Když páteř bolí | Pro ženy | Blesk.cz

Když páteř bolí

4. dubna 2008 | 11:30

Páteř bolí občas téměř každého. Pokud ji léta přetěžujeme, vrátí nám to úpornou bolestí. Nespoléhejte se na pilulky a raději změňte svůj životní styl!

Bolestmi zad někdy trpěl nebo trpí asi každý z nás. Záda stejně jako ostatní části těla prochází procesem stárnutí. Stopy na nich zanechává nejen čas, ale i naše zlozvyky. Bolestem zad se ale můžeme vyhnout, případně se jich dokonce i zbavit. Co děláme nesprávně? Za mnoho problémů s páteří si lidé mohou sami. Nejvíc ji přetěžují v předklonu. Tak většinou umývají nádobí, luxují koberce, uklízejí a čistí si zuby. Páteř tím systematicky ničí a korunu tomu nasadí celodenním sezením na nekvalitních židlích, když se hrbí u počítače nebo za volantem, případně spí na proležených matracích. Přitom první signály, které vysílá přetížená páteř, spousta lidí ignoruje. Při bolestech spolknou pilulku, čímž sice utiší bolest, ale příčinu neodstraní. Onemocnění páteře vznikají a rozvíjejí se velmi dlouho. Při letitém přetěžování páteře nelze očekávat, že nám bude stále dobře sloužit. Jak spát a sedět? Ideální je spát na rovné, pevné matraci, ležet na boku a s polštářem mezi koleny. Sedávat byste měla na klekačce nebo na židli, na kterou si položíte polovyfouklý overball tak, aby vám podpíral zadeček. To vás nutí držet záda rovně. Správné držení těla je umění Ovládá to málokdo, a přitom to není žádná novinka. Nesprávné držení těla je patrné např. na sošce Věstonické Venuše. Zakřivení její páteře a následné deformace těla ukazují, že lidé už před mnoha staletími trpěli stejnými obtížemi jako dnešní Evropané. Zablokovaná páteř Jestliže se páteř dostane do zkroucení (například klečíte na pravém koleni a cosi nadzvedáváte levou rukou), projede vaším tělem krutá bolest a vy se jen s obtížemi postavíte na nohy a ujdete pár kroků. Máte totiž zablokovanou páteř v bedrech - lidově: housera. Co pomůže? Zkušený lékař nebo chiropraktik se může pokusit odblokovat ji ručně, ovšem vyžaduje to opravdu velkou zkušenost. Hrozí totiž poškození pacienta při nesprávném pohybu. Také může pomoci magnetoterapie nebo nahřívání beder horkým voskem a následné "natahování na žebřík", případně opatrné procvičování a protahování svalů kolem páteře. V každém případě vám pomůže, když se pod vedením fyzioterapeuta naučíte správně provádět cviky na posílení svalů v problematické oblasti páteře - můžete tak předejít dalším blokádám páteře. "Nej" pro vaši páteř Čtyři nejhorší věci 1. Jednostranná zátěž Stereotypní poloha je stejně nebezpečná jako těžká fyzická práce. Jestliže máte monitor počítače na psacím stole nalevo nebo napravo, a nikoliv přímo před sebou, také si namáháte páteř. Nosíte kabelku nebo tašku stále na jednom rameni, vaříte a žehlíte v předklonu? Zbytečně si páteř ničíte. 2. Nečinnost a nárazová zátěž Dlouhodobé lenošení a překotné cvičení vás mohou dovést na pohotovost s krutými bolestmi. Nárazové cvičení ve fitness centru, aerobik, tenis nebo squash mohou způsobit mnohočetné funkční poruchy páteře. 3. Kila navíc Páteři škodí i nadváha - tuk zatěžuje velké klouby i páteř. Je to, jako kdyby člověk nosil po celý den na zádech těžký batoh. 4. Prudké pohyby Nebezpečné jsou pro páteř i prudké rotační pohyby, při kterých často dochází k zablokování drobných meziobratlových kloubů. Lékaři upozorňují, že tyto příhody postihují zejména vystresované lidi. Čtyři nejlepší věci 1. Pohyb: nejlepší je jóga, Pilates, pro zpevnění svalového korzetu je dobré posilování pod odborným dohledem. 2. Správná židle a postel. Spánkem a v práci trávíte podstatnou část života. Proto na vybavení nešetřete. 3. Správné držení těla. Narovnejte se a zatáhněte břicho. 4. Masáž, akupresura, teplé parafínové zábaly Po náročném dni si dopřejte relaxaci. Co dělat při bolestech? Pro odstranění akutních obtíží spolkněte Paralen nebo Acylpyrin. Lehněte si na tvrdou podložku - na záda nebo v takové poloze, která je pro vás nejméně bolestivá. Odpočívejte, dokud se bolest nezmírní. Na bolavé místo přiložte ohřívací láhev s horkou vodou. Jestliže se váš stav do 24 hodin nezlepší nebo se bolest bude dokonce stupňovat, poraďte se s lékařem. S lékařem se poraďte i v případě, že bolesti zad neustoupí ani po 12hodinovém odpočinku. Když se k tomu ještě přidruží nevolnost nebo pálení končetin, ihned zavolejte pohotovost. Problémům lze předejít Při bolestech zad jsou lidé ochotní slibovat hory-doly - včetně toho, že ihned začnou pravidelně cvičit. Ale už po pár dnech, jakmile se jim uleví, začne jejich nadšení ochabovat. Potíže s páteří jsou časovaná bomba, která vybuchne, když to člověk nejméně očekává. Přitom se stačí pod dohledem zkušené rehabilitační sestry nebo fyzioterapeutky naučit alespoň 5-6 cviků, které pomohou držet obratle na svém místě. Cvičení není časově náročné ani namáhavé. Stačí cvičit 10 minut denně. Věděla jste, že... Páteř je utvořena velmi důmyslně. V podstatě by mohla bez problémů unést okolo 1,5 tuny zátěže, což představuje jedno malé auto.

Související články