Držíte dietu, a kila nejdou dolů? Víme, jak s váhou pohnete! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Držíte dietu, a kila nejdou dolů? Víme, jak s váhou pohnete!

  • 8. května  2019 
     06:00

    Cesta za vysněnou váhou bývá trnitá a snadno se můžete dostat do bodu, kdy i přes dodržování jídelníčku a pravidelné cvičení váha přestane klesat. V této situaci je důležité hubnutí nevzdat a zaměřit se na příčinu, proč tělo nespolupracuje. Nejčastější chybou je, že si nastavíte příliš přísné podmínky, při kterých nelze fungovat dlouhodobě. Zkuste proto udělat pár kroků zpět a hubnutí si zpříjemnit. 

    Stagnující váha bývá frustrující a odrazuje v hubnutí nadále pokračovat. Možná vám ale stačí provést těchto pár změn.

  • Navyšte příjem sacharidů

    Podle výzkumů patří nízkosacharidová dieta mezi nejúčinnější. Možná jste ale snížili množství sacharidů příliš rychle a razantně. Dlouhodobě se tak trápíte na nízkém příjmu a už nemáte kam ubírat.

    Nebojte se proto příjem o něco navýšit. Zdroje sacharidů můžete s klidným svědomím konzumovat i k večeři. Zkvalitníte si spánek, navýšíte energii během dne a zmizí případná podrážděnost. 

    Navyšte však především množství přílohy, popř. celozrnného pečiva, nikoli ale cukru. Odpusťte se jakékoli slazení a přijímejte cukry pouze v podobě ovoce. I to však konzumujte v přiměřené míře, která odpovídá jednomu až dvěma kusům na den. 

  • Zapište si, co za den sníte

    Cappuccino na pracovní schůzce, sušenka od kolegyně v práci, popcorn v kině... Jste si opravdu jistí, že jíte jen to, co byste měli? S každým dalším týdnem v dietě je vaše odhodlání dodržovat dietu menší, a tak už možná nejste poctiví tak jako na začátku.

    Pište si každý den do telefonu nebo na papír úplně vše, co za den sníte. Na konci dne možná zjistíte, že nedodržujete jídelníček tak, jak byste měli, a dostanete odpověď na otázku své váhy. Každá kalorie se počítá, a tak případně kompenzujte občasné hřešení pohybem.

  • Nevynechávejte bílkoviny

    Založte každé jídlo na bílkovině a nestane se vám, že byste jich za den přijali málo. Kombinujte živočišné i rostlinné zdroje a váš jídelníček bude o to pestřejší. Zatímco ke snídani si můžete udělat míchaná vejce, k obědu to můžou být maso nebo ryba a k večeři např. červená čočka. 

    Nepodceňte však ani svačiny. Jeden mléčný výrobek denně vám dodá nejen bílkoviny, ale i potřebný vápník. Dostatek bílkovin obsahují i rostlinné pomazánky nebo sýry. U těch si však dávejte pozor na vyšší obsah tuku a vybírejte spíše nízkotučnější druhy.

  • Vyhýbejte se alkoholu

    Každodenní večeře v podobě lehkého salátu podpoří vaše hubnutí pouze ve chvíli, kdy ji nedoplníte o dvě skleničky vína. Alkohol totiž představuje prázdné kalorie, které se chovají v organismu stejně jako cukry. Ve chvíli, kdy přijatou energii nijak nevyužijete, uloží se do tuků.

    Některé výzkumy dokonce prokázaly, že konzumace většího množství alkoholu způsobuje nárůst tukové hmoty, a to zejména v oblasti břicha. Pokud si jednou za čas neodpustíte skleničku bílého vína, ujistěte se, že si ji nedopřáváte vícekrát než dvakrát týdně.

  • Konzumujte dostatek vlákniny

    Vyměňte bílé těstoviny za celozrnné, vícezrnné pečivo za kvalitní celozrnné a ke každému slanému jídlu nezapomeňte přidat zeleninu. Přirozeně tak navýšíte v jídelníčku obsah vlákniny, díky které prodloužíte pocit sytosti. Automaticky tak snížíte svůj kalorický příjem bez hladovění a hubnutí půjde mnohem snáz!

    Vlákninu naleznete v ovoci, zelenině, ale i celozrnných výrobcích, či dokonce v semínkách. Zpestřete si svůj pitný režim o chia semínka nebo přidejte do jogurtu lžičku lněných semínek a budete překvapeni, jak velký vliv může mít pár nenápadných změn ve vašem dosavadním stravování. 

  • Zaměřte se na tekutiny

    Zatímco sladké nápoje vedou k tloustnutí, existují i takové, které vám značně pomohou s hubnutím. Podle nejnovější studie dokáže pouhý půllitr prosté vody zrychlit metabolismus na hodinu a půl o 24 až 30 procent. 

    Ne nadarmo se také říká, že hlad je převlečená žízeň. Předtím než se najíte, vypijte sklenici vody. Zaplníte žaludek a zároveň zjistíte, zda touha po energii nebyla spíše důsledkem dehydratace. 

    Vedle vody zařaďte do jídelníčku i zdroj kofeinu, který má schopnost zrychlit metabolismus, a podpořit tak spalování tuků. Vybírejte ale pouze kvalitní druhy kávy nebo zelený čaj, který zároveň působí jako účinný antioxidant. 

  • Spíte dostatečně?

    Spánek je důležitý pro fyzické i mentální zdraví. Při jeho nedostatku dochází k nesprávné hormonální funkci, která vede mimo jiné i k přibývání na váze.

    To potvrdila i studie, při které bylo po dobu pěti nocí testováno pět osob. Lidé naspali pouhé čtyři hodiny za noc a jejich klidový metabolismus se snížil o 2,6 procenta. Jakmile naspali 12 hodin, a dohnali tak spánkový deficit, hodnoty se vrátily do normálu. 

    Průměrně byste měli denně naspat alespoň 7 až 8 hodin. 

  • Navyšte denní počet kroků

    Považujete se za aktivní, protože pravidelně cvičíte? Pokud ale celý den prosedíte na židli v kanceláři, váš energetický výdej nebude příliš vysoký. Snažte se proto více chodit. Jednou za hodinu udělejte alespoň pár kroků a uvidíte, že tím podpoříte i produktivitu v práci, jelikož si okysličíte mozek.

    Udělejte ve svém každodenním rytmu pár změn. Vlastníte psa? Využijte venčení i k vlastnímu prospěchu. Jezdíte MHD? Vystupte o zastávku dřív. Používáte výtah? Zkuste si těch pár pater alespoň párkrát do týdne vyšlápnout. To samé platí i o eskalátorech ve městě.

  • Nespoléhejte jen na váhu

    ...

    Sval je těžší než tuk, a tak se číslo na váze měnit nemusí. Snadno byste tak mohli nabýt iluze, že se vám hubnout nedaří. Přitom ve skutečnosti se vaše tělo mění tím nejlepším způsobem, a to nárůstem svalové hmoty, a naopak úbytkem tuku. 

    Nenechte se tak odradit tím, že vám stojí váha. Nemusí to nutně znamenat, že jste v hubnutí nijak nepokročili! Zaměřte se nyní na centimetry, velikost oblečení a celkový vzhled těla. Udělejte si alespoň jednou měsíčně fotografie ve spodním prádle, které vám objektivně ukážou pokrok.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji