Pryč s bolestmi zad | Pro ženy | Blesk.cz

Pryč s bolestmi zad

23. prosince 2005 | 10:00

Sportujte! Pohybem si nejlépe uvolníte a protáhnete tělo. Ať děláme během dne cokoliv, posilujeme tím různé svaly

Možná vás to ani nenapadlo, ale ať děláme během dne cokoliv, posilujeme tím různé svaly. Ovšem většina z nás také svaly nepřiměřeně zatěžuje a riskuje tak vážné potíže pohybového ústrojí. Dbáte-li na správné držení těla, vyhnetese hlavně problémům s páteří. ČIŠTĚNÍ ZUBŮ Špatně: Každé ráno a večer, když si čistíte zuby, stojíte ohnutá nad umyvadlem. Hlavně ráno, kdy svalstvo ještě není pořádně prohřáté, tím nebezpečně zatěžujete plotýnky své páteře. Správně: Chodidla jsou rovnoběžně s kyčlemi, kolena mírně pokrčená a vytočená ven. Záda držte v šikmé poloze, ramena stažená dozadu. Tímto postavením přenášíte zátěž na svalstvo dolních končetin a tím je také posilujete. U PSACÍHO STOLU Špatně: Záda jsou ohnutá, hlava se opírá o ruku, nohy jsou zastrčené pod židlí. V této poloze je páteř nezdravě zkroucená a meziobratlové destičky stlačeny. Správně: Při správném sezení u stolu by nohy měly být mírně rozkročené na podlaze, kolena vytočena ven, záda rovná, trup v lehkém předklonu a ramena vytočená směrem nad kolena. LUXOVÁNÍ Špatně: Vždycky, když luxujete, máte kulatá záda, svěšená ramena, prohnutá kolena. Nedivte se, že vás pak bolí záda. Správně: Pamatujte na to, že při vysávání byste měla mít nohy široko od sebe, kolena lehce pokrčená, záda rovná, ramena přitažená k tělu a paže by měly být stále pokrčené. Tip: Čím delší je hadice vysavače, tím méně se budete při luxování namáhat. POSAĎTE SE Správně: Záda rovně, ramena dolů dozadu, nohy lehce opřít, kolena vytočit ven. Abyste v této pozici vydržela sedět, musíte se kontrolovat. Špatně: Každý z nás tak občas sedí - schoulený do klubíčka, s ohnutými zády, rameny svěšenými dolů, a navíc s nohou přes nohu. Aniž si to uvědomujeme, namáháme tím hrudní páteř. ZVEDÁNÍ KOŠE Špatně: Kulatá záda, natažené paže i nohy. Pokud takhle zvedáte koš s prádlem, zatěžujete plotýnky své páteře dvacetinásobkem váhy zvedaného předmětu. Správně: Záda jsou ve vodorovné poloze, hlava a zadeček jsou ve stejné výši. Nohy byste měla mít mírně rozkročené a pokrčené v kolenou, paže mírně ohnuté. Při zvedání koše zůstávají záda rovná, tíha koše se skrze paže přenese do celého těla. Kolena posunete mírně dopředu a pomalu zdviháte koš nahoru až do vzpřímení těla.


RADY NAD ZLATO 1. Noste doma vhodnou zdravotní obuv s profilovanou stélkou. 2. Dlouhé stání je velkou zátěží jak pro nohy, tak pro zádové svalstvo. Pokud tedy dlouho stojíte, opřete se alespoň jednou rukou o stůl. 3. Neseďte dlouho u psacího stolu nebo u televize. Měňte pozici, občas se projděte. 4. Při ranním vstávání se protáhněte jako kočka. 5. Nákup si vždycky rozdělte do dvou tašek, abyste rovnoměrně zatěžovala záda. 6. Pijte nejméně dva litry tekutin denně. 7. Udržujte si váhu na normálu.

Související články