Všechny do sedla! | Pro ženy | Blesk.cz

Všechny do sedla!

17. července 2008 | 12:12

Jízda na kole prospívá psychice, našemu zdraví, peněžence i životnímu prostředí. Ať žije cyklománie a s ní i znovu nalezená energie! Nezbývá než si přát hezké počasí a jedeme!

8 důvodů, proč šlapat na kole

1. Časová úspora
To platí hlavně ve velkých městech. V dopravní špičce se stává, že na kole dorazíte za 5 minut tam, kam se autem dostanete za půl hodiny. V hustém provozu se automobily pohybují po ulicích přibližně rychlostí 30 km za hodinu a cyklisté 15 km. Při jízdě na kole ale neztrácíte čas parkováním. Samozřejmě v zájmu zdraví jezděte jen po takových komunikacích, kde vám nehrozí nebezpečí. Ochranná přilba by měla být samozřejmostí.

2. Bez znečišťování prostředí
Doprava je na čelním místě v žebříčku zdrojů, které znečišťují ovzduší. Kysličník uhličitý obsažený ve výfukových plynech se významnou měrou podílí na vzniku skleníkového efektu. Podle výpočtů organizace Greenpeace je to 13 procent a kolem roku 2050 by to mělo být až 50 procent. A proto, pokud je to jen trochu možné, jezděme na kole! Přispějeme tak i k omezení hlučnosti našeho prostředí. Vždyť až 80 procent hluku mají na svědomí automobilové motory.

3. Lepší dýchání
Při jízdě na kole cyklista vdechuje méně zplodin než řidič a spolucestující v automobilu. To platí za předpokladu, že se na kole nepohybujete po velkoměstské dopravní tepně.

4. Budete ve formě
K tomu, abyste nasedla na bicykl, nemusíte být zdatná sportovkyně. Jízda na kole je velmi šetrná k celému pohybovému aparátu. Nelze ji doporučit snad jen lidem, kteří trpí srdeční nedostatečností, problémy s rovnováhou nebo bolestmi zad. Trápí vás tyto bolesti právě při jízdě na kole nebo po ní? Problémem nejspíš není vlastní pohyb, ale špatné nastavení řídítek a sedla.

5. Prevence zdarma
Lékaři slibují, že budete-li jezdit na kole alespoň půl hodiny denně, předejdete civilizačním nemocem, které pramení z nedostatku pohybu (diabetes, obezita, kardiovaskulární onemocnění). Další blahodárný účinek spočívá i v posílení činnosti střev, takže nás vlastně kolo nepřímo chrání před nádorovým onemocněním vylučovacího ústrojí.

6. Hezká postava
Šlapáním do pedálů zapojujete do činnosti dvaatřicet svalových skupin. Mezi ty nejzatěžovanější patří kromě srdce také svaly hýžďové, stehenní a lýtkové. Při jízdě se tonizují i svaly horní poloviny těla, tedy ramena a šíje. Poněkud zahálejí jenom břišní svaly. A kolik spálíte? Průměrně 680 kcal za hodinu (chůze okolo 400 kcal) – přesnější výpočet záleží na vaší tělesné hmotnosti a intenzitě jízdy.

7. Posilujete činnost mozku
Stejně jako všem ostatním sportům je také jízdě na kole připisována schopnost snižovat stres, ale také zlepšovat kvalitu spánku a zvyšovat pracovní výkonnost. Proč? Protože při fyzické námaze se okysličuje mozek. A co navíc? Než vyjedete, pročítáte si itinerář, po dobu jízdy zůstáváte ve střehu, snažíte se registrovat, kudy povede vaše zpáteční cesta apod.. Tím vším trénujete mozek.

8. Ušetříte
Náklady na pořízení, údržbu a provoz automobilu představují hned po výdajích za bydlení největší položku v rodinném rozpočtu. A porovnejte je s náklady na pořízení a provoz kola (i zde ovšem platí, že pokud se rozhodnete pro levné, brzy jeho pořizovací cenu překonají výdaje za náhradní díly). Neplatíte pojištění, parkovné, pohonné hmoty a zpravidla ani žádné pokuty. Jízda na kole znamená jednoznačnou finanční úsporu.

Autor: lap
Související články