Zapomeňte na BMI, důležitější je poměr pasu a boků. Naučte se správně měřit! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Zapomeňte na BMI, důležitější je poměr pasu a boků. Naučte se správně měřit!

  • Na břiše se usazuje nebezpečný tuk, který stojí za spoustou nemocí.
    11. března  2015 
     06:05

    Hlídáte svou klesající nebo stoupající váhu podle BMI neboli body mass indexu? Funguje to, ale pokud vás zároveň zajímá, jak jste na tom se zdravím, změřte se v pase a přes boky. Poměr těchto dvou údajů o něm totiž vypovídá daleko více. 

  • Proč je poměr pasu a boků lepší než BMI?

    Celé roky věříme tomu, že BMI je skvělým ukazatelem zdraví i váhy, jenže se ukazuje, že bychom se na něj zase tolik spoléhat neměli. Protože například sportující lidé se spoustou svalů budou mít body mass index mezi 25 a 30, což by svědčilo o nadváze – to je samozřejmě nesmysl. Protože svaly zkrátka váží více než tuk. A pokud má někdo BMI lehce nad ideálem a k tomu útlý pas, je pravděpodobně štíhlý a ještě mu nehrozí infarkt ani podobné potíže. Nejde jen o dojem, potvrzuje to i studie, kterou nedávno přinesl odborný časopis The Lancet.

  • Proč je pro naše srdce štíhlý pas tak důležitý?

    Celulitidu zhoršuje nejen špatný životní styl, ale paradoxně i dieta.
    Jinými slovy, vzhledem ke zdraví a nakonec i k váze je vhodnější sledovat poměr pasu a boků. "Ten skutečně popisuje tvar postavy lépe a zároveň je podle něj možné posoudit případnou abdominální obezitu," potvrdil odborník na zdravé stravování a pohyb Pavel Suchánek z pražského IKEM, který zároveň spolupracuje s Fórem zdravé výživy. Lidé, kteří mají sice širší boky, ale štíhlý pas, na tom mohou být co do zdraví lépe než ti, kdo mezi nimi takový rozdíl nemají. Lidé s postavou typu hruška jsou zkrátka zdravější, alespoň většinou, než "jablka". Převedeno na čísla – kdo má špatný poměr pasu a boků, tomu hrozí infarkt s třikrát větší pravděpodobností.

  • Kolik bychom měli správně mít v pase?

    Ženy by podle Pavla Suchánka v pase neměly ideálně mít více než 80 centimetrů, muži více než 94 centimetrů. Riziko výrazně stoupá, když si ženy v pase naměří více než 88 centimetrů a muži přes 102 centimetrů.

  • Jak se správně změřit v pase a přes boky?

    Použijte k tomu krejčovský metr a změřte svůj pas v místě, kde je nejužší, obvykle to bývá těsně nad pupkem. Pak změřte své boky v místě, kde máte nejširší hýždě. Pak první číslo vydělte druhým: pokud máte v pase 80 centimetrů a přes boky 100, bude výpočet vypadat takto: 80:100 = 0,8 (ideální hodnota).

  • Kdy už je to moc?

    Pokud jde o poměr pasu a boků, u žen by se mělo varovné světélko rozsvítit, pokud jejich poměr pasu a boků stoupne nad 0,85, muže by měl varovat poměr 0,9 a vyšší. Pozor však, hodně štíhlí lidé, kteří takzvaně "nemají žádné boky", budou mít tenhle poměr rozhodně vyšší, a bude to v pořádku. Panikařit je třeba, když budete mít zároveň vyšší obvod pasu.

  • Nadváha, nebo obezita?

    Možná přemýšlíte nejen o tom, zda máte ideální BMI nebo poměr pasu a boků, ale také o tom, zda jste štíhlí, máte nadváhu, nebo zda už je vaším problémem obezita. Podle lékařů se dá o nadváze mluvit, pokud máte dvacet a více procent nad ideální hmotnost podle BMI.

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji