Dieta 5:2: Podivný název, jistá cesta ke zhubnutí 4 kil za měsíc

  • Dva dny v týdnu se hlídejte, pět dní jezte normálně
    12. září  2016 
     06:00

    Naráží vaše snaha zhubnout na to, že většina diet je příliš složitých nebo vaše vůle příliš slabá? Pak by vám mohla vyhovět dieta s názvem 5:2, která od vás navzdory názvu žádnou vyšší matematiku nevyžaduje. Znamená v podstatě jen to, že pět dní v týdnů jíte jako obvykle, dva se krotíte. A to se dá vydržet. 

  • Jak to funguje

    ...

    5 dní z týdne budete jíst tak jako vždycky. A zbylé dva jen ovoce, zeleninu, plus kvalitní bílkoviny. Pokud chcete zhubnout, vynechte i v těch pěti dnech s normální stravou tučné a mastné potraviny. Dny, kdy se postíte, by neměly jít po sobě, naopak: dobré jsou třeba úterý a pátek, případně čtvrtek a neděle. Tak funguje dieta zvaná pět ku dvěma.

  • Tři až pět kilo dole za měsíc

    Pět dní v týdnu jezte normálně, dva dny si jídlo spíše upírejte. Funguje to skvěle!

    Můžete díky ní zhubnout tři, ale také až pět kilo měsíčně. Přepočteno na kilojouly - zatímco v normálních dnech budete jíst pět až sedm tisíc kilojoulů, během dnů postních byste měli přijmout nejvýše 2000 až 2500 kilojoulů. To je za normálních okolností nezdravě málo, a proto tak nesmíte jíst trvale, tu a tam to ale vašemu tělo prospěje. 

     

    Jakmile si zvyknete na málo jídla během dvou postních dnů, měla byste pocítit, že vaše chuť k jídlu se bude snižovat i během ostatních dnů. Tento efekt pomůže vašemu celkovému zhubnutí. Během doby, kdy se postíte, se nevěnujte intenzivní fyzické aktivitě. Opět platí, že ne každému takovýto styl hubnutí vyhovuje – a hlavně pomůže. Zkusit to ale můžete.

  • Hubnou tak i celebrity

    Heidi a její nová kolekce spodního prádla.

    Dieta do Česka přišla z Hollywoodu, kde na ni přísahají některé celebrity, držet ji však může každý, protože při ní nemusíte kupovat žádné speciální potraviny, vařit si jídlo zvlášť nebo jíst jen v přesně vymezených denních dobách.

    Přísahá na ni třeba Chris Hemsworth, představitel hlavního hrdiny ve filmu Thor, nebo modelka Heidi Klum stejně jako herečka Hilary Swank.

    Během dní s běžnou stravou si tak můžete dopřát třeba čokoládu, kousek klobásy nebo víno. Alepak bude efekt mírnější.  V odlehčovací dny se držte toho, že denní energetický příjem nesmí přesáhnout 2500 kilojoulů. Při dlouhodobé dietě se za vhodný redukční příjem považuje pět až šest tisíc kilojoulů denně.

  • Jak zvládnout postní dny

    Že je léto dávno za námi a vy křivky můžete zabalit do kabátů a kalhot, ještě neznamená, že se můžete flákat.

    Dva a půl tisíce kilojoulů skutečně není mnoho, ale dva dny v týdnu se to rozhodně dá vydržet, navíc je na vás, jak si během těchto dnů rozložíte jídlo – velký zastánce diety, americký lékař a publicista Michael Mosley tvrdí, že je jedno, zda sníte jedno větší jídlo denně nebo si ho rozdělíte na tři větší nebo pět menších porcí.

    Postní dny by neměly následovat za sebou, naopak, je záhodno je v týdnu trochu rozložit – jako vhodné se jeví například úterý a pátek. Naopak se nedoporučují dny víkendové, protože na výletech či návštěvách je těžké se ohlídat.

    Rozhodně byste měli dostatečně pít, ale pozor, pokud to bude například káva s mlékem nebo džus, musíte je poctivě započítat do denního příjmu.

  • Odlehčený den číslo 1

    ...

    PEČENÉ FAZOLE S CHERRY RAJČÁTKY – snídaně 

    * 100 g pečených fazolí * špetka chilli * hrst špenátových listů * 6 cherry rajčátek * 1 jemně nasekaná cibulka * hrst čerstvého, nahrubo nasekaného koriandru

    Fazole, chilli a špenát dejte na pánvičku a na mírném plameni je ohřejte. Když jsou suroviny ohřáté, odstraňte pánev z plotny, přidejte cherry rajčátka, cibulku a koriandr, promíchejte a podávejte.

     

    KVĚTÁKOVÝ STEAK SE SALSOU – oběd 

    * olej ve spreji * 120 g „steaku“ vytvořeného z prostřední části květáku * 10 g strouhaného parmezánu * 1 stroužek česneku * 10 g kaparů * 30 g od každého: bazalka, máta, petržel * 2 lžíce červeného vinného octa * 10 g dijonské hořčice

    Troubu předehřejte na 200 °C. Na pánvi, kterou nastříkáte olejem ve spreji, si připravte květákové steaky, ty smažte z obou stran, dokud nebudou krásně nahnědlé. Pak je posypejte strouhaným parmezánem a dejte péct na 12 až 15 min. Česnek, kapary, bylinky, ocet a hořčici rozmixujte na salsu a servírujte přímo na květákovém steaku. Jako přílohu volte rukolu a rajčata.

     

    RYCHLÉ KUŘE NA KARI  – večeře 

    * 1 lžíce oleje * 1 malá cibule * 120 g kuřecích prsou nakrájených na velké kusy * 1 lžíce kari pasty * 100g plechovka krájených rajčat * 1 lžička krupicového cukru

    Olej rozehřejte na velké hlubší soté pánvi. Vsypejte nadrobno pokrájenou cibuli a na mírném ohni ji pomalu smažte, dokud nezměkne. Pak oheň zesilte a smažte, dokud cibulka hezky nezhnědne. Přihoďte kuřecí kousky a míchejte, dokud není kuře ze všech stran zlaté. Přidejte kari pastu a promíchejte tak, aby vše v pánvi obalila. Ještě 2 minutky pak povařte a doplňte rajčaty, cukrem a 100 ml vody. Přiveďte k varu a vařte 10 minut, dokud se omáčka mírně nevyvaří a kuře nebude hotové. 

  • Odlehčený den číslo 2

    ...

    FRANCOUZSKÝ TOUST S JABLKEM A ROZINKAMI – snídaně 

    * 2 vejce * 1 lžíce odstředěného mléka * špetka mleté skořice * půl krajíce celozrnného chleba * olej ve spreji * 30 g jablečného pyré bez cukru (oslazeného stévií) * 7 g rozinek * 1 lžíce sýra cottage

    V misce smíchejte vajíčka, mléko a skořici. Chléb do směsi namočte, pánev lehce nastříkejte olejem a chléb na ní z obou stran osmažte. Servírujte s jablečným pyré, rozinkami, sýrem cottage a špetkou skořice.

     

    INDICKÉ ZELENINOVÉ NUDLE S VAJÍČKEM – oběd 

    * 1 lžička mletého kmínu * 1 lžička mletých semínek koriandru * 1 nastrouhaná (nebo vykrájená do spirály) mrkev * 1 nastrouhaná (nebo vykrájená do spirály) cuketa * olej ve spreji * 1 vejce * hrst čerstvého koriandru * hrst salátových listů

    Promíchejte semínka koriandru, kmín, mrkev a cuketu. Nepřilnavou pánev lehce nastříkejte olejem a směs na ní zlehka smažte, skoro doměkka. Uprostřed směsi si připravte místo na vajíčko, přidejte trochu oleje a vejce rozbijte. Smažte ho, dokud bílek neztuhne. Servírujte posypané čerstvým koriandrem a jako přílohu zvolte salátové listy.

     

    KUŘECÍ KOUSKY S CITRONOVOU ŠŤÁVOU – večeře 

    * olej ve spreji * 80 g kuřecích nudliček * 1 lžíce slunečnicového oleje * 20 g mrazeného hrášku * 20 g brokolice * 20 g kukuřice * 50 g uvařené rýže * 1 nasekaná jarní cibulka MARINÁDA: * 1 lžíce sezamových semínek * 2 lžíce rajčatové omáčky, protlaku nebo rajčatového pyré * 2 lžíce sójové omáčky s nízkým obsahem soli * 1 lžička zázvorové a česnekové pasty * šťáva z 1/2 citronu

    V misce smíchejte všechny ingredience na marinádu a naložte do ní kuřecí nudličky. Připravte si wok pánev, nastříkejte ji olejem a 3 až 4 minuty na ní smažte kuřecí nudličky bez marinády (tu si schovejte na později). Přidejte zeleninu a smažte další 2 až 3 minuty. Přidejte rýži, zbytek marinády, 3 lžíce vody a smažte, dokud nebude všechno horké. Nakonec přidejte cibulku a posypejte vše sezamovými semínky. 

  • Jaké s ní mají lidé zkušenosti

    ...
     

    „Podle mě není zdravá žádná dieta, natož pak taková, kde se musíte postit a jídlo vynechat. Tělo se pak kvůli absenci potravy obává zlých časů, a tím více pak ukládá zásoby na horší časy. Mně nejvíce funguje upravit jídelníček na trochu zdravější a přidat pohyb – kila pak dole fakt zůstanou. A bez hladovění.“ Radana, 48 let

     

    „Mít občas hlad je dobrá věc a já se na to i těším. Jídlo pak skutečně vnímáte, vychutnáváte si chutě. Uvedený systém dodržuju několik let, párkrát za rok. Protože po půstu se cítím klidnější, vnímavější a mám dojem, že i mé smysly jsou bystřejší. Začátky nejsou snadné, ale když si zvyknete, budete překvapeni.“ Miloslav, 52 let

     

    „Já jsem to nedala. Nejsem schopná fungovat, když mám hlad. Pro mě je to tedy nevhodná dieta.“ Jitka, 34 let 

  • Jak dietu 5:2 hodnotí odborník

    Dva dny v týdnu se hlídejte, pět dní jezte normálně

    „Nápad 5 dní konzumovat tolik energie, kolik potřebujeme, a potom si dát dva dny trvající radikálně snížený režim příjmu energie mi připadá velmi rozumný. Vyhovuje totiž dávno geneticky fixovanému způsobu stravování našich předků. Řada studií prokázala, že skutečně je téměř jedno, zda svůj denní příjem energie zkonzumujete naráz nebo si ho rozložíte do více denních dávek. Ono totiž to rozdělení do více denních dávek je dost ošemetné. Tolikrát, kolikrát budete jíst, máte šanci selhat a přejíst se. A kromě toho tolikrát denně musíte přemýšlet dopředu, co ,už zase‘ budete jíst.“ RNDr. Petr Fořt ze Světa zdraví

/
Autor: red
Klíčová slova:

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji