Pondělí 21. září 2020
Svátek slaví Matouš, zítra Darina
Jasno 23°C

Zdraví přímo z tuku

2. ledna 2007 | 10:00

Rybí tuk je bezesporu zdraví prospěšný. Můžete užívat želatinové kapsle nebo konzumovat ryby, nejlépe ty tučné

Mnozí lidé si to možná ještě dobře pamatují, zejména ti, kteří prožívali dětství v období kolem války. Museli pravidelně polykat rybí tuk po lžičkách a trpěli už jen při pomyšlení, jak odpornou chuť rybí tuk má. Brrrr! Dnes už tento prostředek, který má blahodárné účinky na zdraví, můžete užívat i ve formě želatinových kapslí - potravinových doplňků. A to se dá vydržet, protože když jsou neporušené, postrádají jakoukoliv chuť. Nicméně pořád ještě platí, že úplně nejlepší je dopřát si rybí tuk přímo ze zdroje, tedy z ryb, a to nejlépe z tučných (losos, tuňák, makrela). Ty byste si měla dát 2x týdně. HLAVNÍ VÝZNAM Ze všech stran slyšíte, že byste měla jíst ryby, protože jsou zdravé. Ale v čem vlastně tkví jejich nenahraditelnost? Hlavním důvodem, proč odborníci doporučují konzumaci ryb, je vedle obsahu jódu především přítomnost tzv. omega 3 vícenenasycených mastných kyselin a dalších biologických látek, které tělo nutně potřebuje. Možná si řeknete, jak mohou být kyseliny pro vaše tělo užitečné, ale ony skutečně mohou. A to velice! "Tyto látky podle posledních průzkumů napomáhají v boji proti kardiovaskulárním onemocněním a nádorům. Obecně platí: čím tučnější ryba, tím lépe," říká nutriční terapeutka (dřívější označení dietní sestry - pozn. red.) Dagmar Bobková. CO SI VYBRAT? Jak už bylo řečeno, rybí tuk pomáhá hlavně srdíčku, proto není radno tuto mimořádně účinnou prevenci srdečních i cévních onemocnění podceňovat. Navíc v podobě rybích produktů je rozhodně chutnější než rybí tuk samotný, jak ho znáte z dřívějška. Ovšem záleží také na tom, co si na talíř připravíte. Ideální jsou tučné mořské ryby, jako jsou tuňák, losos, makrela a sardinky, oproti levnější variantě, kterou představuje třeba treska. Pokud rybám zrovna neholdujete, vaše tělo se spokojí i s filé, různými rybími konzervami a dalšími pochutinami z ryb. Ale pozor! Buďte obezřetná při jejich výběru, protože mnoho takových výrobků obsahuje vysoké množství soli nebo nevhodných tuků. "Ideální jsou především rybí konzervy, které obsahují maso ve vlastní šťávě, případně v kombinaci s olivovým olejem, nebo již zmiňované filé," doporučuje nutriční terapeutka. Máte-li ráda tuňáka, dejte přednost raději masu ve vlastní šťávě, protože tato pochoutka naložená v oleji má příliš mnoho kalorií. JEZTE RYBY Pokud nechcete dostat infarkt nebo mozkovou mrtvici, jezte ryby. To skutečně není nadsázka. "Účinek výtažku z rybího tuku je dnes poměrně dobře objasněný. Jde zejména o prevenci náhlé srdeční smrti, protizánětlivé účinky, antitrombotické účinky, snižování hladiny cholesterolu, které bezprostředně souvisejí s vývojem aterosklerózy," vysvětluje prof. MUDr. Daniel Pella. První srovnávací klinické studie potvrdily nejen snížení kardiovaskulárních nemocí, ale dokonce i pokles celkové úmrtnosti. Ten, kdo jí ryby alespoň jednou týdně, snižuje riziko infarktu až o polovinu. Ale lépe uděláte, když si je budete dopřávat až třikrát do týdne. Vaše tělo vám rozhodně poděkuje. DALŠÍ BLAHODÁRNÉ ÚČINKY Omega 3-mastné kyseliny brzdí v těle látky, které vyvolávají záněty. Tím snižují bolest a zabraňují třeba poškození kloubů při revma. Vitamin D z ryb a rybích pochoutek je nenahraditelný při tvorbě kostí. Umí omezovat jejich řídnutí a předchází tedy zlomeninám. Jód má zase za úkol regulovat optimální funkci štítné žlázy. Zabraňuje jejímu zvětšení a poruchám funkcí, které vedou k rychlému přibírání na váze, ospalosti nebo k vypadávání vlasů.


ÚČINKY RYBÍHO TUKU NA ZDRAVÍ: *působí protizánětlivě *zmírňuje premenstruační syndrom *pomáhá při migréně *snižují vysoký krevní tlak *příznivě působí na lupénku *zmírňuje důsledky artritidy *zlepšuje kvalitu pleti, vlasů i nehtů *doporučuje se těhotným ženám a diabetikům

Související články