Pondělí 21. září 2020
Svátek slaví Matouš, zítra Darina
Jasno 23°C

Nové brambory

31. července 2006 | 10:00

Brambory jsou velmi chutné, plné vitamínů a minerálů, a navíc po nich můžete skvěle zhubnout! Nesmíte ale zapomenout na dostatečný přísun tekutin

Jsou chutné, obsahují mnoho vitaminů a za určitých okolností mají schopnost zeštíhlovat. Nové brambory obsahují hodně vitaminu C, který spaluje tukové zásoby. Kromě toho obsahují většinu vitaminů skupiny B (B1, B2, B6), 19 různých aminokyselin, 9 životně důležitých minerálních látek, množství balastních látek a jako třešničku na dortu i draslík a bílkoviny. Vitamin B6 usměrňuje v těle přeměnu bílkovin, navíc zlepšuje náladu a zajistí klidný spánek. Draslík pomáhá zbavit tělo přebytečné vody. Pročišťují organismus Brambory byste měla zapíjet dostatkem tekutin, aby se pročistily ledviny a močový měchýř. Trávicí trakt se díky balastním látkám také důkladně pročistí. S touto dietou se už po prvním dnu budete cítit lehčí, a to díky tomu, že se dokážete rychle zbavit cholesterolu a odpadních látek. SNÍDANĚ Celozrnný chléb s vařenou šunkou Potřebujete: 1 krajíc celozrnného chleba, 50 g čerstvého nízkotučného sýra, 5 plátků salátové okurky, 1 plátek netučné vařené šunky, bylinky, sůl, pepř Příprava: Potřete chléb čerstvým sýrem, na to dejte plátky okurky a šunku. Podle chuti přidejte bylinky, sůl a koření. Energetická hodnota: 920 kJ


OBĚD 1 Brambory v petrželové omáčce Potřebujete: 300 g malých nových brambor, sůl, svazek čerstvé petržele, půl lžíce másla, lžíci pšeničné mouky, 250 ml nízkotučného mléka, čerstvě mletý pepř, špetku nastrouhaného muškátového ořechu Příprava: Nové brambory i se slupkou důkladně omyjte a povařte 25 minut v osolené vodě. Petržel nasekejte najemno. Mouku opražte na másle a následně vmíchejte za stálého míchání metličkou nízkotučné mléko, dochuťte solí, pepřem a muškátovým oříškem. Vařte za občasného míchání 10 minut. Slijte vodu z brambor, spolu s nimi přidejte do omáčky nasekanou petržel a podávejte na velkém talíři. Energetická hodnota: 1 600 kJ OBĚD 2 Guláš po maďarsku Potřebujete: 1 papriku, 300 g brambor, půlku cibule, lžičku oleje, 3 lžičky rajčatového protlaku, 250 ml zeleninového vývaru, 100 g kysaného zelí, česnek, rajče, citronovou kůru, sůl, pepř Příprava: Papriku nakrájejte na drobné kousky, brambory omyjte a ve slupce nakrájejte na čtvrtky. Cibuli nakrájejte na kostičky a poduste na oleji. Vmíchejte rajčatový protlak a zalijte vývarem. Přidejte brambory, papriku, kysané zelí a asi 20 minut povařte. Dochuťte česnekem, kmínem, citronovou kůrou, solí a pepřem. Energetická hodnota: 1 300 kJ
VEČEŘE Salát s ředkvičkou Potřebujete: 125 g brambor, sůl, lžíci olivového oleje, 25 g slaniny, čtvrtku cibule, 75 ml zeleninového vývaru, 15 ml bílého vinného octa, pepř, muškátový oříšek, kayenský pepř, půlku svazku ředkviček, 10 ml slunečnicového oleje, 40 g listového salátu, čtvrt svazku pažitky Příprava: Brambory omyjte a povařte 20 minut v osolené vodě. Slijte, oloupejte a nakrájejte na kolečka. Rozpalte olej a osmažte v něm slaninu nakrájenou na kostky spolu s cibulí nakrájenou nadrobno. Přidejte ocet, vývar a povařte. Dochuťte pepřem. Ředkvičky nakrájejte na kolečka, smíchejte s dresinkem, slunečnicovým olejem a bramborami. Přidejte salát a posypejte pažitkou. Energetická hodnota: 1 500 kJ
Co byste měla vědět 1. Vysoký podíl škrobu vás dostatečně nasytí. A co potěší: půl kilogramu brambor má jen 1 680 kJ. 2. Brambory byste měla kombinovat i s jinými potravinami s nízkým obsahem tuku. Tak tělo neztratí zásoby životně důležitých látek. 3. S bramborovou dietou vám na den stačí 4 600 kJ. 4. Vodu z vařených brambor nevylévejte. Připravte si nápoj z pomerančového džusu a vody, ve které se očištěné brambory vařily. Tento dietní nápoj vám dodá mnoho vitaminu C.

Související články