Naplánujte si jídelníček - 6. díl | Pro ženy | Blesk.cz

Naplánujte si jídelníček - 6. díl

14. srpna 2008 | 14:55

Minule jsme vám poradili, jak byste si měli hlídat množství zkonzumovaného jídla. Pokud se vám podařilo zmenšit porce alespoň o čtvrtinu, jste na dobré cestě.

Tento týden se zaměříme na složení jídelníčku. Při jeho sestavování byste se měla snažit, aby vaše tělo dostávalo i při omezování porcí během hubnutí všechny potřebné látky. Jak na to?

Šestý krok

Váš jídelníček by měl obsahovat všechny základní živiny. Bílkoviny, sacharidy a tuky, dostatek vitaminů a také vlákniny. Především by určitě neměl být jednotvárný. Důležité je omezit příjem cukrů a živočišných tuků. Energetický příjem by se měl pohybovat kolem 5000 kJ. Do stravy zařaďte větší množství zeleniny – od 300 g denně – a další potraviny s dostatečným obsahem vlákniny, například ovoce, celozrnné pečivo a luštěniny. Dávejte přednost potravinám s dostatkem bílkovin. Jejich vhodným zdrojem jsou nízkoenergetické mléčné výrobky. Dále pak drůbeží a libové maso, ryby, králík, ale i rostlinné bílkoviny – sójové výrobky. Dodržujte pitný režim.

Pokud se vám podařilo zmenšit porce alespoň o čtvrtinu, jste na dobré cestě.
Pokud se vám podařilo zmenšit porce alespoň o čtvrtinu, jste na dobré cestě.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Vláknina má při sestavování jídelníčku významnou roli. Ovlivňuje funkci střev, zvětšuje objem stolice nebo působí proti zácpě. Váže na sebe vodu, takže zaplní žaludek a navozuje pocit sytosti. Dále má vliv na snížení hladiny krevních tuků – cholesterolu a triglyceridů. Vlákninu obsahují hlavně zelenina a ovoce, luštěniny a celozrnné výrobky. Koupit se dá i čistá vláknina. Musíte ji ale konzumovat s dostatečným množstvím tekutin.

Zelenina hraje při redukci váhy nesmírně důležitou úlohu. Má velmi nízkou energetickou hodnotu, a proto ji v obvyklých dávkách většinou nemusíme započítávat do denního energetického příjmu. Obsahuje dostatek vlákniny a množství vitaminů. Při výběru zeleniny je důležité, aby byla čerstvá. Při tepelné úpravě dávejte přednost vaření v páře.

Pitný režim – denně vypijte 2 až 3 litry tekutin. Vhodná je voda, ovocné čaje, minerálka a ředěné džusy. Pozor, káva a čaj naopak odvodňují. Nápoje s obsahem alkoholu zase mají vysokou energetickou hodnotu a k redukčním dietám se nehodí.

ŠESTÁ RADA

Váš jídelníček by měl být pestrý, chutný a zároveň nízkoenergetický. Nebojte se vyzkoušet i nová jídla, která zpestří vaše stravování a obohatí je o nové chutě.

Autor: jš, len
Související články