Středa 26. června 2024
Svátek slaví Adriana, zítra Ladislav
Oblačno, bouřka 28°C

Reklamace nebo vrácení peněz?

Fotku na ledničku
26. února 2007 | 10:00

Před 14 dny jsme si koupili lednici. Po zapojení začala vyluzovat pískavé zvuky, ale odmítli nám ji vyměnit

Před 14 dny jsme si koupili lednici. Po zapojení začala vyluzovat pískavé zvuky, ale odmítli nám ji vyměnit, dokud nebudeme mít potvrzení technika, že je opravdu vadná. Máme právo na vrácení peněz nebo na výměnu lednice? Řekli nám, že se na ni přijede podívat technik přímo z firmy Whirlpool a změří hlučnost. Pokud je v pořádku, budeme hradit jeho cestu. Mají na to právo, nebo naopak máme my právo na bezplatnou kontrolu, případně na opravu lednice v záruce? S. ŠUMANOVÁ Jde vlastně o více dotazů najednou, odpovím tedy postupně: 1. Odstoupení od smlouvy: Při uzavření smlouvy v "kamenném obchodě", kdy měl spotřebitel možnost zboží si řádně prohlédnout, nemá právní nárok na výměnu věci nebo na odstoupení od kupní smlouvy. Pokud na to prodejce přistoupí, je to jeho dobrá vůle. Byla-li spotřebitelská smlouva uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele (např. předváděcí akce), může spotřebitel od smlouvy písemně odstoupit do 7 dnů. V případě použití prostředků komunikace na dálku (např. internetový obchod) tak může učinit až do 14 dnů. Právo na výměnu věci nebo odstoupit od smlouvy má kupující i tehdy, jde-li o neodstranitelnou vadu, která brání užívání, ale i v případě, že jeho reklamace nebyla vyřízena ve lhůtě 30 dnů. 2. Posouzení oprávněnosti reklamace: S výjimkou případů, kdy je k opravě přístroje určena jiná osoba (např. servisní opravna), je prodávající povinen přijmout reklamaci ve své provozovně. Rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba, která je nutná k odbornému posouzení vady. U posouzení vady není nárok na finanční náhradu. Větší předměty (např. ledničku) posoudí pracovník v domácnosti. Je-li reklamace neoprávněná, má právo na náhradu cestovních nákladů. Je třeba dodat, že při oprávněné reklamaci má kupující právo na úhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s uplatněním práv z odpovědnosti za vady. Odpovídá: Ing. Karel Novák Sdružení českých spotřebitelů

Související články