Zaostřeno na cereálie | Pro ženy | Blesk.cz

Zaostřeno na cereálie

10. dubna 2006 | 10:00

Dodají hodně energie a jsou velice zdravé! Navíc jsou vhodným doplňkem při dietách. Řeč je o celozrnných výrobcích

V obchodech jste se už jistě setkala s množstvím výrobků označených jako celozrnné. Co však toto slovíčko ve skutečnosti znamená? * Zrno se skládá ze tří částí: 1. otruba (vláknina, B vitaminy, minerály, proteiny) = vnější slupka chránící semeno 2. endosperm (sacharidy, proteiny, malé množství B vitaminů) = zdroj energie 3. klíček (minerály, B vitaminy, E vitamin) = základ rostliny. * Klasické mletí Při klasické výrobě mouky a potravin se zrno burař nuje, nebo mele. Odstraní se obalové vrstvy a do procesu mletí na mouku vstupuje jen část zrna označovaná jako endosperm. Tímto postupem se mouka ošidí o několik důležitých vitaminů, minerálů a o vlákninu. * Celá zrna Naopak při zpracování celozrnné mouky se ve výrobě melou všechny části zrna a finální produkty si uchovávají výrazně vyšší množství vlákniny, antioxidantů, vitaminů a minerálů. * Prospívají zdraví Cereální potraviny představují v naší stravě důležitý zdroj energie. Obsahují významné množství sacharidů, vlákniny, rostlinných bílkovin, vitaminů B1, B2 a minerálů (draslík, fosfor, hořčík, vápník, železo). Pomáhají při stabilizaci a udržování tělesné hmotnosti, regulují trávení a snižují hladinu cholesterolu. Doporučený denní příjem vlákniny je 25 až 30 g. * Kdy jíst cereálie? Celozrnné snídaně představují ideální začátek dne, protože dobře zasytí. Jejich výhodou je i vyšší obsah cukru a energie. Cereální přesnídávka je vhodná, když vás čeká pozdější oběd. Celozrnné výrobky si můžete dopřát ke svačině tehdy, když máte v plánu věnovat se odpoledne sportování. Možná vás překvapíme tím, že cereálie není vhodné jíst k večeři, protože tělu dodají velké množství energie, kterou nestihne zpracovat. Kromě toho u některých lidí způsobuje jejich večerní konzumace nafukování.

Související články