Staré utěrky a povlečení, onošená trika nebo košile, kterou jsme si koupily nejspíš ve chvíli, kdy si náš vkus dával šlofíka a která ještě s visačkou bydlí ve skříni. Výrobků z látek je opravdu hodně, je jich příliš. Pro skříň, nás i planetu. Přitom řešení je hned několik a mají i etický přesah.
Fenomén shwopping
Tento pojem vznikl spojením anglických slov shopping (nakupování) a swap (výměna).
H&M - když donesete alespoň tři kusy oblečení, dostanete malou, ale příjemnou slevu 30 Kč na další nákup. Kontejnery jsou na každé pobočce. Marks&Spencer funguje obdobně.
Timeout - pořádá pravidelné slevové akce „něco za něco.“
Calzedonia a Intimissimi - několikrát do roka sem můžete přinést staré plavky a dostanete 50% na nové.
Všechno „vyměněné“ si potom přerozdělí firmy, které látku zrecyklují. Tak se stane, že vaše tričko se může znovu narodit, třeba jako utěrka na nádobí.
Bazary a bleší trhy
Bazary jsou stále více šik. Jsou ojedinělými kulturními akcemi svého druhu. Můžete přijít a udělat někomu radost oblečením, které vám už radost nedělá. Setkávají se tu milovníci módy, mladí umělci, fashion redaktoři. Můžete se přijít i jen podívat. Bleší trhy fungují obdobně. Sledujte proto českou blogerskou scénu, která aktivně informuje, kam za blešákem či bazarem.
Facebooková skupina Výměna oblečení – Clothes swapping sdílí, kde se co z bazarového a blešího světa šustne. Je možnost si zde zařídit svůj prostor a tak posílat nejen oblečení dál.
Spisovatelka Bára Nesvadbová, Emma Smetana, Aňa Geislerová či Táňa Vilhelmová si bazary s oblečením, botami a doplňky oblíbily natolik, že pořádají svoje vlastní. Za malé částky si uděláte velkou radost. Výtěžek putuje ve většině případů do dětských domovů. K mání jsou opravdu originální úlovky, pěkně pohromadě k prohrabání.
Pouliční kontejnery a sbírky na farnostech
Do kontejnerů, které jsou po celé České Republice, můžete hodit oblečení, boty a různé výrobky z látky. Na internetu je jejich seznam i s mapou. Sbírky na farnostech jsou další možností jak odlehčit skříni a pomoci těm, kteří to potřebují.
Oděvní společnosti H&M a Marks&Spencer se shwoppingem přišly a také z celého konceptu těží. Reklama, marketing a podpora prodeje. Je to líbivá možnost, protože v zákazníkovi vzbuzuje pocit, že dělá dobrou věc. Je jen na nás, kterou možnost zvolíme. Tak hurá do toho!