Rozjeďte to na in-linech! | Pro ženy | Blesk.cz

Rozjeďte to na in-linech!

25. července 2008 | 10:16

Jízda na kolečkových bruslích zažívá v posledních letech velký boom! Na cyklostezkách se prohání stále více nadšenců na in-linech. A rozhodně nejsou výsadou dvacetiletých!

S oblibou je nazouvají i padesátníci a starší. Chcete se k nim také přidat? Pokud ano, poradí vám Tomáš Gnad z Fakulty tělesné výchovy a sportu, jak správně "jezdit" a vypilovat techniku!

Proč bruslit?

· Bruslení šetří vaše klouby! Nedochází totiž k výskokům, dopadům a nadměrnému zatěžování kloubů na dolních končetinách ani páteře.
· Zpevníte nohy a pozadí! Do pohybu zapojujete hlavně stehenní, lýtkové a hýžďové svaly.
· Posilujete činnost srdce a plic!

RADY NA ZAČÁTEK

· Boty musí dokonale přilnout k noze, aby nedocházelo k otlakům a noha měla s botou dostatečný kontakt. Pak budete mít na in-linech i lepší stabilitu.

· Chrániče – pořiďte na zápěstí, lokty, kolena. A nezapomeňte na přilbu!

· Doplňujte během jízdy tekutiny, pořiďte si opasek s nosičem plastové lahve.

· Výběr vhodné a bezpečné tratě – trať vybírejte podle povrchu, čím hladší, tím lepší, a hlavně by na ní neměly být prudké sjezdy a příliš ostré zatáčky ve sjezdech. S brzděním byste mohli mít pěkné problémy.

· Správná technika – než se pustíte do rychlé jízdy, měli byste mít dobrou rovnováhu při jízdě na jedné brusli, dokonale zvládnutou techniku odrazu, zatáčení a brždění.

· Rozcvičení – stejně jako před jakýmkoliv tréninkem byste se měli dostatečně rozcvičit a dokonale protáhnout svaly především u dolních končetin.

· Údržba vybavení – kolečka vašich bruslí by jste měli čas od času prohlédnout, zda nejsou z jedné strany ojetá a případně je otočit nebo vyměnit, ložiska pročistit a promazat.

Na in-linech zpevníte nohy i zadeček.
Na in-linech zpevníte nohy i zadeček.
Autor: PROFIMEDIA.CZ

Jak na to

Hlava
Hlava musí být vzpřímená tak, abyste mohli stále sledovat, "do čeho jedete". Rozhodně nezapomeňte na helmu – když nebudete mít speciální, nevadí. Nasaďte si cyklistickou!

Paže
Paže se pohybují kyvadlovitým pohybem šikmo vpřed, což umožňuje lépe udržovat rovnováhu a využívat jejich energie k pohybu. Důležité je, aby se pohybovaly stejnou frekvencí, jakou mají nohy při odrazech. Zápěstí si pak schovejte do chrániče, neboť zpravidla první kontakt se zemí při pádu "odskáče" právě ta.

Lokty
Lokty jsou mírně pokrčené a mají po celou dobu stejnou polohu. Pády bývají bolestivé, proto nezapomeňte na chrániče!

Krk
Při velkém náklonu trupu je třeba zaklonit hlavu, abyste mohli sledovat směr jízdy. Stažené šíjové svaly mohou po čase začít bolet a proto je občas předklonem hlavy protáhněte.

Trup
Nakloňte se mírně vpřed. Lépe budete prorážet vzduch! Příliš vzpřímený postoj zvyšuje čelní odpor a neumožní dostatečné využití odrazu. Naopak velký náklon trupu způsobuje menší odpor vzduchu, ale následkem přílišného napnutí bederních svalů vás budou bolet záda.

Hýždě
Hýžďové svaly jsou »hnacím motorem«. Velmi pomáhají při odrazu, a tak jsou poměrně dost namáhanou částí těla. Proto jízdu na in-linech vyhledávají především ženy, které touží po štíhlejším a sexy zadečku.

Stehna
Nejvíc zabrat dostávají při bruslení stehenní svaly. Při jízdě po jedné brusli v přípravě na odraz neustále udržujte pokrčené koleno. Při odrazu pak koleno intenzivně propínáte. Největší podíl na "odpíchnutí" mají právě stehenní svaly. Dámy se ale nemusí strachovat, že by jim stehna "nakynula".

Kolena
Kolena tvoří při jízdě po jedné brusli jakousi odpružovací jednotku, aby se nárazy při jízdě na nerovném terénu nešířily do oblasti páteře. Kolení vazy jsou sice stále v pohybu, ale v žádném případě nedochází k jejich přetěžování. Pro případ pádu si na ně nasaďte zase chrániče.

Lýtka
Lýtka se při jízdě zase až tak moc "nezapotí". Jejich přetěžování je minimální. Na odrazu se z důsledku zpevnění v kotníku příliš nepodílejí, jen při udržování rovnováhy za jízdy po jedné brusli, tam si malinko máknou.

Kotníky
V botě drží pevně jako beton. Může to být jistou výhodou při určitých potížích v pohyblivosti tohoto kloubu, že i přes to můžete trénovat. No paráda!

Autor: VEB
Další články z kategorie