Jak se opalovat | Pro ženy | Blesk.cz

Jak se opalovat

20. června 2008 | 12:22

Používáte stejný ochranný faktor u českého rybníka i na pláži u moře? A na horách opalovací přípravek vůbec nepoužíváte? Velká chyba!

Myslíte si, že opalování v Česku u vody i na pláži u moře nebo na horách je úplně stejné? Pak se mýlíte. Na těchto místech mají sluneční paprsky rozdílnou intenzitu. Všude se musíte chránit přípravky s dostačujícím ochranným faktorem. Pokud to neuděláte, uškodíte tím hlavně sobě a své kůži.
Na intenzitu slunečního záření mají vliv: roční období, zeměpisná šířka, odraz paprsků od vody, písku a v zimě i od sněhu. Tedy čím blíže budete k rovníku nebo čím výše se budete nacházet, tím vyšší ochranný faktor používejte.
Rozhodně nezapomínejte na to, že citlivější partie (nos, uši, nárty) byste měla ošetřovat přípravky s vyšším ochranným faktorem.

NA PLÁŽI

Vyjedete-li do jižněji položených letovisek, nezapomeňte, že slunce je tam mnohem silnější. Jeho sílu umocňuje mořská voda a písek na pláži. Při opalování byste neměla zapomínat na často opomíjenou část těla – na rty. Používejte tyčinky na opalování minimálně s ochranným faktorem 20. Tyto přípravky rty hydratují a chrání je před slunečními paprsky.

V prvních dnech opalování u moře byste měla používat ochranný faktor nejméně 30. Později už můžete aplikovat přípravky s nižším faktorem, ale u moře by nikdy neměl klesnout pod 20.

Při opalování na pláži u moře se nemusíte nutně škvařit na přímém slunci. Díky odrazovém záření od písku a vody, můžete klidně sedět pod slunečníkem ve stínu, a přesto se opálíte. Proto musíte i při pobytu pod slunečníkem používat opalovací přípravky.

Naše tipy

* Balzám na rty Summer Sheer, Avon Care, Avon, 69 Kč
* Krém SPF 50+ pro suchou citlivou pokožku, Avène, 440 Kč
* Panthenol FORTE Lip Balm, 50 Kč
* Photoderm MAX Stick SPF 50+, Bioderma, 309 Kč

U RYBNÍKA

Ani na dovolené u českého rybníka byste neměla zapomínat na opalovací přípravky. Sice zde slunce nepálí tolik jako u moře, ale to neznamená, že vám nemůže uškodit. Nepodceňujte intenzitu tuzemského slunce!

Nejnižší ochranný faktor, se kterým byste u nás měla zahajovat "opalovací" sezónu, je 16. Po několika dnech můžete přejít na 12. Buďte však obezřetná a klidně sáhněte i po vyšších hodnotách. Zdraví je přednější.

Naše tipy

* Tyčinka na rty Slunce, Labello, 75 Kč
* Sprej na opalování OF 20, Nivea, 320 Kč
* Mléko na opalování pro citlivou pokožku SPF 20, odolné vodě, Avon Bronze, Avon, 359 Kč
* Mléko na opalování OF 20, odolné vodě, Sundance, dostání v síti dm za cenu 159 Kč

NA HORÁCH

Intenzitu UV záření ovlivňuje i nadmořská výška. Vydáte-li se na horskou túru, můžete si přivodit stejné spálení pokožky jako u moře v Tunisu. Nadmořská výška totiž intenzitu slunečního záření zvyšuje.

Abyste se nespálila, sáhněte po přípravcích, které mají ochranný faktor 30 a vyšší. V žádném případě nesmíte horské slunce podceňovat! I z hor se totiž můžete vrátit s pořádnými popáleninami.

Naše tipy

* Lehké pečující mléko na opalování OF 30, Nivea, 320 Kč
* Panthenol FORTE Spray 6 %, 130 Kč
* Photoderm ANTI-AGE SPF 30, Bioderma, 429 Kč

DŮLEŽITÉ

Nezapomeňte, že mezi 11. a 15. hodinou je potřeba schovat se před slunečními paprsky. Neochrání vás ani obloha "pod mrakem", protože i nadále propouští 40–60 % slunečních paprsků. Vhodnou ochranou je oděv, například z bavlny, který propouští méně záření než tenčí materiály.

Nesmíte zapomínat na ochranu před UV zářením. Tyto přípravky vás mají chránit a ne dávat pokožce sametově hnědé zbarvení. V žádném případě vás neochrání samoopalovací přípravky.

Kožní fototyp Charakteristika Reakce kůže
na slunce
Hranice zčervenání
kůže bez ochrany
I. velmi světlá kůže, zrzavé vlasy, pihy pokaždé se spálí, někdy se opálí do červena, nikdy nepigmentuje 10 minut
II. světlá kůže,
světlé vlasy
vždy se opálí do červena, někdy slabě pigmentuje 10-20 minut
III. středně světlá kůže, tmavší blond až tmavé vlasy někdy se opálí dočervena, zřídkakdy se spálí, vždy pigmentuje 23-30 minou
IV. tmavá kůže,
tmavé vlasy
nikdy se nespálí, velmi dobře pigmentuje 45 minut

Složky slunečního záření

Infračervené světlo

- dává nám světlo
- v létě může způsobit úpal

Ultrafialové světlo

UVC
- neproniká na zemský povrch

UVA
- proniká hluboko do kůže
- je zákeřnější než UVB, podporuje riziko vzniku rakovinových buněk, má vliv na stárnutí kůže

UVB
- neproniká až tak hluboko do kůže
- způsobuje spálení pokožky, je 1 000x silnější než UVA záření

ODBORNÍK ODPOVÍDÁ

MUDr. Katarína Třísková, dermatoložka, Asklepion – Klinika a institut estetické medicíny, www.asklepion.cz

Co bychom měli brát v úvahu při výběru opalovacího přípravku?
Jednoznačně fototyp kůže a pak také všechny klimatologické faktory.

Jakou kosmetiku bychom měli používat u moře, rybníka a na horách?
Obecně se ochranné přípravky dělí podle stupně ochrany vyjádřeného hodnotou SPF (sun protecting factor – sluneční ochranný faktor) na: malá ochrana (SPF do 12), střední ochrana (SPF 12–30), vysoká ochrana (SPF 30+). Většina české populace spadá do fototypu II. až III. – takže u moře, na horách a u rybníka bych volila vysokou ochranu SPF 30+.

Na co bychom měli při výběru opalovacího prostředku dávat pozor?
Aby měl ochranné spektrum v oblasti UVA i UVB, měl vyznačenou hodnotu SPF, aby byl tzv. termostabilní a fotostabilní, případně odolný vodě. U citlivé pleti pak i bez parfémů a konzervačních látek.

Jak velkou ochranou před sluncem je slunečník?
Jednoduché pravidlo říká, že čím více látka propouští světlo, tím více je propustná i pro UV záření. Čím bude látka tmavší a bude mít hustší strukturu vlákna, tím vyšší poskytuje ochranu.

Jak pečovat o spálenou pleť?
Zásadou je nespálit se. Když už se tak stane, tak první pomoc jsou studené obklady. Z lidových rad pak natřít spálená místa smetanou nebo kefírem, případně přípravky obsahujícími panthenol. A v případě potřeby vyhledat lékaře, který předepíše další přípravky.

Autor: tam, mif
Související články