Podle Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS) ale neexistuje ze zákona povinnost, která by prodejcům výměnu dárku nějak ukládala: „Většina prodejců se však snaží projevit dobrou vůli a dárky za určitých podmínek vyměňuje. Většinou musí jít o zboží v původním obalu a nepoškozené. Některé zboží však vyměnit nelze – jde o prádlo, nosiče DVD či CD, někdy i kosmetiku. Každý prodejce má však vlastní podmínky. „To platí pro obchody kamenné, od koupě na internetu lze odstoupit bez udání důvodu do 14 dnů,“ říká tiskový mluvčí Jan Mišurec.
Paní Wojnarová z Nové Vsi pod Pleší přišla vrátit knihu. „Bohužel už ji obdarovaný má,“ řekla Blesku.
Jaká je praxe v jednotlivých obchodech?
· Interspar slibuje, že zboží můžete běžně vrátit do pěti dnů, o Vánocích je tato lhůta prodloužena na 14 dnů. Dostanete zpět peníze.
· Zboží zakoupené v Tescu můžete vracet s účtenkou v neomezené lhůtě. Zboží musí být v neporušeném obalu a buď dostanete zpátky peníze, nebo si můžete vybrat jiné zboží.
· Baťa prohlašuje, že nenošené zboží lze vyměnit za zboží či za peníze ideálně do měsíce, maximálně až do jednoho roku.
· Ikea umožňuje vrátit neporušené zboží do 90 dnů. Možné je však i vrátit zboží rozbalené, či dokonce montované – navrácená částka závisí na stavu výrobku.
· Oblečení a doplňky od firmy H&M lze vrátit do měsíce od zakoupení, musí být však mít originální visačku. Pakliže chcete vymazat údaje o ceně, pak cenovku vystřihněte, nebo začerněte.
· V Albertu (hypermarketech či supermarketech) můžete zakoupené zboží vrátit na základě předložené účtenky do 14 dnů. Musí být v nepoškozeném obalu.
· Elektroniku a další zboží z Datartu vezmou zpět nepoškozené, a to do desíti dnů od zakoupení.
· Společnost Electro World doporučuje jít se zbožím do té prodejny, kde bylo zakoupeno, a domluvit se přímo tam.
· Zboží značky Marks & Spencer můžete celý rok vracet nenošené do devadesáti dnů od koupě. Navíc nepotřebujete účtenku – v takovém případě však neobdržíte peníze zpět, ale můžete si vybrat jiné zboží v té samé ceně.
Ježíšek se pletl ve velikostech
Na reklamačních odděleních obchodních domů je fronta. „Provoz se zvýšil asi o polovinu,“ řekla jedna z asistentek reklamačního oddělení obchodního domu Tesco na pražském Andělu. Zákazníci vracejí to, co jim Ježíšek nadělil dvakrát, anebo se spletl ve velikosti. Skoro všichni reklamující přinášejí zboží s účtenkou, problémem však jsou chybějící visačky.