Vysoké dávky ovoce a zeleniny snižují riziko rakoviny | Pro ženy | Blesk.cz

Vysoké dávky ovoce a zeleniny snižují riziko rakoviny

31. prosince 2005 | 14:30

Nejlepší ochranou před rakovinou je nadopovat se ovocem a zeleninou

Pokud chcete své tělo ochránit před rakovinou, musíte se ovocem a zeleninou každý den doslova nadopovat. Běžné porce jsou totiž nedostačující. Před rakovinou nejvíce chrání cibule, česnek, fazole, mrkev, kukuřice, tmavá košťálová zelenina a citrusy. Pokud sníte alespoň pět porcí denně, můžete snížit například riziko vzniku rakoviny slinivky o neuvěřitelných padesát procent. Zjistili to vědci z University of California, kteří zkoumali na dva a půl tisíce lidí. Na světě umírají ročně na rakovinu slinivky desítky tisíc pacientů. Vědci proto s radostí oznámili, že pět porcí tělu nejprospěšnější zeleniny denně sníží riziko onemocnění na polovinu. Jednoduše řečeno, k prevenci stačí sníst denně devět kousků ovoce nebo zeleniny. Je třeba brát zřetel na to, že tělo ochrání daleko více syrová než vařená zelenina. Odborníci ale varují, že prospěšné účinky zeleniny mohou být ovlivněny potravinami, které člověk konzumuje společně s ní. "Rakovina slinivky není tak běžná jako prsu nebo plic, ale těžko se odhaluje a léčí," uvedla spoluautorka studie Elizabeth Hollyová, podle níž u rakoviny hrají vždy důležitou roli také další faktory, jako například kouření. Potravinami s nejvyšší ochranným faktorem tedy jsou cibule, česnek, fazole, mrkev, tmavá košťálová zelenina, kukuřice, sladké brambory a citrusy.

Autor: Famous
Související články