Středa 23. září 2020
Svátek slaví Berta, zítra Jaromír
Oblačno, déšť 22°C

Dejte se do formy!

16. října 2006 | 10:00

Bojujte s ponurým počasím podzimu a špatnou náladou! Zlepšete si kondici a zpevněte si své tělo, bude se cítit jako znovuzrozená

Jste unavená a máte špatnou náladu? Je čas vyrazit do boje a začít se pořádně hýbat! Ošklivé počasí není důvod, abyste trávila večery u televize a o víkendu propadala nicnedělání. Na své kondici můžete začít pracovat kdykoliv. Máme pro vás několik tipů, jak si zacvičit a být v pohodě a fit. Sledujte svůj puls Nadbytečná kila se nejlépe shazují při déletrvající aerobní zátěži: je to například svižná chůze, plavání, jízda na rotopedu nebo na kole, běh. Chcete-li skutečně hubnout, sledujte při cvičení puls. Dnes už lze koupit "hodinky", které puls měří, nebo sportester (hrudní pás, na který jsou napojené "hodinky", které tep ukazují). Investujte do nich a hned budete vědět, zda cvičíte v tempu potřebném pro hubnutí. Při aerobní zátěži by se tepová frekvence měla pohybovat mezi 50-70 % vaší maximální tepové frekvence. Tu si spočítáte tak, že od čísla 220 odečtete svůj věk. Je-li vám například 43 let, pak je pro hubnutí potřeba, aby se vaše tepová frekvence při cvičení pohybovala nejméně po dobu 30 minut v rozmezí 89 až 124. Kdybyste cvičila s větší intenzitou a tepová frekvence byla vyšší, pak tuky bohužel nespalujete. Klidová tepová frekvence (měřte nejlépe večer nebo ráno v posteli) se pohybuje kolem 65 a 75 úderů za minutu, u trénovaných jedinců má hodnotu asi 50. Podle ní můžete sledovat svoji trénovanost a zlepšování kondice. Pro krásná lýtka Chcete v blížící se plesové sezoně ukazovat hezká lýtka? Abyste jich docílila, stačí vám k tomu jediný schod. Zpevněte zadeček i břicho, narovnejte záda a můžete začít cvičit. Postavte se oběma nohama na okraj schodu tak, že se opíráte jen o přední půlku chodidel, paty jsou volně ve vzduchu. Pomalu spouštějte paty dolů a pak je zase pomalu zvedejte nahoru. Vždycky chvíli vydržte v krajní poloze. Cvik opakujte aspoň 3x. Pak pohyb zrychlete, na jedno tempo jděte patami dolů, na dvě tempa nahoru a cvik opakujte 8x. Po cvičení si nezapomeňte lýtka protáhnout: v mírném předklonu zakročte jednu nohu a opatrně došlápněte na patu. Lýtka pak uvolněte protřepáním. Vyměňte nohy a protáhněte tu druhou. Cvičení vám zabere jen 5 minut. Plavte co nejčastěji Na podzim už bývají otevřené všechny kryté bazény, a tak si můžete v klidu vybrat, kde si zaplavete. V chladnějším období se v bazénu neobjevují "letní plavci", takže máte dost prostoru v pohodě sportovat. Plavání je ideální sport, který rychle zvyšuje kondici, zapojují se při něm často i nepoužívané svaly i celé svalové skupiny. Pokud jste ranní ptáče, jděte si zaplavat ráno, po celý den se budete cítit skvěle. Určitě si pořiďte i plavecké brýle do vody. Začněte plavat nejprve kratší úseky, když vám dojdou síly, odpočívejte. Nikdy by se nemělo stát, že vám bude při pobytu v bazénu zima: to už pak vůbec nemůže být řeč o kondičním plavání. Stačí, když v bazénu strávíte 20 minut, teprve později, až budete trénovanější, dobu zátěže prodlužujte. Zlepšení pocítíte už po pěti plaveckých trénincích. Během hodiny plavání způsobem prsa spálíte 2 100 až 3 400 kJ. A pokud si dáte pořádně do těla, stačí vám v bazénu intenzivní půlhodinka. Relaxujte sportem Jistě víte, co je to tai-či. Nebojte se ho vyzkoušet, nemějte strach z exotického názvu tohoto sportu. V Číně ho lidé milují, i u nás je stále populárnější. To, co vypadá jako boj s neviditelným nepřítelem, je vlastně jen množství pohybů, které kombinují uvolňování a posilování svalstva a břišní dýchání. Je váš denní program hektický? Právě tento způsob cvičení vás dokáže přenést do jiného světa a pomůže vám najít potřebnou harmonii. Přihlaste se do nejbližšího fitnesscentra a uvidíte, že vás toto cvičení zaujme. Telefonujte vestoje! Když budete stát denně o hodinu déle, spálíte o 210 kJ více. Domácí práce Jestliže nerada sportujete a veškerý volný čas vám zabírá uklízení a péče o domácnost, máme pro vás malé povzbuzení: i při uklízení hubnete. Podívejte se na tabulku, kolik spálíte kilojoulů za hodinu konkrétní činnosti.


Činnost spálená energie (za 60 minut činnosti) umývání nádobí 870 kJ zametání podlahy 950 kJ vytírání podlahy 2 100 kJ žehlení 900 kJ vaření a příprava jídel 950 kJ uklízení (namáhavější práce) 1 400 kJ uklízení (lehčí práce) 950 kJ nakupování 750 kJ

Související články