Chůze je klíč ke zdraví!

14. října 2008 | 13:49

Nemáte chuť potit se v tělocvičně nebo posilovně, ale přesto byste ráda něco udělala pro své zdraví? Začněte tedy chodit! Chůze je vhodná pro všechny.

 

Na prospěšnosti této znovuobjevené disciplíny se vzácně shodují všichni odborníci.

Je to úplně snadné, a dokonce levné. Pořiďte si dobré boty, krokoměr a vyrazte do terénu.

Skvělé je, že do "tréninku" se počítá každý krok za celý den. Vlastní "procházky" jsou už jen bonusem.

Jak na to?
Začněte víc chodit pěšky: vystupte stanici před cílem a dojděte po svých, omezte ježdění autem na krátké vzdálenosti, zapomeňte na výtahy a pohyblivé schody.

Vybírejte krokoměr
Abyste si mohla spočítat kroky a absolvované kilometry, kupte si krokoměr. Připíná se co nejtěsněji k tělu. nejlépe kolíčkem na spodní kalhotky. Není vidět, neruší.

Nejjednodušší krokoměr v nabídce značky SILVA je s funkcí počítadla kroků model Step Counter za cenu 420 Kč.
Nejjednodušší krokoměr v nabídce značky SILVA je s funkcí počítadla kroků model Step Counter za cenu 420 Kč.
Autor: www.vavrys.cz

Krokoměry mají mechanické čidlo, které zaznamenává otřesy těla při chůzi nebo běhu. Jsou různě drahé a různě vybavené. Ty nejjednodušší zaznamenávají vaše kroky. Vhodnější je pořídit si dražší (zhruba za 700 Kč), který počítá ušlé kilometry a kalorie. Ty ještě lepší mají paměť (nemusíte si vést tréninkový deník) a třeba i hudební přehrávač.

Levnější krokoměry stojí kolem 500 Kč, jejich ovládání je naprosto snadné.

KOLIK UJÍT?

Pod tři tisíce jste "ležák"
Denní režim, při kterém ujdete kolem 3000 kroků, je katastrofa. Představte si pod ním den strávený většinou doma, snad jen s jednou cestou na malý nákup do samoobsluhy za rohem.

Denní průměr
Pokud normálně chodíte do práce a nevěnujete se ten den žádné významné fyzické aktivitě, bývá denní průměr kolem 5000 – 8000 kroků.

Za hodinu byste svižnou chůzí měla spálit asi 1200 kJ.
Za hodinu byste svižnou chůzí měla spálit asi 1200 kJ.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Udržte si kondici
Jestliže si chcete udržet kondici, popřípadě ji získat, měla byste denně ujít 10 000 kroků. Nepočítejte, že se vám to podaří při běžném denním režimu. Musíte vyrazit na tréninkovou „procházku“ nebo se věnovat nějaké jiné sportovní aktivitě.

Na hubnutí
V případě, že chcete zhubnout, měla byste denně ujít zhruba 15 000 kroků. Pokud je váš krok dlouhý asi 60 cm, měla byste tedy denně ujít asi 9 kilometrů. Pokud tedy 4 kilometry nachodíte při běžném režimu, měla byste ještě vyrazit na 5kilometrovou kondiční trasu.

Než vyrazíte "na procházku"
Pořiďte si spíše měkčí sportovní obuv. Vhodné je sportovní oblečení z funkčních materiálů, nezapomeňte si větrovku nebo kšiltovku, kdyby vás zastihl déšť.

Kolik spálíte při chůzi?
Za hodinu byste svižnou chůzí měla spálit asi 1200 kJ. Pokud se ale vydáte na pěší túru na horách, můžete spálit i 2000 kJ.

Správná technika
Váhu přenášejte z paty postupně na špičku a po odlehčení paty odlepte od země celé chodidlo. Paže zapojte odpovídajícím způsobem do přirozeného pohybu. Zapomeňte na "zlozvyky": nekymácejte se, nešmajdejte, tělo držte rovně, trup je zpevněný. Dýchejte klidně do břicha. Před chůzí a po ní se protáhněte.

Proč je tak prospěšná?

- Prokazatelně zlepšuje duševní stav a náladu.

- Snižuje riziko kardiovaskulárních problémů.

- Snižuje hladinu špatného cholesterolu.

- Předchází obezitě nebo ji v dostatečné intenzitě léčí.

- Chůze pomáhá zvládat chuť na tabák při léčbě závislosti.

- Zlepšením střevní peristaltiky pomáhá při prevenci rakoviny tlustého střeva.

- Zlepšuje celkovou kondici pohybového aparátu.

Chůze je vhodná pro všechny věkové i váhové kategorie. Výjimku tvoří lidé trpící žilním zánětem nebo výrazným pohybovým nebo jiným omezením.

NÁŠ TIP

Nejjednodušší krokoměr v nabídce značky SILVA je s funkcí počítadla kroků model Step Counter za cenu 420 Kč.

Autor: Olga Poucheová
Klíčová slova: bpž;bpz;buďte fit;chůze;
Další články z kategorie
DesktopMobile