Neděle 20. září 2020
Svátek slaví Oleg, zítra Matouš
Polojasno 22°C

10 kroků pro zdravé srdce

24. září 2009 | 05:05

Ovlivnění rizikových faktorů onemocnění ohrožujících naše srdce a cévy máme z velké části ve vlastních rukou.

Mezi ty nejčastější, a zároveň ovlivnitelné, patří obezita, kouření, zvýšená hladina cholesterolu v krvi, vysoký krevní tlak nebo cukrovka. Je potřeba si uvědomit, že jestliže se u někoho objeví více uvedených komplikací, nebezpečí pro srdce a cévy se nesčítá, ale násobí! Naopak, pokud se nám podaří některé z těchto faktorů příznivě ovlivnit, naše riziko se tím výrazně sníží.

A jak zdraví svého srdce a cév ovlivnit? S prevencí můžete začít i po malých krůčcích.

Připravili jsme pro Vás deset tipů, jak na to.

1. Najděte si chvilku pro sebe. Vstávejte ráno s dostatečným předstihem, abyste měli lepší start do nového dne.

2. Důležitá je rovnováha. Obecně platí, že energetický příjem by se měl rovnat výdeji. Pokud chcete vědět, kolik energie a jednotlivých živin obsahuje Váš jídelníček, můžete si jej spočítat na www.ekalkulacka.cz.

3. Tuky mají v jídelníčku své místo, ale jen ty „dobré“. Měly by tvořit 2/3 všech přijatých tuků a najdeme je například v kvalitních rostlinných olejích a produktech z nich vyrobených (např. margarínech).

4. Pozor na cholesterol. Důležité je omezit denní příjem cholesterolu a nasycené mastné kyseliny obsažené ve „špatných“ tucích (živočišné tuky s výjimkou ryb, aj.).

5. Nezapomínejte na vlákninu. Vláknina podporuje trávení, má také příznivý vliv na peristaltiku střev. Zařaďte tedy do jídelníčku celozrnný chléb a pečivo, luštěniny, ovoce a zeleninu.

6. Ovoce a zeleninu denně. Pro jejich nízký obsah energie, vitaminy, minerální látky a vlákninu bychom je měli konzumovat dokonce 5x za den.

7. Sůl nad zlato – ale s mírou. Doporučený denní příjem soli se vejde na jednu lžičku – zamyslete se ale, kde všude je sůl obsažena ve skryté formě (uzeniny, slané, solené chuťovky, apod.).

8. Pitný režim jako nedílná součást jídelníčku. Příjem tekutin by měly tvořit zejména voda, bylinné a ovocné čaje, slabé černé a zelené čaje nebo kvalitní ovocné a zeleninové 100% (ředěné) džusy.

9. Nezapomínejte na energetický výdej. Pohyb nám nejen pomáhá cítit se dobře, ale také udržet příjem a výdej energie v rovnováze, zlepšuje krevní oběh, reguluje krevní tlak a posiluje svaly – včetně srdečního.

10. Každá cigareta se počítá. Z hlediska srdečně-cévního systému neexistuje „bezpečná“ dávka cigaret a i jedna cigareta denně zvyšuje nebezpečí pro srdce.

Přečtěte si také předchozí díly našeho seriálu:

Připraveno ve spolupráci s bezplatnou Informační linkou Flora 800 175 324

Autor: Věra Králová, lena
Diskuse ke článku
.
Související články