Středa 23. září 2020
Svátek slaví Berta, zítra Jaromír
Oblačno, déšť 22°C

Strava jako prevence nemocí srdce a cév

20. září 2009 | 16:57

Nemocnému srdci se nejjednodušeji vyhnete zdravým životním stylem v čele se správným jídelníčkem. A jaké jsou zásady takového jídelníčku? To se dozvíte v 7. dílu našeho seriálu.

Pravidelnost

o Základem je strava rozdělená do cca 4–5 denních dávek, přičemž by intervaly mezi jednotlivými jídly neměly překročit 4 hodiny. Neodbývejte snídani, která je tím nejlepším startem do nového dne. Poslední jídlo si pak dejte 3–4 hodiny před ulehnutím.

Pestrost

o Snažte se o to, aby Váš jídelníček byl co nejpestřejší. Jen tak předejdete nedostatku důležitých látek.

Přečtěte si také předchozí díly našeho seriálu:

Výběr potravin

o Jezte dostatek ovoce a zeleniny
o Buďte vybíraví

- Celozrnné pečivo místo bílého – obsahuje větší množství vitaminů, minerálních látek, vlákniny.
- Rostlinné tuky místo živočišných – kvalitní rostlinné oleje a produkty z nich vyrobené (např. margaríny) mají vhodnější složení mastných kyselin (vícenenasycené mastné kyseliny), které přispívá ke zdraví našeho srdce.
- Libové maso místo tučného a uzenin – drůbeží, králičí a rybí maso by mělo v jídelníčku převažovat. Uzeninám se raději vyhýbejte – obsahují často hodně soli a špatných tuků (s obsahem nasycených mastných kyselin).
- Méně tučné a zakysané mléčné výrobky místo smetanových – smetanové výrobky v sobě mají větší množství špatných tuků a také energie.

Vhodná tepelná úprava

o Záleží nejen na výběru vhodných potravin, ale také na jejich zpracování. Snažte se omezit smažení, přípravu na větším množství tuku a grilování na přímém ohni.

Pitný režim

o Denně vypijte alespoň 2 l neslazených tekutin. Nejvhodnější jsou voda, čaje a ředěné 100% džusy

Připraveno ve spolupráci s bezplatnou Informační linkou Flora 800 175 324

Autor: Věra Králová, lena
Diskuse ke článku
.
Související články