Neděle 20. září 2020
Svátek slaví Oleg, zítra Matouš
Polojasno 22°C

Nízkotučné dýně

30. října 2006 | 10:00

Dýně je výživná, levná a chutná zelenina, která vám může na podzim obohatit váš jídelníček. Navíc má málo kilojoulů

Chcete-li obohatit svůj jídelníček, právě teď je to správné období. Chutných pokrmů z dýní si můžete dopřát do sytosti, protože mají málo kilojoulů a obsahují hodně vitaminů. Na zahrádce určitě pěstujete několik druhů dýní, nebo je kupujete na trhu. K nám se dostaly ze Střední a z Jižní Ameriky, ovšem nejvíc se využívají v orientální a africké kuchyni. * Bohaté na živiny Podle oranžového zabarvení dužiny můžete odhadnout množství karotenu v dýni. Čím je dužina tmavší, tím víc karotenu plod obsahuje. Dýně jsou zdrojem železa, draslíku a hořčíku. * Působí na trávení Dužinu dýní tvoří převážně voda a vláknina, které příznivě ovlivňují trávení. Dýně zároveň snižuje množství tuků v krvi a působí močopudně, proto jejich konzumaci doporučují odborníci pacientům s onemocněním ledvin. * Semínka nevyhazujte! Po zpracování dužiny se zaměřte i na semínka, které dodají tělu ještě víc účinných látek. Obsahují skoro všechny stopové prvky, vitaminy skupiny B, vitamin C, draslík, fosfor, vápník, železo, zinek a hořčík. Můžete si je osmažit, nasekané přidat do zeleninových salátů a do moučníků. Na organismus mají dýně regenerační a omlazující vliv. * Skladování v zimě Máte-li velkou úrodu dýní, dejte si záležet na tom, abyste je uskladnila v suchém a chladném prostředí. Vydrží až do jara. Během zimy je můžete připravovat nasladko i naslano, dusit, zavařovat nebo plnit a zapékat. Dobrou chuť!

Související články