bylo typické letní počasí před bouřkou, všude oblačnost, která se nedala jinak než proletět. Měli jsme o ty děti strach, ale pak jsme přistáli a zjistili, že se jim to hrozně líbilo. Připadaly si jako na matějské.
Ve filmech často vidíme, jak z nějakých důvodů odpadnou piloti a s letounem následně dokáže přistát i amatér – je to reálné?
Nejsem o tom přesvědčený. Ne nadarmo probíhá výcvik dopravního pilota několik let. Navíc pro řízení dopravních letadel musíte mít typovou kvalifikaci. Její součástí je výcvik a přezkoušení ze správné techniky přistání. A stává se, že ani profesionální piloti tento výcvik někdy nezvládnou hned napoprvé. Přistání je velice náročný manévr, kde musí vše proběhnout zcela přesně a ve správný okamžik. A pokud tomu tak není, tak by z takového přistání byla spíše zpráva na první straně všech novin a časopisů.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.