Sobota 19. září 2020
Svátek slaví Zita, zítra Oleg
Jasno 18°C

Hodování bez následků

18. prosince 2006 | 10:00

Vánoce jsou svátky hojnosti! Jak se však vyhnout bolestem břicha a kilogramům navíc. Co vám podpoří trávení?

Vánoce jsou svátky hojnosti. Proto se může snadno stát, že vám dá žaludek na vědomí, že jste to s množstvím jídla přehnala. I v tomto období platí: méně je někdy více. Více střídmosti vám určitě během svátků prospěje. To se sice snadno říká, ale bohužel hůře koná. Tradiční vánoční jídla, i když se v jednotlivých rodinách trochu liší, mají jedno společné: všechna jsou tučná, těžko stravitelná, energeticky vydatná a biologicky jednostranná. Což znamená, že obsahují hlavně nasycené tuky, sůl a sacharózu. Mnoho rodin si bez majonézového salátu, smaženého kapra a kalorických bomb v podobě cukroví, prostě nedokáže svátky představit. A následky na sebe nenechají dlouho čekat. "Hlavně v období mezi Vánocemi a Novým rokem a těsně po Silvestru mám více pacientů. I jedna malá dietní chyba se může proměnit v déletrvající problémy," říká gastroenterolog MUDr. Miloš Bubán. Pocit sytosti Během svátků se oddáváte i pasivní zábavě u televize, takže váš energetický výdej je podstatně nižší než v běžný pracovní den. I na to byste měla myslet. Hodně lidí se pouští do jídla ne v době, kdy mají skutečně hlad, ale když jídlo spatří. Jednoduše neodolají. Gurmánské pudy zkrátka zvítězí. Ruku na srdce: není to i váš problém? Stejně důležité je umět si včas říci STOP. Pocit sytosti se totiž dostaví až po určité době. Proto musíte jíst velmi pomalu, nehltat a přestat v tom nejlepším. V opačném případě hrozí, že sníte víc, než váš organismus potřebuje. Pak se ovšem nedivte, že se u vás projeví nadváha provázená možnými komplikacemi. Jaké jsou následky? Nepříjemné pocity a zdravotní problémy po přejídání mohou být u každého člověka různě intenzivní. Mladý a zdravý člověk zvládne příležitostné přejídání lépe než starší nebo nemocný. Po přejedení zpravidla následuje pocit tlaku v žaludku, křeče, pocit pálení, nevolnost a bolest hlavy. Mohou se objevit i větší komplikace - třeba žaludeční katar, žlučníkový záchvat, žaludeční vředy nebo závažnější zhoršení zdravotního stavu, a to hlavně u pacientů s chronickými problémy. Nadměrné hodování, těžká, tučná jídla a alkohol - to všechno představuje pro organismus obrovskou zátěž. Kdo je ohrožen nejvíce Na přejídání si musí dávat pozor hlavně lidé, kteří mívají problémy s trávením nebo trpí nemocemi trávicího traktu. Plnými stoly jídla jsou však ohroženi i lidé s onemocněním srdce. "Zvláštní pozor by si měli dávat hlavně pacienti, kteří se léčí na některé chronické nemoci trávicí soustavy. Opatrní musí být i diabetici. Ani přes svátky by tito lidé neměli porušovat pravidla správné výživy a svoji dietu," doporučuje gastroenterolog. Nejčastější komplikací svátečního hodování bývají akutní gastroentritidy, tedy zánět sliznice žaludku, který se projevuje nevolností až zvracením. Pacient může mít i teplotu a průjem. Stačí málo Například když majonézu v bramborovém salátu nahradíte bílým jogurtem, smažená jídla pečenými nebo dušenými, těžké krémové zákusky lehčími ovocnými. Jezte jídlo jen v menším množství a častěji, velké porce zatěžují žaludek. Zvolte si lepší kombinace - těžká a tučná jídla odlehčete zeleninou. Z masa dejte přednost drůbeži a rybám. "Na podrážděný žaludek je nejlepší dodržovat přísný režim. Suchary, dostatek tekutin, bylinkové, nedráždivé čaje. Postní režim je pro žaludek vynikajícím regeneračním procesem," radí MUDr. Bubán.


Co podporuje trávení: * Pohyb by neměl chybět ani o Vánocích. Naplánujte si proto každý den procházku, proběhněte se na běžkách nebo namísto sledování televize postavte s dětmi sněhuláka. * Klid a pohoda při jídle. * Dostatek tekutin, heřmánkový, šalvějový, kopřivový a fenyklový čaj. * Chilli papričky přidané do jídla (jemně rozdrcené mezi prsty) a zázvorový odvar (syrový nastrouhaný - ne víc než 50 gramů). * Po tučném jídle se hodí artyčoky a olivy. * Horké žaludeční čaje, švédské kapky, případně i volně prodejné léky (poradí vám lékárník), které podporují trávení a regulují činnost žaludku.
OBECNÉ ZÁSADY - dodržujte i o Vánocích: * Snažte se jíst pravidelně a jídlo si rozdělte do 4-5 dávek denně, nezapomínejte do toho počítat i vánoční cukroví. * Dodržujte pitný režim, vypijte 2,5-3 litry neslazených tekutin za den. * Dbejte na to, aby strava byla co nejpestřejší. * Zaměřte se na potraviny se sníženým množstvím tuku. * Nahraďte živočišné tuky rostlinnými. * Dejte přednost vláknině (luštěniny, ovoce, zelenina, celozrnné pečivo apod.).

Související články