Neděle 20. září 2020
Svátek slaví Oleg, zítra Matouš
Polojasno 22°C

Celý den ve formě

13. prosince 2006 | 10:26

Zvládněte předvánoční stres správným jídelníčkem! Máme pro vás stravovací plán, který vaši energii udrží celý den

Advent už je v plném proudu, v práci se nezastavíte a když si dáte něco k jídlu, chce se vám hned spát. A to vás večer čeká ještě úklid a nakupování dárků! Máme pro vás stravovací plán, který vaši energii udrží celý den rozjetou na plné obrátky. Připravili jsme pro vás základní pravidla zdravého stravování, kterými byste se měla řídit při sestavování svého jídelníčku. Věřte, že pokud se budete řídit našimi radami, dobrá nálada vás neopustí ani v předvánočním stresu a budete se cítit opravdu skvěle! RÁNO Spalte tuk vitaminem C Jak to funguje: Tento vitamin vám pomůže, abyste do nového dne vstoupila plná elánu. Podpoří látkovou výměnu a zároveň dodá tělu hodně energie. Doporučujeme: Den začněte sklenicí vody, do které vymačkáte citronovou šťávu. Potom si připravte müsli z ovesných vloček, čerstvého ovoce a jogurtu. Smetanu do kávy nahraďte nízkotučným mlékem. Nevhodné: Snídani rozhodně nevynechávejte. Pamatujte si důležitou zásadu: bez ranního jídla se nenastartují metabolické procesy v těle. Při snídani se vyhněte sladkému pečivu a také tučným sýrům, protože obsahují množství nadbytečných kilojoulů. DOPOLEDNÍ SVAČINA Vláknina doplní energii Jak to funguje: Oběd je ještě daleko a vás to svádí k mlsání. Pozor, nepouštějte se do sladkostí! Právě teď byste měla svému organismu dodat co nejvíce vlákniny. Tak vydržíte dopoledne bez sladkostí a bez hladu. Doporučujeme: Osvěžte se velkou broskví nebo nektarinkou. Chuťové buňky potěší i hrst hroznů nebo celozrnný knäckebrot s kouskem papriky. Tyto svačinky obsahují méně než 420 kJ a dodají tělu dostatek vlákniny, která pomáhá očistit střeva. Nevhodné: Nespoléhejte se na müsli tyčinku nebo na sladké pečivo z listového těsta. Mají příliš mnoho kilojoulů. OBĚD Vychutnejte si čerstvé bylinky Jak to funguje: Lehký oběd tělo nijak nevyčerpá a bylinky navíc podpoří trávení. Výživné látky, jako jsou bílkoviny a kyselina listová, zlepší schopnost soustředění, podpoří pracovní výkon i náladu. Doporučujeme: Salát s čerstvými bylinkami, zeleninovou polévku s pažitkou, k tomu krajíc celozrnného chleba nebo brambory vařené ve slupce s bylinkovým máslem. Máte-li chuť na maso: k libovému drůbežímu nebo k rybě si dejte spoustu zeleniny. Nevhodné: Smažená jídla, jako jsou hranolky, klobásy nebo salámy a pečené tučné maso, jsou spolehlivou cestou do pekel. Taková jídla byste si měla dát maximálně jednou do týdne, ale lepší je vypustit je z jídelníčku úplně. SVAČINA Sacharidy vám dodají energii Jak to funguje: Čím delší doba od oběda uplyne, tím víc klesá hladina cukru v krvi a člověk je stále unavenější. Sacharidy z ovoce nebo celozrnného pečiva opět rozhýbou trávení a zabrání náhlým návalům hladu. Doporučujeme: Rychlou energii dodají organismu banány, jablíčka, celozrnný chléb s jogurtem nebo malá miska ovocného tvarohu. Nevhodné: Tabulka čokolády nebo sušenky vás sice na chvíli dostanou do formy, nedodají vám však žádné výživné látky. Hladina cukru v krvi po jejich konzumaci velmi rychle stoupne, ale vzápětí zase rychle klesne, takže po chvíli dostanete chuť na něco dobrého. A jste v začarovaném kruhu! VEČEŘE Přes noc hubněte s pomocí bílkovin Jak to funguje: Dobře se najíst a pak se dobře vyspat - to se vám podaří jen s lehkými jídly, bohatými na bílkoviny. A s pomocí jódu obsaženého například v jodizované soli navíc podpoříte tvorbu "zeštíhlujících" hormonů. Doporučujeme: Trocha rýže s kuřecími prsíčky nebo rajčata plněná sýrem cottage mají málo kilojoulů a dostatek bílkovin. Když hodinu před spaním sníte malý bílý nízkotučný jogurt, podpoříte trávení a ráno se probudíte s plochým bříškem. Nevhodné: Taková jídla, jako je pizza nebo zapečené těstoviny, obsahují velké množství tuku a mohou spánek dosti znepříjemnit. Proto se snažte nedávat si na večeři těžká jídla. Večeři načasujte nejméně 2-3 hodiny před spaním.

Související články