Čtvrtek 24. září 2020
Svátek slaví Jaromír, zítra Zlata
Oblačno, déšť 22°C

Vybírejte si!

22. ledna 2007 | 10:00

Hubněte s námi. Hlídejte si energetický obsah potravin. Co vás nejlépe zasytí? A co vás naopak namlsá?

Do sytosti se najíst, a přesto přijmout jen málo kilojoulů - žádný problém! Pokud ovšem budete dbát na energetický obsah jídel. Ukažme si to na praktickém příkladu rozdílného energetického obsahu čokoládových tyčinek a celozrnného pečiva. Tyčinka bývá složená z čokolády, karamelu a z oříšků. Právě kvůli tomu obsahuje více než 1 680 kJ na 100 gramů. Takže tělo je namáháno už polknutím prvního kousku, který je nijak nenasytí, ale jen uloží "na konto" přijaté kilojouly. Naproti tomu celozrnné pečivo je vzdušné a díky většímu objemu při stejné váze v mnohém lépe nasytí žaludek. A ještě k tomu dodá tělu o 840 kilojoulů méně než čokoládová tyčinka! Bohatý jídelníček Pokud se zřeknete jídel s vysokým energetickým obsahem, ale přesto se chcete dosyta a dobře najíst, zařaďte do svého jídelníčku: zeleninu, ovoce, celozrnné produkty, libové maso, ryby, luštěniny atd. Vybalancování energetického obsahu "Jádrem pudla" nového zeštíhlovacího pravidla je vyrovnávání poměru vysokoenergetických potravin s těmi nízkoenergetickými. Takže - nemusíte se v restauraci zříkat dozlatova opečeného řízku (nesmíte ho však jíst příliš často), ale namísto brambor si k němu objednejte chutný zeleninový salát. Celková energetická hodnota takového oběda se podstatně sníží a tím uchráníte svou postavu před nadbytečnými kilogramy. Co je energetický obsah? Tento pojem uvádí, kolik kilojoulů dodává zkonzumovaná potravina organismu. Jídlo s vysokým energetickým obsahem dodává v malém množství mnoho kilojoulů, aniž by konzumenta nasytilo. Light (lehké) produkty A opatrně přistupujte i k výrobkům označeným jako light. Takové označení totiž vůbec neznamená, že jde o dietní výrobek. Nejnovější australská studie prokázala, že "light" produkty, byť s nízkým obsahem tuku, bývají velmi často vysokoenergetickými potravinami. Například zeleninové jídlo dodá tělu cca 16 kJ na 1 g, zatímco "light" pokrm může tělu dodat až 32 kJ na stejné množství!

Související články