Paní Jana z Českých Budějovic chystala oslavu narozenin dcerky. V pátek odpoledne nakoupila několik dortů a v sobotu po obědě se rodina rozhodla, že je ochutnají. "Šlehačka byla kyselá a jahody pod želatinou plesnivé a odporné. Šla jsem tedy do cukrárny, aby mi vrátili peníze. Odmítli s tím, že rychle se kazící potraviny reklamovat nelze." Zeptali jsme se Ivany Pickové ze Sdružení obrany spotřebitele, jaká má zákazník práva při nákupu některých "choulostivých" potravin a jak by měl postupovat při reklamaci. "Největší pozor si dávejte na jogurty, saláty, salámy a sýry," říká Ivana Picková. Po požití prošlých "dobrot" totiž můžete skončit s průjmem nebo otravou. Nemocní a oslabení lidé mohou nezodpovědnost obchodníků zaplatit životem. Pozor na akce Základní pravidlo pro bezpečný nákup zní: nekupujte zlevněné potraviny. Ušetříte si tak spoustu starostí. Výrobky, jako jsou majonézové saláty a měkké salámy nebo párky, v akci nekupujte. I když je můžete reklamovat také. Důvodem nízkých cen masa může být kromě použití levnějších a často nekvalitních surovin také nedostatek hygieny při zpracování a špatná kontrola.
Co když naletíte "Jsou dvě možnosti - pokud byla potravina prodávána odděleně a jasně bylo vyznačeno, že jde o potravinu s prošlou minimální lhůtou, můžete se zlobit jen sami na sebe," říká Ivana Picková. Druhá možnost nastává v případě, že obchod použil trik, jako je přelepení data uvedeného výrobcem, nebo jste u obchodníka koupili špatné zboží už poněkolikáté. V tomto případě se obraťte na Sdružení obrany spotřebitele (www.spotrebitele.cz) nebo na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (www.szpi.gov.cz), která může nejen zboží prověřit, ale případně uložit pokutu.
Kdy může obchodník prodávat prošlé výrobky? Při koupi výrobků s prošlou lhůtou si dávejte pozor na označení na obalu. Je-li na něm nápis Minimální tvanlivost do ..., může obchodník prodat výrobek pod cenou a na odděleném místě. Uvidíte-li nápis Spotřebujte do ..., nikdo ho pod cenou prodat nesmí a výrobek se musí zlikvidovat!
Chleba jedině zlatavý * Pečivo by také nikdy nemělo být uloženo na zemi. Chleba musí být pravidelně formovaný, klenutý. Povrch by měl být čistý, kůrka zlatohnědé barvy, bez obnažené střídky. Střídka by měla být dobře propečená, pórovitá, pružná. * Rýpat do chleba v prodejně pochopitelně nebudete. Můžete jej ale následně reklamovat. Je dobré vzít si proto účtenku, protože dobrý obchodník by vám měl vrátit peníze. "Pokud najdete v chlebu zapečený nějaký cizí předmět, určitě upozorněte jak prodejce, tak SZPI," dodává Pavla Burešová z potravinářské inspekce. * Nevěřte vždy sloganu v hypermarketech "Zde pečeme čerstvý chleba z vlastní pekárny". Může jít o chleba, který je na místo převezen zmrazený a pouze na chvíli "šoupnut" do pece. * Také orosený chléb balený v igelitu byste neměli kupovat. Jedná se o výrobek, který byl zabalený ještě teplý a může se rychleji kazit a plesnivět.
Lahůdky klidně vraťte "Pokud koupíte nekvalitní, rychle se kazící lahůdky, právo je jednoznačně na vaší straně," říká Ivana Picková. Saláty, krémové dorty, pomazánky musíte spotřebovat do 24 hodin. Pokud jsou ale špatné už před touto lhůtou, okamžitě reklamujte. Pro všechny případy si tedy ponechte účtenku.
Jak má vypadat kvalita? * Maso je pružné, nesmí v něm zůstávat dolíky po stlačení prstem. * Má růžovou až červenou barvu, tuk je bílý a pevný. * Řez čerstvého masa by se měl vlhce lesknout. * Nekvalitní nebo zkažené maso je oschlé, v řezu našedlé a krvavé. * Pokud je u baleného výrobku na tácku pod masem zaschlá šťáva, poukazuje to na dlouhé skladování. Takové maso je nejspíš prošlé. * Nakupujete-li v supermarketu, berte balení z nejnižší části chladicího boxu, kde je nejnižší teplota. Vyhýbejte se ale namraženým boxům. Námraza totiž svědčí o příliš nízké teplotě uvnitř, nebo dokonce o výpadku chlazení.
Maso prohlédněte U baleného výrobku musí být uvedeno: * Výrobce * Druh masa * Datum výroby * Hmotnost * Datum spotřeby na obalu