Vypovídala i o tom, jak její čtyřletý synek musel chodit nahý a bos za každého počasí a jak musela žít skoro jako v sektě. Co je na tom pravdy a jak reaguje manžel a jeho rodina?
O společném soužití osmičlenné rodiny S. Česká televize odvysílala v lednu loňského roku reportáž v pořadu Partnerské vztahy. Kamera ukázala život v domě v Mileticích na Podřipsku, kde každý z rodiny svobodně a velmi otevřeně hovořil o tom, jak mu právě tento typ života vyhovuje. Veronika a její manžel Milan vypadali jako ideální dvojice. Po roce bylo všechno jinak.
Zvláštní rodina
Veronika se s Milanem seznámila na koleji, když oba studovali Fakultu tělesné výchovy a sportu Karlovy univerzity v Praze. „Měla jsem ho moc ráda. Proto jsem ho poslechla a odešla ze školy, když dostudoval. Přestala jsem se stýkat s rodiči, opustila jsem kamarády,“ řekla Veronika.
Když začala žít v Milanově rodině, zpočátku v Příbrami a pak v Mileticích, kde – jak říká, koupila dům, protože jako jediná dostala hypotéku – zaskočila ji řada věcí. „Každý den jsme četli z bible. Vůdčí osobou byl tchán, nepracoval, ale shromažďoval u sebe všechny peníze, které kdo vydělal, a každému z nás dával příděl na měsíc. Bylo to jako v nějaké sektě.“ Mladá žena podle svých slov z lásky vše snášela. Po porodu se jí ale manžel prý odcizil, začal si s jinými a nakonec „Abych prý netrpěla, začal za mnou chodit tchán. Tvrdil, že sex je nejvyšší druh komunikace a že každý má mít rád každého. Musela jsem spát se všemi muži, kteří v domě žili. A stejné to měly i ostatní ženy.“
Útěk k rodičům
V domě v Mileticích žilo osm lidí. Nejstarší Milan (55) s manželkou Hanou (43), jeho švagr Martin (25) se ženou Janou (23), Milan (33) s Veronikou (30) a paní Růžena (77), matka nejstaršího. Ti všichni – kromě babičky – podle Veroniky vzájemně souložili, dělili se o peníze, společně rozhodovali o dění v rodině a hlavně – vychovávali jejího synka. „Tchán na mě křičel, že mám na syna negativní vliv. Tak mi ho sebrali. Dítěti pak vysvětloval, že Verunka je zlá. Tvrdil, že si nevážím rodiny, že jsem k ničemu. A já jsem opravdu věřila, že ta špatná jsem já. Dítě chodilo nahé a bosé a mě začal tchán a pak i manžel bít.“ Nakonec se Veronika uchytila jako obchodní cestující s vysavači. Jednou využila situace a řekla, že jede na Moravu zařídit pobočku. Pro malého Milánka se vrátila už v doprovodu svého otce a také nového přítele. Podala na manžela a tchána trestní oznámení, žije u rodičů a čeká na soud.
Vesnice nemlčí
V Mileticích rodinu S. znají snad všichni. Ženské, které se na kus řeči scházejí v místním krámku souhlasně tvrdí, že » byli jiní, divní « a potvrzují, že malý Milan chodil – když bylo hezky – bos a hodně nalehko. A co starý Milan, údajné kápo rodiny? „Ten byl hodně arogantní, takový všeuměl a všeználek. Na ženy se díval jako na něco podřadného, prý mají buď běhat po kuchyni, nebo ležet v posteli,“ říká jedna z místních. „A dítě že může mít víc otců, alespoň se při oplodnění uchytí ta nejlepší spermie ze všech a narodí se génius.“ Jinak ale rodinu S. hodnotí Miletičtí opatrně. „Žili v klidu, bez křiku nebo konfliktů, na paní Veronice nebylo žádné násilí vidět. I když byla zamlklejší,“ připouští další z místních žen. Zato mladí v Mileticích si Veroničina manžela Milana oblíbili. „V klubovně pro nás dělal kurzy komunikace, vždycky přišlo tak osm deset z nás. Hledali jsme na sobě třeba klady i zápory a hovořili o nich, byly to takové sebepoznávací testy a nás to bavilo,“ říká Josef Holan (18), student průmyslovky. „Milan je podle mě rovný chlap a za to, co mě naučil, jsem mu vděčný.“
Mnohonásobná rodina
„Co je na tom špatného chtít žít jako kdysi naši předci?“ ptá se v nově pronajatém pražském bytě nejstarší z Milanů v rodině S. Bydlí tu už od konce května se ženou Hanou, svou matkou Růženou a synem Milanem, zatím ještě stále Veroničiným manželem. „Kdysi spolu také žili patriarchové rodiny s mladými a jejich dětmi, měli společné peníze, jídlo a mnohdy i práci. I děti vychovávali společně.“ Jeho syn, žena a maminka (Martin a Jana, co k nim patřili v Mileticích, už žijí zvlášť) přikyvují. Odmítají, že by byli náboženští blouznivci, označují se za ateisty. „Ano, čteme večer v bibli, ale i v koránu, v buddhistických textech, ale také ve Voltairovi. Snažíme se pochopit jejich myšlenky a převést je do našeho života, žít podle nich,“ říká Milan senior.
Týrání a sex?
Ne! Rodina jako celek odmítá tvrzení Veroniky o týrání a sexu mezi všemi. Zejména paní Růžena, která říká, že jí na koupi domu dala celoživotní úspory, celkem skoro čtvrt milionu korun a důchod každý měsíc. „A ona za to ještě ode mě chtěla v Mileticích nájem, představte si to,“ rozhořčeně vrtí hlavou. Manžel Milan sestavil dokonce časovou osu chování své ženy od doby, kdy si podle něj našla milence. „Je to vedoucí pobočky v Ostravě, Milan G. A trvá to už od jara.“ A dodává, že jeho žena podle souhlasného stanoviska celé rodiny se nemusela celé tři roky o svého syna starat. „Řekli jsme si, že jí budeme pomáhat, že na nic nebude muset sáhnout. Když jezdila prodávat po republice, nechávala Milánka s námi i tři týdny v jednom kuse, nechyběl jí. A takhle nám to odplatila..“
Rozhodne soud
Všichni v rodině S. bez výjimky vidí za podle nich lživým trestním oznámením Veroniky snahu získat do péče malého Milana tak, aby k němu otec nemohl. „Sama mi to řekla,“ tvrdí on. „Že pokud budu o syna bojovat, obviní mě z týrání i znásilňování a nikdo mi nepomůže, že prý mě zničí.“ Policie ČR věc šetří. Kvůli předvedení mužů z rodiny S. k výslechu se dokonce 1. července pokusila obsadit dům v Mileticích, kde žili. „Přijelo asi pět aut a kolem dvaceti policistů, někteří měli i samopaly,“ popsal akci jeden ze sousedů. Dům byl ale už měsíc prázdný. „Veronika tvrdí, že je její a my nechtěli být obžalováni z toho, že jsme ho protiprávně užívali. Proto jsme se odstěhovali do Prahy,“ říká její manžel Milan. Čeká na soud. Stejně jako všichni z rodiny, která je opravdu jiná než ostatní.