Bolesti ZAD | Pro ženy | Blesk.cz

Bolesti ZAD

13. října 2005 | 17:00

Znáte je všichni. Jsou nepříjemné, často i nesnesitelné a vy neznáte jejich pravou příčinu

Proto ani nevíte, jak se bolestí zad navždy zbavit. Masáž je jedním z účinných pomocníků při bolesti zad. Lidí, kteří trpí bolestmi zad, rapidně přibývá. Na vině je několik faktorů. Mezi ty klíčové patří rychlá a moderní doba, která si žádá své oběti. Většina lidí se věnuje jen práci, neustále jsou ve stresu mají sedavé zaměstnání a nemají čas relaxovat ani se ve volném čase více hýbat. Kromě lidí se sedavým zaměstnáním patří k nejvíce ohroženým těmito potížemi i ti, kteří stojí po celý den na nohou. Snažte se proto dodržovat časté přestávky a případně se i protahujte. Ovlivňuje běžný život Docela "obyčejná" bolest zad znemožňuje v mnoha případech pacientům vykonávat zcela běžné úkony, což může vést i k delší pracovní neschopnosti nebo ke změně profese. Někteří to znáte z vlastní zkušenosti. Ti šťastnější si nedokáží představit, jaké to je, když člověk nemůže kvůli bolesti ani vstát z lůžka nebo mu trvá desítky minut, než se "našteluje" tak, že je bolest při vstávání mírnější. A právě tady může být ten problém, protože opravdu hodně záleží na tom, na čem spíte. Vašim zádům rozhodně neprospívá příliš měkká postel. Nepodceňujte ji Bolest zad si nevybírá, postihuje lidi bez rozdílu věku. Nejčastěji se týká bederní páteře, při níž máte i potíže s chůzí, nebo krční páteře, při které vystřeluje ostrá bolest až do hlavy. Abyste se bolesti zbavila, musíte znát její příčinu. Tu vám může diagnostikovat jedině lékař. Mějte na paměti, že čím dříve k němu půjdete, tím dříve se bolesti zbavíte. Pokud vás záda bolí déle než dva měsíce, může se bolest změnit v chronickou. Příčiny: * změna postavení obratlů * výrůstky na obratlech * napjaté svalstvo kolem páteře (špatné držení těla) * ochablé svalstvo zad * stres * časté nošení bot na vysokých podpatcích Prevence: * masáže * gymnastika * rehabilitace * cvičení na míčích * Nepřepínejte své síly Každé fyzické nebo psychické přetížení organismu se negativně projeví na páteři, způsobuje ztuhnutí svalstva a nakonec i bolesti zad. Nenaberte si na svá bedra víc, než unesete. * Potlačte agresivitu Při výlevech zlosti se extrémně napíná svalstvo, které se může dokonce poškodit. Jak se zbavit agresivity? Pomůže vám pravidelný sport. * Správné stravování Vyvážená strava zvítězí nejen nad přebytečnými kilogramy, ale zabraňuje i chronickému zánětu kloubů a zvýšení hladiny kyseliny močové v těle. Pravidelně jezte celozrnnou stravu, libové a drůbeží maso, ryby, ovoce azeleninu. * Pozor na nadváhu Přebytečné kilogramy nese nejen páteř, ale i vaziva, svaly a kosti. Každý kilogram navíc na břiše, zadečku a na bocích zvyšuje tlak na páteř! * Pravidelný pohyb Žádná dieta nezaručí dlouhodobé zhubnutí, pokud tělo přijímá víc energie, než spotřebuje. Proto neváhejte a místo auta jeďte na kole a minimálně jednou za týden nejméně po 20 minut sportujte. * Natahování svalstva Při každém pohybu se svalstvo napne a dočasně zkrátí. Proto je důležité dbát na to, aby se svalstvo ve stejné míře natahovalo i uvolňovalo. * Nestresujte se Hodně stresu způsobuje choroby, a to hlavně páteře. Činnosti, které nestíháte, přesuňte na svého partnera, přátele a kolegy. * Zdravý spánek Během spánku se tělo regeneruje. Rozhodující není jen délka spánku (nejlépe 7 až 8 hodin), ale i jeho kvalita. Pro zdravý spánek jsou prospěšné pití bylinkových čajů, procházka na čerstvém vzduchu, poslouchání relaxační hudby, čtení knih nebo horká koupel na uvolnění. * Užívejte si život Svoboda uvolňuje tělo a duši. Občas proto vypněte z každodenního stresu i třeba jen na hodinku. Procházka v lese, chutná večeře nebo večer s přáteli, to všechno na vás působí jako zázrak. * Vnitřní hlas Fyzické problémy mají často duševní příčinu. Proto, když cítíte, že si tělo žádá pauzu, dopřejte mu ji. A když máte hlad, najezte se. DOPORUČENÉ CVIČENÍ: Posilování Dnes už mají téměř všechna fitness centra dobře školené trenéry, kteří zájemcům vypracují individuální trénink šitý přímo na míru. Tchaj-či Pohyby typické pro tchaj-či posilují organismus, zlepšují stavbu těla a zbavují ho napětí. Jóga Hinduistické cvičení zlepšuje dýchání i nervový systém. Začátečníky musí do těchto cviků zasvětit odborník. Pilates Tato metoda kombinuje prvky asijských zdravotních cviků se západní gymnastikou. Cviky mají za úkol stabilizovat a zmobilizovat střed těla.


Vaše zkušenosti Božena (54): "Bylo mi asi 35 let, když jsem šla s bolestí zad k doktorovi a ten mi řekl, že mám začínající artrózu a že se s tím nedá nic dělat. Maximálně mě prý může poslat na rehabilitaci. Nejdříve jsem si myslela, že jsem si přeležela krk. Měla jsem takový ten pocit, jako když se člověk ráno vzbudí a bolí ho za krkem z přestydnutí nebo z přeležení, ale během dne nebo dvou ho to většinou přejde. Tenkrát mě to však bolelo asi 14 dní. Na rehabilitaci jsem nešla, protože bolest polevila po prášcích, které mi doktor předepsal. Od té doby to praktikuji tak, že když mi bolest vystřeluje až do hlavy, vezmu si ibuprofen, protože vím, že jinak mě to nepřejde. Když mě bolí jen záda, namažu si je dolgitem nebo to někdy přejde samo. Po čtvrt roku jsem chodila jednou týdně na masáže, což mi pomáhalo, teď mě ještě čeká elektroléčba. Neustále musím mít krk a záda v teple, protože jakmile mě trochu ofoukne, takmě začnou bolet."
Slovo odborníka Doc. dr. Dagmar Pavlů, CSc., katedra fyzioterapie FTVS UK Jaké jsou nejčastější příčiny bolestí zad? Nejčastěji jsou to tzv. funkční poruchy pohybového systému. Jejich příčinou může být např. nevhodné (nadměrné, jednostranné nebo naopak nedostatečné) zatěžování pohybového aparátu, tj. především kloubů, svalů, vazů, úponů vazivových a svalových, setrvávání v nepřirozených polohách apod., nevhodná životospráva a nesprávný pohybový režim. Kdy je nutné navštívit lékaře? Každý, u něhož se takové bolesti objeví, nebo současné bolesti změní svůj charakter, by se měl předem poradit s kvalifikovaným lékařem. V určitém - ve srovnání s funkčními poruchami nepatrném - počtu případů mohou být příčinou i závažnější důvody, např. nádor. Ty mohou laikovi snadno uniknout. V takovém případě by bylo prodlení pacientovi osudným. Jak bolestem zad předcházet a jak se jich zbavit? Správnou životosprávou, vhodným pohybovým režimem a cvičebními programy doporučenými např. kvalifikovaným fyzioterapeutem. Také dalšími pomocnými prostředky fyzikální terapie.

Související články