Alergie na potraviny: Čím nahradit lepek nebo mléko? | Pro ženy | Blesk.cz

Alergie na potraviny: Čím nahradit lepek nebo mléko?

16. března 2020 | 06:00

Alergie na potraviny bývá v poslední době čím dál častějším problémem. Přináší s sebou mnoho zdravotních potíží a člověk si musí odpustit některé potraviny, které mu nedělají tak úplně dobře. Naštěstí je ale může nahradit jinými. Které to jsou?

Čím nahradit mléko?

Nejčastějším typem mléčné alergie je přecitlivělost vůči kravskému mléku. I když je tekuté, je to potravina. Slouží k výživě telátek, která velmi rychle rostou. Z hlediska zdravé výživy je velmi tučné. Mléko je druhově specifické a vždy splňuje požadavky vyvíjejícího se organismu daného druhu. Pro dospělé savce ale není nejdůležitějším zdrojem živin. Existuje alergie na bílkovinu kravského mléka. V takovém případě se dá nahradit jiným savčím mlékem, například kozím, či rostlinnými mléky.

„Alergie“ se ale může týkat i laktózy; tady už ale mluvíme o intoleranci – nesnášenlivosti laktózy. Sliznice střeva takto postižených lidí neobsahuje enzym, jenž je nutný ke štěpení a trávení laktózy. Tady by pomohla rostlinná mléka (sójové, ovesné, mandlové, rýžové). Mléko a bílkoviny, které obsahuje, můžeme nahradit i jinými živočišnými bílkovinami, které najdeme třeba v mase. Dáváme-li přednost vegetariánské stravě, můžeme sáhnout po bílkovinách, které jsou rostlinného původu. Jejich největším zdrojem jsou sója, luštěniny, čočka, fazole, brokolice či růžičková kapusta.

Čím nahradit lepek?

Lidem, kteří neumějí trávit lepek, chybí ve střevě příslušný enzym. Jde o poruchu zvanou celiakie, která dokáže velmi znepříjemnit život. Člověk je touto poruchou limitován třeba v restauracích. V obchodě pak musí hledat lepek uvedený na etiketách všech výrobků, které by ho mohly obsahovat i ve stopovém množství. Stav celiaka se po požití potravy s lepkem velmi rychle zhorší – dochází k chronickému zánětu střeva, který může výrazným způsobem zhoršit a omezovat kvalitu života.

Lidé, kteří netráví lepek, by ze své stravy měli vyloučit většinu základní obilné „čtyřky“: pšenici, žito, ječmen, oves. Mouku může celiak kukuřičnou, amarantovou nebo tamarínovou. Jakmile se ale bavíme o lepku, mluvíme o náhradě sacharidů – obiloviny totiž obsahují především polysacharidy. Ty se dají nahradit konzumací některých typů luštěnin, případně zeleninou a ovocem. Pozor ale na přílišné množství ovoce a džusů – obsahují monosacharidy, jež se podílejí na rychlém příbytku váhy!

Člověk, který jí hodně ovoce, může časem vyhledávat přirozeně sladší potraviny; jeho rozlišování chutí se tím ovšem změní. Bezlepková dieta tak může v první fázi vést k přibírání na váze.

Náš tip: V novém čísle Blesku pro ženy se dočtete také o tom, jaký je rozdíl mezi potravinovou alergií a intolerancí. Většina lidí si myslí, že se jedná o jednu a tutéž věc, ale není tomu tak. Udělejte si jasno! Aktuální číslo Blesku pro ženy seženete v novinových stáncích. Nebo si ho můžete objednat v tištěné či elektronické podobě v našem iKiosku ZDE.

Pokud vás zajímají novinky ze světa zdraví, koukněte také na web Mojezdravi.cz

Autor: Markéta Ostřížková, red