Pátek 18. září 2020
Svátek slaví Kryštof, zítra Zita
Jasno 18°C

Nová jablečná dieta

13. listopadu 2006 | 10:00

Pročistěte si organismus a posilněte srdce jablečnou dietou! Jako bonus ještě shodíte pár kilogramů, které vás trápí

Sytá, křupavá, aromatická: jablka z podzimní sklizně jsou obzvlášť chutná, zdravá a navíc se po nich báječně hubne. Chutnají čerstvá, ale jsou prima i do teplé kuchyně. Jedno jablko denně chrání srdce. Známé rčení našich babiček má pravdivý základ. Jablka obsahují mnoho prospěšných látek, které skvěle působí na zdraví a dokonale se doplňují. CO PROSPĚŠNÉHO JABLKA OBSAHUJÍ? * Antioxidanty: například betakaroten, vitamin C. Tyto látky zpomalují stárnutí a jsou prevencí proti rakovině. * Pektin: povzbuzuje činnost střev, čistí tělo od jedovatých látek a snižuje hladinu cholesterolu. * Železo: spolu s vitaminem C zvyšuje vitalitu. * Polyfenoly: bojují s viry a posilují imunitní systém. * Bór: zabraňuje odbourávání vápníku z kostí a je tedy vhodnou prevencí osteoporózy. * Kyselina jablečná a citronová spolu s vitaminem C stimulují produkci hormonů, které podporují spalování tuků a očišťují tkáně. Díky vysokému obsahu vlákniny jablka dobře nasytí, navíc jsou schopna držet konstantní hladinu cukru v krvi. Tím pomáhají předcházet návalům vlčího hladu. SNÍDANĚ A TIPY NA SVAČINU JABLEČNÝ TVAROH Smíchejte 2 lžíce tvarohu (20 % tuku v sušině), 1 nastrouhané jablko a 1 lžíci slunečnicových semínek. K tomu si dejte 100 ml grepového džusu. 600 kJ JABLEČNÉ MÜSLI Připravíte je ze 3 lžic ovesných nebo pšeničných vloček, 1 jablka nastrouhaného nahrubo a ze 100 ml mléka. 900 kJ RECEPTY NA OBĚD I VEČEŘI OBLOŽENÝ TALÍŘ Jablko zbavte jádřince a nakrájejte je na tenké proužky. Na salátové listy rozložte 200 g tvarohového sýra a kousky jablka. Pokapejte citronovou šťávou a okořeňte mletou paprikou. K tomu si dejte krajíček tmavého chleba, tence potřený rostlinným tukem. 1 400 kJ SLEĎ NA DOMÁCÍ ZPŮSOB Jednu kyselou okurku a 1 solený filet ze sledě nakrájejte nadrobno. Zbavte 1 jablko jádřince a nakrájejte je na tenké plátky nebo kostičky. Jeden zavináč nakrájejte na kousky. Spolu s kroužky cibule ze zavináče dejte všechny ingredience do mísy. K tomu přidejte tři lžíce zakysané smetany. Podávejte na ledovém salátu s krajíčkem tmavého chleba. 1 300 kJ KUŘECÍ ŘÍZEK S PIKANTNÍM JABLEČNÝM SALÁTEM Kuřecí řízky (120 g) okořeňte a opečte na pánvi na jedné lžičce oleje. Smíchejte 3 lžíce smetany do kávy, trochu nastrouhaného křenu a citronovou šťávu. Jedno jablko a 1 červenou papriku nakrájejte na proužky a podlijte připraveným dresinkem. 1 200 kJ SÝROVÝ CHLÉB SE SALÁTEM S JABLKY A MRKVÍ Na krajíc černého chleba dejte 2 listy hlávkového salátu a obložte 40 g libovolného nízkotučného tvrdého sýra. Jedno jablko a jednu mrkev nastrouhejte na hrubším struhadle. Marinujte v 1 lžíci citronové šťávy smíchané s 1 lžíci zakysané smetany. Podávejte se sýrovým chlebem. 1 200 kJ OBLOŽENÝ JABLEČNÝ CHLÉB Dva plátky tmavého chleba obložte dvěma listy hlávkového salátu. Smíchejte 2 lžíce majonézy light a 1 lžíci nízkotučného jogurtu. Nastrouhejte 1 jablko a 1 šalotku nakrájejte na plátky. Spolu s 50 g krevet dejte do majonézové směsi a dochuťte. Rozdělte na chleby. 1 300 kJ JABLEČNÁ POLÉVKA SE ŠPEKEM Nakrájejte 30 g špeku na kostičky a osmažte ho na pánvi dokřupava. Nakrájejte na malé kousky 100 g oloupaných syrových brambor a 1 oloupané jablko a uvařte ve 250 ml zeleninového vývaru doměkka. Okořeňte sladkou paprikou, trochou zázvoru a muškátovým oříškem. Přidejte kostičky špeku. Při podávání ozdobte 1 lžící zakysané smetany a nasekanou pažitkou. 1 200 kJ PÁREČKY SE SALÁTEM "MARIE" Dvě lžíce zakysané smetany smíchejte s 1 lžičkou majonézy light a přidejte 100 g nakrájeného sterilovaného celeru a 2 lžíce petrželky. Okořeňte citronovou šťávou a dochuťte. Přimíchejte 1 neoloupané jablko nakrájené na tenké plátky, lístky petržele a salátové listy nakrájené na kousky. Osmažte na lžičce oleje 100 g drůbežích párků nakrájených na kolečka. Podávejte s krajíčkem tmavého chleba a s jablečným salátem. 1 300 kJ ŘÍZEK S JABLKY A OSTROU INDICKOU SMĚSÍ "CHUTNEY" (čti: čatný) Z jednoho velkého jablka odstraňte jádřinec, nakrájejte na kousky spolu s 1 pomerančem a 1 cibulí. Přidejte špetku soli, 2 lžičky citronové šťávy, čtvrt lžičky zázvoru a lžíci rozinek. Pod pokličkou uvařte na mírném ohni doměkka. Pak směs okořeňte 1-2 kapkami omáčky Tabasco. Opečte na oleji 100 g vepřové kotlety a servírujte s připravenou směsí. 1 300 kJ GNOCCHI PIEMONTESE Lžíci pistáciových oříšků opražte na suché pánvi. Ze 2 oloupaných jablek odstraňte jádřinec a nakrájejte je na malé kousky. Jablka vařte pod pokličkou se třemi lžícemi vody, lžičkou medu a kouskem celé skořice na mírném ohni, dokud nevznikne jakýsi kompot. Uvařte podle návodu 100 g bramborových gnocchi a slijte z nich vodu. Podávejte společně a ozdobte praženými pistáciovými oříšky. 1 200 kJ ŠVÝCARSKÝ JABLKOVÝ KOLÁČ Připravte těsto ze 150 ml nízkotučného mléka, 1 vejce a 1 lžíce mouky. Těsto dejte do pečicí formy a posypte kostičkami z jednoho oloupaného jablka. Přidejte 2 lžičky oleje a pečte na středním ohni. Koláč pocukrujte skořicovým cukrem. 1 200 kJ TIP ČERSTVÝ JABLEČNÝ ČAJ Slupky z jablka, které nespotřebujete v receptech, hned smlsněte nebo je dejte do velkého hrnku a přelijte vroucí vodou. Nechte 10 minut odstát a slijte. Takto připravený čaj je velmi zdravý - chutná studený i horký.

Související články