Pondělí 23. prosince 2024
Svátek slaví Vlasta, zítra je Štědrý den / Adam a Eva
Oblačno, déšť se sněhem 2°C

Reklamace zeleně

Při koupi se podrobně informujte, jak o květiny pečovat.
14. května 2007 | 10:00

Už se vám stalo, že vám nově koupená rostlina doma do týdne uhynula? Rostliny jsou zboží jako každé jiné. I zeleň můžete reklamovat

Koupila jste si drahou rostlinu, která záhy uhynula? Víte, co dělat, když vám nový koberec trávníku hned po osazení zežloutne, i když má dostatek vláhy? Rostliny, stejně jako každé jiné zboží, lze reklamovat. Pozdějším potížím a dohadování předejdete, když se už při koupi rostlin budete podrobně informovat u prodavače, jak se správně pěstují, a čeho se vyvarovat. Musíte totiž počítat s tím, že při uplatnění reklamace namítne asi každý obchodník, že chyba je na vaší straně, že se o rostliny prostě nesprávně staráte. Bude-li prodejce trvat na svém, nezbude vám než vyhledat soudního znalce, jehož posudek vám s uplatněním reklamace pomůže. "Soudní znalec vyhotoví posudek, ve kterém rozhodne, zda rostlina uhynula vlivem špatného ošetřování nebo z jiného důvodu," sdělili nám pracovníci Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS ČR). Doporučují, abyste neústupného prodejce vždycky předem upozornila na to, že soudního znalce vyhledáte (seznam soudních znalců najdete na: www.justice.cz.). Pro obchodníka to může znamenat další náklady navíc, a tak si možná rozmyslí, jestli přece jen reklamaci raději neuzná. Vypracování takového posudku ovšem musíte nejprve uhradit vy. Teprve v případě, že posudek soudního znalce vyzní ve prospěch kupujícího, můžete u prodejce uplatnit nárok, aby vám uhradil vzniklé náklady (viz § 598 Občanského zákoníku). A protože posudek stojí řádově stovky korun, dobře si rozmyslete, které rostliny budete reklamovat. Je totiž nad slunce jasné, že třeba brambořík v květináči by se vám kvůli takové proceduře a znaleckému posudku asi dost prodražil.


Kde najdete pomoc? Kvalifikovanou pomoc najdete ve Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). To nabízí 4 základní formy konzultace problému:

* bezplatnou on-line poradnu na: www.spotrebitele.info/poradna * operativní poradenskou linku 900 080 808 - platí se 8 Kč/min (pro členy SOS existuje ještě linka s běžným tarifem) * osobní poradenství v rámci sítě informačních center SOS v krajích. Kontakty najdete na: www.spotrebitele.info * korespondenční poradenství: Administrativní centrum SOS, Novákových 8, 180 00 Praha 8, (fax: 224 239 941).


Máte problém? Milé čtenářky, máte problém týkající se například nákupu nebo reklamace zboží? Svěřte se nám, zveřejníme ho a naši odborníci vám v této rubrice poradí, jak nejlépe postupovat, abyste problém vyřešila. Na obálku se svým dotazem, kterou nám pošlete do redakce, nezapomeňte napsat: spotřebitel.

Související články