Hned úvodem se sluší zmínit, že elektrifikovaný automobil není elektromobil. Řada nových vozů totiž sází na hybridní pohon, který kombinuje klasický spalovací motor s elektromotorem. V závislosti na schopnostech elektrického pohonu se tak bavíme o jednoduchých mild-hybridech (pomáhají spalovacímu motoru, neumí jezdit na elektřinu), hybridech (zvládají kratší jízdu na elektřinu) a plug-in hybridech (zvládnou delší trasu na elektřinu, ale jen po nabití). Každé z těchto řešení má své výhody i nevýhody. Obecně se ale dá říci, že vyšší forma hybridu znamená levnější a ekologičtější provoz. S rostoucími schopnostmi ale roste i pořizovací cena.
Vedle elektrifikovaných vozů ale máme i elektromobily, tedy čistě elektrické vozy, jako je například nedávno představená Škoda Enyaq iV. Mladoboleslavské elektrické SUV jsme si přitom jako příklad nevybrali náhodou. Enyaq je totiž příkladem moderního elektromobilu, který je postaven na platformě (takový technický základ každého vozu) určené výhradně pro elektromobily. Díky tomu Enyaq nabízí různé kombinace baterií a elektromotorů i bohatou moderní technologickou výbavu.
Kde s elektromobilem ušetřím?
Elektromobily sice v současnosti nejsou nejlevnější, což by se do budoucna mělo pomalu měnit, jejich majitelé ale přesto mohou ušetřit. Důvodem jsou totiž velice příznivé náklady na provoz, za které vděčí elektromobily své jednoduché konstrukci i stále ještě výhodným cenám za elektrickou energii. Tedy minimálně tu domácí.
Jak nejspíš víte, elektromobil se dá (byť pomalejší rychlostí) nabíjet i doma. A i když se možná hrozíte, že se baterie Enyaqu s kapacitou od 55 do 82 kWh drasticky podepíší na účtech za elektřinu, opak je pravdou. Energetické společnosti totiž pro majitele elektromobilů často nabízejí speciální výhodné tarify, kdy se cena 1 kWh pohybuje na úrovni 2,3 až 2,7 Kč. Nabíjení u veřejných rychlonabíječek je sice dražší, zejména pokud se nerozhodnete pro některý z předplacených tarifů, je ovšem podstatně rychlejší.
Díky jednodušší technice s nižším počtem pohyblivých součástek jsou navíc elektromobily méně náročné na servis, který by měl být levnější a v delších intervalech. Výhodou elektromobilů i nízkoemisních plug-in hybridů s EV značkou je navíc osvobození od dálničních poplatků a možnost parkovat na většině modrých a fialových zón zdarma.
Elektrifikace v Mladé Boleslavi
Škoda se do elektrifikace pustila již v roce 2018, kdy představila svůj první plug-in hybrid Škoda Superb iV a první elektromobil Škoda Citigo-e iV. Letos nabídku rozšířila o první mild-hybrid (Octavia e-Tec), sportovně laděný plug-in hybrid (Octavia RS iV) a SUV na čistě elektrické platformě Enyaq iV.